"האסון בנפאל עלול להיות כאין וכאפס למה שיקרה בישראל"

הדיווחים על רעידת האדמה הגדולה בנפאל ממשיכים להגיע ומניין ההרוגים ממשיך לטפס ■ בינתיים כאן בארץ מזהירים אנשי מקצוע ויזמים מתחום הנדל"ן כי רעידת אדמה גדולה עשויה להתרחש גם כאן ויש להיערך לכך

תמ"א 38 / צלם: איל יצהר
תמ"א 38 / צלם: איל יצהר

"האסון הכבד שפקד את נפאל ביממה האחרונה, מעורר אצל רבים מאיתנו את המחשבה והחשש שמא אירוע דומה יתרחש בישראל. חשיבות קידום פרויקטים של תמ"א 38 הופכת להכרחית ונחוצה יותר מתמיד, בכדי למנוע מחדל של ממש", כך אומר אלי רוזנטל, מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים בת"א-יפו בת-ים.

לדברי רוזנטל "ממשלת ישראל צריכה להוציא את יכולת ההחלטה על יישום פרויקטים של תמ"א 38 מהרשויות המקומיות, ולהכריז על כך כעל פרויקט לאומי".

רוזנטל התייחס גם לדברים שאמר לאחרונה ראש עיריית תל אביב-יפו כנגד תמ"א 38 ואמר: "ראינו לאחרונה התייחסויות היוצאות כנגד קידום פרויקטים של תמ"א 38, אך כעת תפקידה של הממשלה הוא לתת לכך את החשיבות הראויה ולבצע שינוי מדיניות מהותי בנושא, שיסיר את החסמים הבירוקרטים ויאפשר לתכניות תמ"א 38 לצאת לפועל ולהגן על התושבים".

דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות התייחס גם הוא לרעידת האדמה בנפאל ועל החשש מרעידת אדמה בישראל ואמר: "כולם מדברים על תמ"א 38 כאשר מדברים על רעידות אדמה, וזה באמת פיתרון מצויין אבל לא היחידי. תמ"א 38 לא מטפלת בתשתיות, בחיזוק בתי חולים, מוסדות ציבור, בתי ספר וכו'. במקביל, צריך גם צריך לתת פתרונות לאותם אזורים בהם אין כדאיות כלכליות לבצע פרויקטי תמ"א 38. מדובר באזורים המועדים לפורענות במקרה של רעידת אדמה חזקה".

עוד מציין מריאן כי על המדינה להיערך כיאות גם בתחום התשתיות ולחשוב כבר עכשיו גם על היום שאחרי: "לא בטוח שנוכל לדבר בטלפון או לקבל אספקת חשמל אחרי רעידת אדמה לפחות באזורים שנפגעו. בזמן רעידת אדמה עשויים להיפגע צמתי תקשורת מרכזיים, קווי מתח גבוה, בריכות לאגירת מים וכו'. אני מאמין שחברות התשתיות נערכות גם למצבים של רעידות אדמה אך צריך לזכור כי אי אפשר להילחם באתני הטבע ומצבי קיצון אני מאמין שתהיה פגיעה בתשתיות באזורים מסוימים, תלוי בעוצמת ומוקד רעידת האדמה. לא פחות חשוב מהמוכנות, צריך להתכונן גם ליום שאחרי רעידת אדמה חזקה. איגוד המהנדסים הכשיר בשנתיים האחרונות מעל 700 מהנדסים להתמודדות עם נזקים ומיון מבנים שניזוקו מרעידת אדמה. כמובן שזה עדיין אינו מספיק וצריך להמשיך ולהכשיר מהנדסים נוספים על מנת לספק פתרון מהיר במקרה של אירוע קיצוני".

רוני צברי, בעלים של חברת צברים העוסקת בתחום ההתחדשות העירונית התייחס לפן היזמי של פרויקטים המסגרת תמ"א 38 ואמר כי יש לשים את הדגש על קיצור התהליך מול בעלי הדירות כדי לקדם חיזוק מבנים: "הליך החתימה מול הדיירים חייב להתקצר. היום, דיירים מתמהמהים עם החתימה על הסכם התמ"א שכן הם עסוקים יותר בתמורה שהם יקבלו ופחות בסיכון הנשקף לחייהם. כמו כן המדינה צריכה להקצות יותר תקציבים ולאשר יותר הקלות לפרויקטים מסוג התחדשות עירונית אשר יביאו יזמים לבנות גם בפריפריה ובמקומות אשר לא היו עד כה אזורי ביקוש ולא הייתה כדאיות כלכלית לבנות בהם עד עכשיו".

שמאי המקרקעין ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל אמר: "לאור העובדה שבישראל רוב האוכלוסייה מרוכזת באיזור קטן בשפלת החוף, לצערי מה שקרה בנפאל עשוי להיות כאין וכאפס לעומת מה שיקרה חלילה בישראל בתרחיש בלהות של רעידת אדמה. העובדה שמאות אלפי בניינים בישראל אינם ממוגנים כלל בפני רעידות אדמה מהווה את המחדל הלאומי הגדול ביותר של הדור האחרון. אין ספק שאם חלילה תתרחש רעידת אדמה כאן בשנים הקרובות, וסטטיסטית זה קורה אחת לכמאה שנה, יהיו רבבות נפגעים ונזקים של מיליארדים. לא ברור לי מדוע עשור שנים לאחר שממשלת ישראל החליטה על תמ"א 38 תכנית זו נדחקה לקרן זווית וגם הרעיון הבסיסי שלה, מיגון בפני רעידות אדמה, נשכח לחלוטין. אני קורא לממשלת ישראל החדשה לפעול מיידית לקידום מיגון בפני רעידות אדמה, כולל בפריפריה החשופה במיוחד לרעידות אדמה".

יוסי חסון, מנכ"ל החברה לחיזוק מבנים בישראל, התייחס לבירוקרטיה המעכבת יציאה לדרך של פרויקטים לחיזוק מבנים ואמר: "הממשלה ובמיוחד הרשויות המקומיות, מציבות בפנינו כל מוקש אפשרי החל מביורוקרטיה אינסופית וכלה בתקנות ומגבלות שהופכות את מירב הפרוייקטים הפוטנציאלים חסרי כדאיות לחלוטין. יתרה מזה: הפרוייקטים היחידים שכדאיים כיום ממוקמים רק היכן שערכי הקרקע יקרים במיוחד דוגמת צפון ומרכז תל אביב, רמת גן, גבעתיים, רמת השרון, הרצליה ורעננה. זה לא צריך להיות כך. ואנחנו בהחלט מעוניינים, לדוגמא, לקדם פרוייקטים גם בדרום תל אביב וגם בפריפריה ובכך למגן עוד רבבות תושבים בפני רעידות אדמה, אולם לצערנו האוזניים ערלות וכולם כנראה מחכים לאסון שיבוא חלילה.

יוסי חסון אומר: "אני קורא כאן ועכשיו לתמא 38/4 שתעניק באופן דרמטי עוד זכויות בנייה ליזמים, תאפשר תוספת שלוש ארבע קומות ויותר לבניינים קיימים וכן ניוד זכויות ותוספת זכויות ליזמים שיהיו מוכנים לקדם התחדשות עירונית באיזור השבר הסורי אפריקני שבפריפריה המיועד יותר מכל לפורענות".