גן עדן תיירותי? האיים המלדיביים מוצפים בכמויות ענק של זבל

הביוב מעיר הבירה נשפך לים ללא טיהור, ובאחד האיים, שמרכז את רוב האשפה, נערם הר זבל בגובה 15 מטר

האיים המלדיביים / צילום: רויטרס
האיים המלדיביים / צילום: רויטרס

איי האלמוגים השטוחים המלדיביים עולים בקושי על גובה פני הים בשני מטרים, להוציא מקום אחד - "אי האשפה" טילפושי, שבו נערם הר זבל בגובה 15 מטר על לגונה שהייתה בעבר טבעית לחלוטין. הארכיפלג הטרופי מושך יותר ממיליון תיירים בשנה, בזכות יופיו הטבעי והתנועה על פני המים, אך מאחורי הדימוי הטהור והנקי שלו מסתתרות בעיות סביבתיות שמחמירות והולכות.

הביוב מן הבירה המאוכלסת בצפיפות מאלה נשפך לים ללא טיהור במרחק 200 מטר מן החוף, והזרמים מחזירים אותו במקרים רבים לכיוון החוף.

כל אספקת המים באה ממתקן התפלה יחיד ששותק בתקלה בשנת 2014, מה שחייב הטסת משלוחי חירום ממדינות שכנות. האי טילפושי, ששוכן קרוב למאלה ומרכז את רוב הפסולת והאשפה של המדינה, הוא מפגע סביבתי צומח שכל הממשלות לא הצליחו לטפל בו.

"סיכון סביבתי שהורס את המותג"

"טילפושי הוא סיכון סביבתי והוא הורס את המותג של המלדיביים", אומר אחמד אדיב, שר התיירות. "כדי להגן על הסביבה שלנו, זה הדבר הראשון שאנחנו חייבים לטפל בו".

על האי הזה מועסקים מאות עובדים זרים ללא ציוד בטיחות והגנה על בריאותם בעיבוד ושריפה של ערימות פסולת שכוללת סוללות חשמל, אזבסט ופסולת רפואית. עם בקבוקי פלסטיק, שקיות, פחיות אוכל ועוד שצפים מחופי האי אל האוקיינוס ההודי, וענני העשן שעולים משריפות הפסולת, טילפושי מדגים את מחיר השפע החדש והגידול באוכלוסיית המדינה המתפתחת הזעירה הזו.

כיבוש שטח אדמה נוסף לאי, שגם הוא התמלא בינתיים בפסולת, החל ב-1992, כאשר תעשיית התיירות למלדיביים החלה לצמוח בקצב מהיר. מאז הפך טילפושי ליעד הסופי של פסולת מרוב 105 אתרי הקיט והתיירות במדינה, מלבד הבירה מאלה.

כמות הפסולת המגיעה אליו היא לפחות 500 טון ביום, ועם הגידול בכניסת התיירים אין סיכוי גדול לירידה בכמויות האשפה באי.

התמ"ג של המלדיביים הוכפל ויותר ל-3.4 מיליארד דולר ב-10 השנים עד 2014, והשנה צפוי גידול של עוד 10%. תעשיית התיירות מהווה 30% מן התמ"ג. אך הפסולת מטילפושי החלה להופיע על חופי אתרים שכנים, כולל אתרי צלילה, והיא מוסיפה לתחושת הדחיפות של הטיפול בנושא זה.

ממשלתו של הנשיא עבדאללה ימין מתכננת להזמין הצעות למכרז הפרדת פסולת בחודש הבא, ואחר כך יבוא שלב שני של ייצור אנרגיה ביולוגית מהפסולת. אך מומחי איכות סביב מטילים ספק באפקטיביות של הצעדים הללו.

"הממשלה אומרת שהיא הולכת לעשות משהו, אבל הם מנסים לעשות משהו כבר 20 שנה והמצב רק הולך ומחמיר", אומר מהאיד זהיר, מייסד אקו-קר, ארגון שוחרי איכות סביבה מקומי.

שוחרי איכות הסביבה מבססים את תקוותיהם על חוזה שנחתם במארס עם רשות הנמלים העולמית של דובאי להקמת נמל בטילפושי.

כדי שהנמל הזה אכן יוקם ויהפוך לאזור סחר חופשי במסגרת המאמץ לגוון את הכלכלה, יהיה צורך לטפל ברצינות בפסולת שנערמת על האי.