שטרום: "נוחי אמר שהוא יביא את האוניה לחוף מבטחים"

איתי שטרום, הנאשם ביחד עם נוחי דנקנר בהרצת מניות אי.די.בי, המשיך היום בעדותו בביהמ"ש ■ שטרום דבק בעמדתו לפיה הוא בנה פוזיציה גדולה במניות אי.די.בי כי ציפה שאחרי ההנפקה המניות יעלו

איתי שטרום / צילום: רוני שיצר
איתי שטרום / צילום: רוני שיצר

איתי שטרום, מקורבו של נוחי דנקנר והנאשם בפרשת הרצת המניות של אי.די.בי, המשיך הבוקר (ב') את עדותו בבית המשפט והסביר פעם אחר פעם כי לא הייתה לו תוכנית סדורה ומגובשת לביצוע ההנפקה, וכי הוא קיבל את ההחלטה לעשות את ההנפקה באמצעות איי.אס.פי, ללא עריכת בדיקות משמעותיות.

"זאת הייתה החלטה מהבטן, מתוך הניסיון שלי בחו"ל ומתוך ההסתכלות הלא נכונה שלי על השוק המקומי ועל הגודל של אי.די.בי. אם היו שואלים אותי בזמן אמיתי מה זה מניית אי.די.בי, הייתי אומר שזאת אחת המניות הגדולות בתל-אביב 25", הסביר שטרום.

בשלב זה התערב השופט חאלד כבוב ושאל: "אתה בנקאי השקעות מנוסה. כל מי שהיה בשוק ידע שהחברה נמצאת במצב של קשיי נזילות".

שטרום: "בגלל זה אני שם, בגלל קשיי הנזילות, בגלל שיש משבר, אבל אני רואה אותה כמניה טובה. בעיני רוחי חשבתי באותו רגע שיכולה להיות הנפקת חסר, אבל חשבתי שזה יעלה הרבה אחרי ההנפקה".

לדבריו, "זה היה משהו מבפנים שאמר לי שאני מאמין שזה יצליח כמו שאני קורא את זה. קיוויתי ציפיתי והאמנתי שיסתכלו כמוני. לצערי באו יותר מוכרים מקונים. היו צדדים שחשבו אחרת, ואני ציפיתי שאחרי ההנפקה הנייר יעלה, חודשים רבים אחרי ההנפקה ציפיתי שהנייר יעלה - וטעיתי".

מה עם האיכון הטלפוני?

שטרום לא מתאפק - ומחכה שהתובע ישאל אותו על האיכון הטלפוני שלו. במהלך חקירתו הנגדית על-ידי התובע עו"ד עמית בכר, שאל שטרום את בכר מדוע התביעה אינו שואלת אותו על כך. "אני עומד פה בחקירה נגדית כבר יומיים, ועד עכשיו אתה לא שואל אותי אם אני חולק על האיכונים", תהה שטרום.

מדובר בבקיע מרכזי בתביעה, שנחשף על-ידי ההגנה, בגרסתו של עד המדינה עדי שלג - ושעדיין לא קיבל הסבר מספק וממצה של הפרקליטות - בנוגע לפגישה מכרעת שנערכה, לטענת התביעה, אך לא נערכה לטענת ההגנה, בין שלג לבין שטרום במשרדו של האחרון. לטענת המדינה, בפגישה זו מסר שטרום לשלג הוראות להרצת מניית אי.די.בי אחזקות.

בעדותו הראשית סיפר שלג כי הוא נפגש עם שטרום במשרדו בהרצליה, ואז שטרום הורה לו להשפיע על שער המניה. אמירה זו מהווה בסיס חשוב לטענות התביעה. ואולם, כבר במהלך חקירתו הנגדית של שלג הציגה בפניו הסנגורית של שטרום, עו"ד איריס ניב-סבאג, איכון של הטלפון הנייד של שטרום, שמוכיח כי באותו הזמן שטרום שהה בביתו, ולכן לא יכול היה להיפגש עם שלג במשרדו.

"בניגוד למה שאמרת, לא הייתה ולא נבראה פגישה בין איתי לבינך, שבה איתי הנחה אותך להרים את מניית אי.די.בי", הטיחה ניב-סבאג בשלג בחקירתו הנגדית.

שלג עמד בתוקף על גרסתו שנערכה פגישה בינו לבין שטרום, בה מסר לו האחרון הנחיות להרצת המניה. "אני זוכר ב-100% שנפגשתי איתו במשרד", אמר.

בהמשך הגישה עו"ד ניב-סבאג לבית המשפט חוות-דעת שהכין עבור ההגנה אבי קמר, מומחה לתקשורת, שמוכיחה לכאורה כי הגרסה של שלג בעניין הפגישה עם שטרום במשרדו צלא הייתה ולא נבראה. בתום ניתוח האיכונים שנעשו לטלפון של שטרום בימים הרלוונטיים, קבע המומחה באופן חד-משמעי כי במועד הפגישה במשרד בו נקב שלג, שטרום לא יכול היה להיות במשרד.

התביעה עדיין לא הגיבה באופן רשמי לחוות-הדעת, אך צפויה להעלות זאת במהלך החקירות של שטרום. שטרום, מסתבר, אינו יכול להמתין, וביקש מהתובע כי יגיע כבר לנקודה זו.

התובע בלכר השיב לבקשתו באמירה הכללית "גם לזה נגיע", ועל כך הוסיף השופט כבוב: "אדוני רוצה שזה כבר יגיע, נושא האיכונים, ואם זה לא יגיע - אל תדאג, עורכת הדין שלך תעשה עם זה חגיגה".

שטרום המשיך עוד ואמר כי "עיקר ההבנה שלי, אני בקשר עם נוחי וקורא עיתונים ויודע שמה שמטריד בעיקר את אי.די.בי זה תזרים המזומנים שלה, והבנתי שאם הם יצליחו לגייס כסף, הם קונים זמן, כמה זמן? הבנתי שזה תלוי בכמה הם יגייסו להנפקה. כמו שנוחי אמר, שהוא קונה זמן שיצליח להביא את האוניה הגדולה הזאת לחוף מבטחים, ושכשזה יקרה זה יביא את המניה למה שהיה אחרי 2008. אם היו אנשים שחושבים כמו שאני חושב, זה היה קורה כמו שהיה בהנפקה של מובילאיי. זה קורה, זה קרה, והאמנתי שזה יכול לקרות".

שטרום התייחס גם לקשריו עם דנקנר ואמר: "קיבלתי ממנו (דנקנר) רוח טובה, שאמר לי שהוא מדבר עם הרבה אנשים ומקבל תגובות טובות שנראה לו שיהיה ביקוש יפה".