מכבי ת"א בוחנת: הגדלת התקציב במיליוני דולרים ב-2015/16

התוכנית, במסגרתה הבעלים יזרימו הון שיגדיל את התקציב לאיזור ה-25 מיליון דולר - נועדה לאפשר למועדון להתמודד על השחקנים היקרים ביבשת; הובאה לדירקטוריון על-ידי דייויד פדרמן עוד לפני התבוסה לפנרבחצ'ה ביורוליג ■ החלטה ודאית ראשונה: פיני גרשון לא ימשיך כעוזר המאמן

מכבי ת"א בכדורסל בוחנת שינוי משמעותי מאוד במודל הכלכלי של המועדון לקראת העונה הקרובה, כאשר המטרה היא צמצום הפערים התקציביים מהקבוצות הגדולות של אירופה. כך נודע ל"גלובס".

ללא קשר למשבר המקצועי שעוברת הקבוצה בתקופה האחרונה, שכולל חמישה הפסדים רצופים (שניים בליגה ושלושה ביורוליג), מנהלים בשבועות האחרונות במועדון בחינה מחודשת של תקציב המועדון, בניסיון להעמיד קבוצה תחרותית ואטרקטיבית יותר.

הרעיון המרכזי הוא יציאה מהקיפאון של השנים האחרונות והגדלת התקציב באופן משמעותי, "בשיעור של כמה מיליוני דולרים טובים" לדברי גורם המקורב למערכת, שיתבסס על כספים שיוזרמו מכיסם של הבעלים ויאפשר לקבוצה להתמודד על הבאתם של השחקנים הגדולים ביבשת והעמדת קבוצה שתכוון מראש לפיינל-פור האירופי.

בשנים האחרונות עבדו במועדון על-פי מודל מאוזן יחסית סביב תקרת זכוכית של 18-20 מיליון דולר, לפיו נבנתה הקבוצה על בסיס ההכנסות הצפויות באותה עונה. הבעלים הכניסו מדי עונה יד לכיס לטובת חיזוקים במהלך העונה ושיפורים שנדרשו בסגל תוך כדי תנועה. כעת ההחלטה המתגבשת היא לנטוש את "המודל השפוי" ולהעמיד כבר בתחילת העונה תקציב גבוה משמעותית, "25 מיליון דולר וצפונה" לדברי מקורב למועדון, במסגרתו ישקיעו הבעלים סכומי כסף גדולים כבר בשלב בניית הקבוצה.

יש לציין כי לא מדובר בהצעה שהועלתה לסדר היום בעקבות סדרת רבע הגמר הכושלת מול פנרבחצ'ה-אולקר (3-0 לטורקים), אלא הובאה לשולחן הדירקטוריון על-ידי דייויד פדרמן עוד טרם נפתחה ההתמודדות מול אוברדוביץ', וסלי ושות'. "במועדון מבינים שאי אפשר יותר לבנות על ניסים כמו שהיו בשנה שעברה במילאנו" (אז זכתה מכבי בפיינל-פור של היורוליג), אומר גורם המקורב למערכת. "אי אפשר לבנות יותר על מציאות בשוק, שאם הן מתבררות כמוצלחות אז הן נוטשות אחרי עונה".

גורם במכבי ת"א מסביר כי הרעיון נובע בין היתר מכך שבמועדון כבר הפנימו כי הגיעו למיצוי מקסימלי של מקורות ההכנסה בישראל - את המנויים שוב ייקרו לקראת עונת 2015/16 ואף אחד לא רוצה לקרוע את החבל העדין עם האוהדים; האולם שוב יימכר כולו מראש, רשימת הספונסרים תתמלא שוב עד למקסימום. למעשה, הכנסותיה הטבעיות של מכבי ת"א הן כיום הגבוהות ביותר בכדורסל האירופי (כאשר החיסרון התקציבי שלה מול חלק מקבוצות היבשת נובע מהשקעת הבעלים). קיים במכבי ניסיון לפרוץ בימים אלו את התקרה באמצעות פעילות שנעשית בשוק האמריקאי, "אבל בינתיים עוד לא התגלה שם הזהב שמקווים", אומר אותו גורם. כך שהרעיון לייצר תקציב גדול יותר יעבור, על-פי הרעיון המתגבש של פדרמן, דרך כיסם הפרטי של הבעלים.

הגדלת התקציב תאפשר כמה דברים, בראשם כמובן גמישות בגזרת שכר השחקנים. לפי גורם המקורב לקבוצה, "הוחלט ללכת בכל הכוח על גל מקל", זאת אחרי המו"מ שלא צלח איתו במהלך העונה ושלאחריו החליט מקל לחתום בניז'ני נובגורוד הרוסית. עוד דבר אחד שכבר ברור במסגרת הרה-ארגון הכלכלי-מקצועי: הציוות/גימיק גיא גודס-פיני גרשון לא ימשיך להתקיים, וגרשון יעזוב בוודאות את המועדון בתום העונה הנוכחית.

לעניין התקציבי תהיה משמעות על כל חבורת הבעלים במועדון, שיידרשו להכניס יד לכיס - כל אחד על-פי חלקו בבעלות. זהו גם אחד היתרונות של מכבי ת"א במבנה הבעלות הנוכחי: הגדלת תקציב כזאת או אחרת לא תיפול על כתפיו של בעלים אחד אלא תתחלק בין כל החבורה.

נכון להיום מורכבת תמונת האחזקות במכבי ת"א על-פני חמש קבוצות בעלות: שני בעלי המניות המרכזיים הם דייויד פדרמן ומשפחת רקנאטי שמחזיקים כל אחד ב-29% ממניות המועדון; איש העסקים האמריקאי ריצ'ארד דיץ' מחזיק ב-17.5%; לשמעון מזרחי 14.5%; איש הנדל"ן האמריקאי בן אשכנזי עם 10%.

אלא שכאן גם מסתתרת אחת הבעיות במודל הבעלות הנוכחי. לא כל הבעלים הם בעלי יכולות כלכליות שוות או רצון דומה להכניס יד לכיס בשלב זה. חלק מהם כבר מכהנים בבעלות שנים ארוכות וכבר השקיעו מכיסם הפרטי לא מעט כסף בקבוצה. במידה והמהלך אכן יעבור ברוב הנדרש (וכאן כדאי לקחת בחשבון - להצעות שמניח דייויד פדרמן על שולחן הדירקטוריון יש נטייה לעבור) ותתקבל החלטה ללכת ל"מהלך הגדול", לא מן הנמנע מצב שבו ידוללו אחוזי בעלות למי שלא יישר קו, או למי שייאלץ מרצון לוותר על אחוזי אחזקות. אגב, מהלכי דילול כבר התרחשו בעבר במכבי ת"א - האחרון הזכור היה דילול מניותיו של מוני פנאן, בעקבות אי-העברת חלקו להשלמת התקציב.

מכבי תא כדורסל
 מכבי תא כדורסל