מחדלות פירעון אל בוננזת הכנסות אדירה

סיפור הסינדרלה המדהים של בורנמות' הקטנה, שהבטיחה את עלייתה לפרמיירליג: לפני שש שנים הייתה בפשיטת רגל; העלייה לליגה הבכירה באנגליה תבטיח לה הקפצת הכנסות של למעלה מ-1,000% בתוך ארבע שנים

בורנמות' מול ליברפול / צלם: רויטרס
בורנמות' מול ליברפול / צלם: רויטרס

כך גורל מקצועי וכלכלי של מועדון יכול להשתנות מקצה אל קצה: אתמול (ב') הבטיחה בורנמות' הקטנה את עלייתה אל הליגה הבכירה באנגליה, לראשונה ב-124 שנות קיומה, לאחר ניצחון 0-3 על בולטון שסידר לקבוצה, מחזור אחד לפני סיום עונת הצ'מפיונשיפ - את הכרטיס השני לפרמיירליג (היא תצטרף לווטפורד, ועוד אחד מארבעה מועדונים שיעלו אחרי משחקי הפלייאוף של ליגת המשנה).

עד כמה מדובר על מועדון קטן? מעבר לעובדה שהוא מייצג עיר לא גדולה (180 אלף תושבים, פחות מנתניה וחולון), עם אצטדיון שמכיל 12 אלף מקומות בלבד - בעונת 2012/13, אז עדיין שיחק בליגה השלישית באנגליה - עמדו הכנסותיו על 5.18 מיליון ליש"ט בלבד. בעונה הבאה (2015/16), רק זכויות השידור של הפרמיירליג יבטיחו לבורנמות' הכנסות שיסתכמו לכל הפחות ב-65 מיליון ליש"ט. במילים אחרות: זינוק של 1,155% במחזור (!) בתוך ארבע עונות (לא כולל מכירת כרטיסים, מנויים והסכמי חסות - שצפויים באופן טבעי לגדול בהיקפם הכספי בעונה הבאה בפרמיירליג).

יש לציין כי ב-2016/17 ייכנס לתוקף הסכם השידורים החדש של הפרמיירליג, שיבטיח לכל אחד מ-20 המועדונים מינימום 99 מיליון ליש"ט, על-פי הערכות ראשוניות (טרם נמכרו כלל הזכויות לזכיינים בחו"ל). גם אם בורנמות' לא תצליח לשרוד בליגה - מובטחים לה "דמי צניחה" של כ-86 מיליון ליש"ט שיחולקו לה על-פני שלוש השנים שלאחר מכן, במידה ולא תצליח לחזור לפרמיירליג בתקופה זו.

המהפך של בורנמות' מדהים גם על רקע העובדה שרק לפני שש שנים המועדון נכנס לסחרור פיננסי, שהוביל לעונש הפחתת 17 נקודות (בשל הפרת תקנות חדלות הפירעון של הליגות הנמוכות באנגליה).

הבעלים של בורנמות' הוא מקסים דמים הרוסי, שמעורב בתעשייה הפטרוכימית במדינתו. מאז שהחל להשקיע במועדון (מ-2011 כשותף, ומ-2013 כבעל שליטה), הוא הוציא עליו מכיסו כ-10 מיליון ליש"ט בלבד, וכעת מגיע הג'קפוט הגדול שלו.