שר האנרגיה של מקסיקו: "הפסדנו בסבסוד מונופול ממשלתי"

חברת פמקס היא מונופול שקיבל לידיו במסגרת החוקה מ-1917 את הזכויות הבלעדיות לחיפוש, פיתוח והפקה של משאבי הנפט והגז בכל שטח מקסיקו

ג'ורדי הררה / צילום: רויטרס
ג'ורדי הררה / צילום: רויטרס

ארה"ב מפיקה ממפרץ מקסיקו כמיליון חביות נפט ליום. לעומתה, מקסיקו, השולטת בחלק זהה ממימי המפרץ אינה מפיקה ממנו נפט כלל. מקסיקו גם אינה שותפה למהפכת הפקת הגז מפצלים שמתחוללת בארה"ב - מהפכה שהובילה להוזלת מחירי הגז במקסיקו מ-14 דולר ליחידת חום לפני עשור ל-3.5 דולר כיום.

הסיבות למגבלות האלה היא חברת הנפט הממשלתית פמקס (Pemex) שאין לה את ההון הפנוי להשקעה ואת היכולות הטכנולוגיות הדרושות להפקת נפט ממעמקי הים וגז מפצלי גז. פמקס היא מונופול שקיבל לידיו במסגרת החוקה מ-1917 את הזכויות הבלעדיות לחיפוש, פיתוח והפקה של משאבי הנפט והגז בכל שטח מקסיקו.

בשנים האחרונות הבינה ממשלת מקסיקו שהמציאות חייבת להשתנות - המדינה נאלצת לסבסד את חברת הנפט הכושלת ולייבא נפט וגז מארה"ב. כדי לשנות את המצב מנסה ממשלת מקסיקו מאז שנת 2008 לקדם רפורמות במשק האנרגיה המקומי שיגבילו כוחה של פמקס, ויכניסו חברות שיתחרו בה בענף. על רקע זה הגיע לישראל השבוע ג'ורדי הררה, יועץ האנרגיה של הפרלמנט המכסיקאי ולשעבר שר האנרגיה במדינה.

"פשוט נגמר לנו הכסף הציבורי", מסביר הררה בראיון ל"גלובס", "לא היה לנו מספיק תקציב להזרים לפמקס ולחברת החשמל ולא רצינו להעלות מסים כדי להמשיך ולממן את פעילותן. בנוסף אנחנו חייבים להוריד את עלות הפיתוח של הגז כי אחרת נפסיד בתחרות מול ארה"ב".

הררה היה מאורחי הכבוד של Doing Business in Mexico, כותרתו של המפגש הראשון של פורום עסקי חדש לעידוד הסחר בין ישראל למדינות אמריקה הלטינית שהוקם בחסות משרד ראש הממשלה, משרד החוץ ומשרד הכלכלה, בשיתוף לשכת המסחר ישראל-אמריקה הלטינית. המפגש שנערך השבוע בתל אביב התמקד בהזדמנויות השקעה בענפי החקלאות, האנרגיה והתקשורת במקסיקו. את המפגש פתחו השר לפיתוח כלכלי של מקסיקו סיטי, Salomon Chertorivski, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, והוא הראשון בסדרה בשם "שער לברית הפאסיפית", הכוללת מלבד מקסיקו גם את קולומביה, פרו וצ'ילה. בנוסף להררה לקחו חלק בפורום Rafael Gamboa Gonzalez, מנכ"ל הבנק הממשלתי לפיתוח חקלאות, והשגריר המיועד של ישראל למקסיקו, יונתן פלד.

- מדוע החלטתם ללכת לרפורמה במשק האנרגיה?

"הפסדנו הרבה מאוד כסף והכלכלה שלנו לא יכולה להתפתח. הסובסידיות שהממשלה משלמת על דלק וחשמל הן 500 מיליון דולר לשנה והן מתחלקות בצורה מאוד לא יעילה. מהסבסוד של הדלק נהנית כל האוכלוסייה ללא קשר להכנסה שלה. בחשמל יש 42 תעריפים שונים שנקבעים לפי ההכנסה אבל דווקא עשירים שיש להם שני בתים או יותר נהנים מהתעריף הנמוך. לכן הגענו למסקנה שהכי טוב ליצור תחרות שתוריד את המחיר אנחו רוצים כמה שיותר תחרות ולתת לחברות להתחרות עם רגולציה חזקה שתמנע ריכוזיות או התנהלות מונופוליסטית".

- מה הרפורמה המתוכננת ומדוע היא מתקדמת בעצלתיים?

"לעתים לא היה לנו את הרוב בפרלמנט שדרוש כדי להעביר חלק משינויי החקיקה, אבל ב-2013 הצלחנו להעביר שינוי חוקתי מרכזי במשק האנרגיה שאפשר להכניס לחברות פרטיות לענף. הכוונה היא לפתוח לתחרות את פעילות הפיתוח, ההפקה וההולכה של נפט וגז. פמקס מפיקה כיום 2.5 מיליון חביות ליום - והכמות הזו תישמר לה גם בעתיד, אבל בכל הקשור לגילוי ופיתוח שדות חדשים פמקס תתחרה בחברות אחרות. לשם כך נפרסם מכרזים - קודם לקידוחי נפט במים רדודים, אחר כך קידוחים של פצלי גז ולבסוף לקידוחי נפט במים עמוקים".

- מי יורשה להשתתף במכרזים?

"כל חברה שתרצה בכך. אלה יכולות להיות חברות פרטיות או ממשלתיות של מדינות זרות. גם צורת ההתקשרות גמישה: החברות יכולות לעבוד כמפעילות עבור פמקס או ב-JV. הזכייה במכרז הראשון תיקבע לפי המציע שיציע את שיעור התמלוגים הגבוה ביותר למדינה".