בשביל מה להתערב, נתניהו?

הרי מי שלא עושה - לא טועה. ומי שעושה וטועה - התקשורת מבקרת אותו. זה תפקידה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

לא מבין בשביל מה נתניהו מתעסק עם התקשורת - למה הוא צריך חוקים חדשים שיגבילו אותה? מה רע לו עם התקשורת כמו שהיא? הרי יש לו ציבור שלא משנה מה הוא עושה ומה אומרים עליו - הציבור הזה מצביע בשבילו.

הוא חושב שהעיתונות נגדו? שרוצים לסגור את ביטאונו "ישראל היום"? אפילו אם זה היה נכון - וזה לא לגמרי מדויק - מה כבר קרה? עם התקשורת הזאת, כמו שהיא, נתניהו זכה בניצחון הגדול שלו בבחירות.

מה המסקנה המתבקשת? שהתקשורת לא ממש משפיעה על דעותיהם של אנשים. אז למה לחוקק, לשנות, לעצבן? עם כל החוקים שאפשר לחוקק, מה יכול להיות טוב בשבילך מתקשורת שבעצם לא משפיעה?

במה חטאה התקשורת?

אז מה מניע את ביבי בעניין הזה? אני חושב שזה יצר הנקמה. הרי באמת קרה לו נס, לנתניהו, הוא ניצח בניגוד לרוב התחזיות והרצונות.

תקופה ארוכה עלו עליו, פגעו בו, העליבו את אשתו - והנה ניתנה לו ההזדמנות להחזיר, להיפרע. והוא ניגש למלאכה הזאת מיד, ללא דיחוי, הוא לא מחכה שתהיה לו ממשלה, הוא עובד על הקמת ממשלה שמראש תתחייב לתמוך בדרכו להלקאת התקשורת.

להלקות על מה? במה חטאה? רוב העיתונאים היה נגדו? אפשר להבין את התסכול, אבל המצב הזה קיים כמעט בכל מדינה. מי שנמצא בשלטון משמש כמטרה עיקרית לחצי הביקורת. מה יותר טבעי מזה? את מי אפשר וצריך לבקר? את מי שעושה, לא? איך נוהגים הפוליטיקאים להסביר את מחדליהם? מי שלא עושה - לא טועה. ומי שעושה וטועה - התקשורת מבקרת אותו. זה תפקידה, זו חובתה.

בקלות יכול להיות בומרנג

התקופה הממושכת שנתניהו עומד בראש השלטון משכיחה ממנו אמיתות אלה. הציבור שנותן למנהיג את קולו באופן אוטומטי בהחלט יכול ליצור אצלו את התחושה שהוא ואפסו עוד. שהוא לא רק מנהיג נבחר, שהוא דיקטטור נבחר. שהוא יכול לעשות דברים, לחוקק חוקים, שיעשו את חייו נוחים ובטוחים יותר. אבל זה משהו שבקלות יכול להיות בומרנג. גם אם נתניהו מרגיש היום כמעין דיקטטור - הוא לא. עדיין לא. הוא לא ישלוט לנצח, למרות שמי יודע.

מעבר לכך יש גם העניין המוסרי, שלמרות הכול קיים גם בפוליטיקה. נתניהו מנצל את הכוח שבהרכבת הממשלה כדי להכתיב לא רק בנושא משרדים ושרים, אלא גם חוקים. כשהוא יירד מהשלטון הוא יזעק חמס אם ינהגו כלפיו באותו האופן, כפי שהוא כבר עשה בנושאים שונים. אז בשביל מה? במיוחד, כאמור, שהמצב כמו שהוא מיטיב אתו מאוד.