י-ם: "למעלה מ-90 פרויקטים של תמ"א 38 בהליכי רישוי"

ניר ברקת: "אני מאמין שהעיר צריכה לצמוח פנימה ולא החוצה. ע"י התחדשות עירונית ניתן למצות טוב יותר את משאב הקרקע המוגבל ולהגדיל את היצע יחידות הדיור בעיר. יש בתוך העיר עתודות לאלפי יחידות דיור והזרם שאנו רואים הוא רק ההתחלה"

ניר ברקת / צלם: אוריה תדמור
ניר ברקת / צלם: אוריה תדמור

לאחר שנים בהם תחום ההתחדשות העירונית בבירה לא התקדם, אישור תוכנית מתאר חדשה הזניק את היקף הפעילות בתחום. נכון להיום, למעלה מ-90 פרויקטים לתמ"א 38 נמצאים בהליכי רישוי בעיריית ירושלים, פרויקטים המציעים תוספת של כ-600 יחידות דיור. מעיריית ירושלים נמסר כי כ-25% מהבקשות להיתר בתמ"א 38 הן להריסה ובנייה מחדש ובמקביל מקודמים 5 מתחמים שונים של פינוי-בינוי, מוכרזים, עם תב"ע מאושרת. כדי לקדם את תחום ההתחדשות העירונית בבירה, התחייבו בעירייה לתת פטור מהיטל השבחה לפרויקטים שימומשו ב-6 השנים הקרובות.

"אני מאמין שהעיר צריכה לצמוח פנימה ולא החוצה", כך ראש העיר, ניר ברקת, "על ידי התחדשות עירונית ניתן למצות טוב יותר את משאב הקרקע המוגבל ולהגדיל את היצע יחידות הדיור בעיר. יש בתוך העיר עתודות לאלפי יחידות דיור והזרם שאנו רואים הוא רק ההתחלה". את הדברים אמר ברקת לקראת כנס יזמים ראשון העוסק בהתחדשות עירונית בירושלים שיתקיים ביום א' הקרוב בבירה. את הכנס יזמו עיריית ירושלים, חברת מוריה וארגון קבלני הבניין והתשתית בירושלים.

מנכ"ל חברת מוריה, דורון נויוירט: "יש בירושלים את כל התנאים התומכים להתחדשות עירונית. ביקושים חזקים למגורים, ערכי קרקע גבוהים, ענף בנייה חזק. יחד עם מדיניות תכנון ברורה ועבודה חברתית עם התושבים, אין סיבה שירושלים לא תוביל את התחלות הבנייה בתחום התחדשות עירונית".

עמית פוני, ראש המינהלת להתחדשות עירונית בחברת מוריה: "התחדשות עירונית היא שפה שיש ללמוד. זה הכיוון שאליו הולך שוק הדיור בעיר בשנים הקרובות. חשוב להכיר את שלושת הצירים הקריטיים להצלחה: תכנון, קהילה וכלכלה. בלעדיהם פרויקטים לא ייצאו לפועל".

"האסון הכבד בנפאל שנגרם עקב רעידת האדמה הקשה חייב להדליק לנו כאן בישראל נורה אדומה ועלינו לעשות כל שביכולתנו לחיזוק הבניינים בירושלים", כך אומר יו"ר ארגון הקבלנים בירושלים ,בועז ישראל, "ראש העיר בירושלים, בניגוד לראש העיר תל אביב רון חולדאי שמתנגד ליישום תמ"א 38, הבין את המצב והקים מנהלת התחדשות עירונית בירושלים שמטרתה לקדם פרויקטים של תמ"א 38 והתחדשות עירונית", ממשיך ואומר ישראל, "הסיוע שהמנהלת תיתן לדיירים תעזור להם לקבל החלטה חיובית להצטרף לתוכנית ולבצע את הפרויקט באמצעות קבלנים ויזמים המורשים לכך. כמו כן, פעילות המנהלת תרחיק מעכרים מלהחתים דיירים ובכך ייחלצו דיירים תמימים מלהפוך לבני ערובה".

בכנס היזמים ישתתפו ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, יו"ר הוועדה המחוזית בירושלים דלית זילבר, מנהלת אגף התחדשות עירונית במשרד הבינוי עינת גנון, מנכ"ל עיריית ירושלים אמנון מרחב, מנכ"ל חברת מוריה דורון נויוירט, נשיא התאחדות בוני הארץ ניסים בובליל ויו"ר ארגון קבלני הבניין והתשתיות בירושלים והסביבה.