מחקר: עלייה של 30% באנשים שנעזרים בהוריהם בקניית מזון

עפ"י מחקר שביצע ד"ר עופר צלרמאיר, 75% מהצרכנים עורכים קניות לפחות פעם בשבוע, בסכום קנייה ממוצע של כ-650 שקל ■ מנכ"ל המועצה לצרכנות: "יוקר המחיה מחזיר אותנו למצב של חברה שבטית"

קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

מחקר שאת ממצאיו מפרסמת המועצה לצרכנות מצביע על התנהלות חכמה יותר בקרב צרכנים בכל הנוגע לקניות בסופר, אם כי יש מקום לשיפור, היות שמזון רב מושלך לפח האשפה.

עוד עולה מהמחקר כי התלות הכלכלית בהורים גוברת: עלייה של 30% במספר האזרחים הבוגרים (מעל גיל 21) שנעזרים בהוריהם בקניית מזון.

את המחקר ביצע עבור המועצה לצרכנות ד"ר עופר צלרמאיר, מומחה לשיווק וקבלת החלטות, ומטרתו לאפיין את דפוסי והרגלי הצריכה החדשים ולאפיין במידת האפשר את סוגי הצרכנים בארץ.

ממחקרו של ד"ר צלרמאייר עולה כי 25% מההורים עוזרים לילדיהם הבוגרים לעיתים קרובות ברכישת מוצרי מזון. תדירות הקניות בסופר לפי המחקר קובעת כי 75% מהצרכנים עורכים קניות לפחות פעם בשבוע, כאשר סכום הקנייה הממוצע הוא כ-650 שקל.

צרכנות נבונה: כ-65% מהצרכנים השיבו כי הם נוהגים לפצל את הקניות שהם עורכים מטעמים של הבדלי מחירים ומבצעים ברשתות השונות, 38% מהצרכנים טוענים כי הם נוהגים לערוך השוואת מחירים טרם היציאה לקניות, ו-76% נוהגים להצטייד ברשימת קניות שתמקד אותם במוצרים נחוצים.

צרכנות עודפת: כ-45% מהצרכנים טוענים כי זרקו מזון לפח בשבוע האחרון - מדובר במוצרי חלב, פירות ותבשילים, שאילו היו קונים בצורה מדודה, היו חוסכים לא רק כסף אלא גם מצמצמים נזקים לסביבה.

התלות בהורים גברה

בשאלה האם אתה נוהג להיעזר בהוריך לקניית המזון עבור משק-הבית שלך, עולה מהדוח כי ילדים בוגרים המנהלים משק-בית עצמאי משלהם, נוהגים להסתמך על הוריהם, אם כי ניתן לראות פער בין האופן שבו הילדים תופסים את העזרה של ההורים לבין האופן בו ההורים תופסים אותה.

כ-10% מהילדים מודים כי הם נעזרים בהורים באופן קבוע או לעיתים קרובות, אך מצד שני יותר מ-30% מההורים טוענים כי הם עוזרים לילדיהם לעיתים קרובות. שיעור דומה טוען כי הוא עוזר לילדים יותר מאשר נהג לעזור בשנים קודמות.

מתשובות הנשאלים עולה כי כל צד מפרש אחרת את העזרה שהוא נותן או מקבל: מבחינת הילדים התלות נמוכה, אבל ההורים מצביעות על תלות גבוהה של ילדיהם בהם (ייתכן משום שהם עוקבים בקפדנות אחר ההוצאות שלהם הכוללים עזרה לילדים).

יצוין כי העזרה פולשת הרבה מעבר לקניות בסופר, כשרבים נעזרים בהוריהם למימון גני ילדים, חוגים ועוד.

"יוקר המחיה מחזיר אותנו למצב של חברה שבטית"

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, קורא להעלות את סוגיית יוקר המחיה לסדר היום הציבורי: "יוקר המחיה המכביד מחזיר אותנו אחורה למצב של חברה שבטית. אם המדינה לא יכולה לדאוג לאזרחיה הצעירים, הם פונים בצר להם להוריהם לעזרה.

"אם נזכור שצעירים אלה תרמו זה עתה למדינה כמה שנים מחייהם, זוהי תעודת עניות למדינה. מצב חמור זה מצריך בדחיפות להעלות את נושא רווחת הצרכן לראש סדר העדיפויות הכלכלי, ולבצע צעדים מעשיים להורדת יוקר המחיה שיתנו תוצאות כבר בטווח הקצר".