"גם אני רוצה להקים סטארט-אפ ולעשות אקזיט"

ווימבלדון זה היסטוריה. העתיד של אנדי רם נמצא בסטארט-אפ: טניסאי העבר שותף ב-Pulse Play, חברה המייצרת צמיד שמציג לשחקנים בכל רגע נתון את תוצאת המשחק; המטרה? "אם המוצר יהיה פופולרי, אחת מחברות הטניס תקנה אותנו"

אנדי רם / צלם: רויטרס
אנדי רם / צלם: רויטרס

לאנדי רם לא לקח יותר מדי זמן בין הפרישה לבין הרגע שבו החליט מה הוא רוצה לעשות עם עצמו "באזרחות". "הרווחתי הרבה כסף בקריירה. אני יכול להיות רגוע כלכלית כמה שנים ולא לעבוד", הוא מספר כשאנחנו נפגשים השבוע. "אבל עם רמת החיים שאני רוצה עבורי ועבור משפחתי, אני חייב מתישהו לעבוד. יש לי הרבה רעיונות ודברים שאני רוצה לעשות בחיים". ואחד הדברים שהוא רוצה לעשות הוא "לבצע מהפכה בקרב שחקני הטניס החובבנים בעולם". איך? השבוע עלה לאוויר קמפיין גיוס המונים באתר אינדיגוגו שמוביל רם לטובת הפרויקט החדש שלו - צמיד ספורט ייעודי לטניס ולשאר ענפי המחבט.

רם, שפרש מטניס מקצועני לפני כשנה לאחר שהרוויח מפרסים רשמיים 2.6 מיליון דולר, מספר על מסע החיפושים העסקי שלו. "אני מכיר הרבה מאוד אנשים, וכמעט לכל אחד היה רעיון או מיזם שהוא רצה שאני אשקיע בו. הציעו לי לייבא בובות מסין, לפתוח ג'ימבורי, בתי קפה ועוד כל מיני עסקים בתחומים שונים. ישבתי עם כולם, הקשבתי, ניסיתי ללמוד את העולמות האלה, אבל שום דבר לא תפס אותי. במקביל, התחלתי לתת בקרב חברות הרצאות על זוגיות ושותפות בספורט, על כלים נכונים של תקשורת וקבלת החלטות, וזה התחיל לתפוס תאוצה. באוקטובר פגשתי את ינון לנדנברג (מחלוצי ענף הפרסום האינטראקטיבי בישראל ומייסד חממת הרעיונות sFBI - י"פ) והוא הציג לי את הרעיון של Pulse Play - צמיד הספורט לענף הטניס. לנדנברג חיפש מנכ"ל שיוכל להוביל את הפרויקט, ולא רק פרזנטור, וזה מה שהדליק אותי. לקחת פרויקט שאני מאמין בו וללוות אותו לאורך כל הדרך מהרעיון על הנייר ועד לייצור של המוצר וההצלחה שלו בעולם".

הרעיון למוצר הגיע אחרי שלנדנברג צפה בשני חברים ששיחקו סקווש. בשלב מסוים הם התחילו לריב על התוצאה והמשחק התפוצץ. באותו רגע נוצרה התובנה שיש פה בעיה שאפשר לפתור בעזרת טכנולוגיה ועל הדרך גם לייצר שורה של פיצ'רים שיעזרו למשחק החובבני לעלות כיתה.

"הצמיד מציג לשני השחקנים את התוצאה של המשחק בכל רגע נתון", מסביר רם, "והוא מסונכרן לאפליקציה שתעבוד על כל הפלטפורמות. האפליקציה תשמור את כל התוצאות של השחקנים, תיתן נתונים הפיזיים לגבי המשחק, ניתן יהיה להקריא את התוצאה בקולות שונים של שופטי טניס או אפילו קולות של סלבס כמו אובמה ואלביס פרסלי, והדבר הכי גדול הוא שאחרי שתהיה מסה של משתמשים אפשר יהיה ליצור דירוג עולמי של טניס חובבים. ככה תוכל לדעת איפה אתה מדורג ולמצוא פרטנרים שמתאימים לרמה שלך".

אנשי sFBI מחזיקים ב-60% ממניות Pulse, כאשר 15% נוספים שייכים לרם וצוות החברה ואילו לגבי שאר המניות מחפשים בימים אלה משקיעים, כאשר המטרה היא לגייס 1.5 מיליון דולר. במקביל, העלו כאמור קמפיין גיוס המונים כאשר המטרה היא לגייס 75 אלף דולר שיאפשרו את המשך מימון הייצור של המוצר בסין. נכון להיום, יומיים לאחר ההשקה, כבר גויסו באתר כ-23 אלף דולר.

"בזמן הקמפיין המחיר של הצמיד יעמוד על 50 דולר ואילו אחרי זה, כשהמוצר יהיה בשוק - הוא יעלה 80 דולר. אם שחקן חובבן מוציא בממוצע 1,500 דולר בשנה על התחביב הזה, נראה לי שבמחיר הזה הוא יכול לקבל שדרוג משמעותי".

מלבד צמידים ב-50 דולר, הוא מציע למי שיתרום 20 אלף דולר מתנה ייחודית: כמי שהגיע לחצי הגמר בכל הגראנד סלאמים בזוגות, הוא מחזיק בכרטיס המאפשר לו להגיע מאחורי הקלעים בטורנירים הגדולים. מי שיתרום את הסכום המרבי יוכל להתלוות אליו ולהגיע למקומות שגם מחזיקי כרטיס VIP מגיעים אליו בדרך כלל.

איך אתה רואה את העתיד של הסטראט-אפ הזה?

"נקבל את המוצרים הראשונים, 5,000 יחידות, לקראת אליפות ארה"ב הפתוחה באזור ספטמבר. לפי התוכניות, אנחנו נצא לייצור נוסף של כמות כפולה ונעבוד חזק על השיווק. אני חושב שכשנצליח להגיע למסה של משתמשים, כבר נהיה על הרדאר של אחת מחברות הטניס הגדולות. אם המוצר יהיה פופולרי, אחת החברות תקנה אותנו. הן מחפשות כל הזמן דרך להגיע לשחקנים חובבנים נוספים, ואם דרכנו יהיה להם כרטיס כניסה למאות אלפי שחקנים, זה יהיה דבר גדול בשבילן".

אז בסוף אתה מחפש אקזיט.

"פעם, כשהיו שואלים ילדים מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים הם אמרו כבאי או שוטר. היום, כולם אומרים שהם רוצים להקים סטארט-אפ ולעשות אקזיט. אז גם אני".