בשורות רעות מאוד לריאל וברצלונה

נשבר הקרטל של שתי הגדולות בספרד: נחתם החוק שקובע כי זכויות השידור יימכרו באופן קולקטיבי; 45% מסך הכסף שיושג יחולק באופן שווה בין כל קבוצות הליגה, 45% יחולק על-פי קריטריונים, 10% יילך לליגה השנייה

פרננדו טורס, אתלטיקו מדריד / צלם: רויטרס
פרננדו טורס, אתלטיקו מדריד / צלם: רויטרס

בשורות טובות מאוד לקבוצות הליגה הספרדית, ובשורות הרבה פחות טובות לשתי הגדולות - ריאל מדריד וברצלונה. אחרי שנים ארוכות של לחצים מצד מרבית קבוצות הליגה שכלל בין היתר איומים להשבתת הליגה, התערבות ממשלתית הביאה אתמול (ה') לחתימת אחד מהחוקים המשמעותיים ביותר בכדורגל הספרדי.

החוק החדש, שייכנס לתוקף בשנת 2016, אמור לכפות שוויוניות גדולה יותר בחלוקת כספי הטלוויזיה של הליגה - ובכך להקטין את היתרון הכלכלי העצום של שתי הגדולות, ריאל מדריד וברצלונה, על יתר הקבוצות.

על-פי החוק החדש, ריאל וברצלונה לא יוכלו עוד לנהל בעצמן את מכירת זכויות השידור של משחקיהן בליגה המקומית. נכון להיום נהנות שתי הגדולות מהסכמי שידור המוערכים בכ-150 מיליון אירו בעונה לכל אחת, עבור שידור משחקיהן בליגה המקומית, בעוד יתר הקבוצות זוכות לנתחים קטנים משמעותית - ולנסיה ואתלטיקו מדריד, שמדורגות אחרי הגדולות בהסכמי טלוויזיה, מקבלות כ-42 מיליון אירו בלבד; הקבוצות שבתחתית הרשימה מסתפקות ב-12 מיליון אירו בלבד כל אחת - פי 12 פחות מהסכום שמקבלות שתי הגדולות. למעשה, עד היום החזיקו ריאל וברצלונה בנתח של כ-35% מכלל הזכויות של הליגה הספרדית.

החל מ-2016, מכירת הזכויות תהיה קולקטיבית - כפי שקורה בכל הליגות הבכירות באירופה. על-פי החוק החדש, 90% מהסכום הכולל עבור הזכויות יילך לקבוצות הליגה הספרדית הבכירה - מתוך זה מחצית מהסכום (45% מהסך הכל) יחולק באופן שווה בין כל 20 הקבוצות, והיתר יחולק על-פי קריטריונים של הישגיות (מיקום ממוצע בחמש העונות האחרונות), כמות אוהדים וכו'. 10% הנותרים יחולקו לקבוצות הליגה השנייה. המשמעות היא שברצלונה וריאל אמנם ימשיכו לקבל יותר כסף מהקבוצות האחרות, אבל הפערים צפויים להצטמצם באופן דרמטי. 

נשיא מינהלת הליגה הספרדית, חאבייר טבאס, אמר במסיבת עיתונאים לאחר חתימת ההסכם: "ליגה חדשה נולדה. החוק הזה היה הכרחי להתפתחות ולצמיחה של הליגה. פרק חדש מתחיל עבור הכדורגל הספרדי המקצועני".