לרדת בגדול: כמה עולה ניתוח קיצור קיבה - ומה מכסות הקופות?

מספר הניתוחים לקיצור קיבה נסק בשנים האחרונות, בין היתר בשל תסכול מדיאטות שכשלו ובשל ההבנה שהסיבוכים מהשמנת יתר מסוכנים יותר מהסיבוכים של הניתוח ■ כמה זה עולה לנו?

ניתוח / צילום: שאטרסטוק
ניתוח / צילום: שאטרסטוק

ניתוח בריאטרי, ובשמו העממי יותר ניתוח קיצור קיבה, הפך בשנים האחרונות ללהיט רפואי. פתרון יעיל ומהיר לטיפול בהשמנת יתר חולנית הנחשבת למחלה מקצרת ומסכנת חיים. אלפי ישראלים (יותר נשים מגברים) עוברים את הניתוח הזה (בסל הבריאות) מדי שנה, בהם ידוענים כמו השחקן דביר בנדק ושר החינוך לשעבר שי פירון, שהשילו ממשקלם עשרות קילוגרמים.

אם בשנת 2006 בוצעו בארץ כ-2,000 ניתוחים שונים לקיצורי קיבה, בשנת 2014 מספרם זינק על פי הערכות מומחים לכ-10 אלף.

"מדובר בזינוק אדיר", אומרת ד"ר אילנית מלר, מומחית בכירורגיה כללית בבית-החולים בלינסון, העוסקת בתחום ניתוחי השמנת יתר.

לדבריה, הניתוח האמור נחשב לניתוח האלקטיבי (לא דחוף) השכיח ביותר בכירורגיה כללית, הרבה יותר מניתוחי בקע וכיס מרה. ולא בכדי הוא הפך פופולרי כל-כך.

כמה ניתוחים לקיצורי קיבה נעשו בארץ
 כמה ניתוחים לקיצורי קיבה נעשו בארץ

לדברי ד"ר מלר, "לפחות 5% מהאוכלוסייה בישראל סובלת מהשמנת יתר חולנית, כלומר, עומדת בקריטריונים הבריאטריים לניתוח אותם קבע משרד הבריאות, ולפיהם מדד מאסת הגוף, ה-BMI (משקל חלקי גובה בריבוע), צריך להיות 40 או 35 אצל אנשים הסובלים ממחלות רקע כמו סוכרת, יתר לחץ דם וכבד שומני (בניגוד ל-18.5-25 אצל אדם עם BMI תקין). אצל ילדים, כדי לעמוד בקריטריונים לניתוח, ה-BMI צריך להיות מעל 50".

לדברי ד"ר מלר, הקריטריונים ברורים מאוד, ומי שלא עומד בהם - לא מנותח, ולא יעזור כאן סכום כסף גדול. "במקביל, בכל בית-חולים ישנה ועדה בריאטרית משלו, בה יושבים דיאטנית, פסיכולוג, עובד סוציאלי וכירורג כללי, הבוחנים בין היתר האם המועמד מוכן גם נפשית לניתוח. זה לא ניתוח של זבנג וגמרנו. זה תהליך ארוך-טווח שדורש שימור ושינוי באורח חיים ובהרגלי אכילה. אנשים חייבים להגיע בשלים לניתוח".

לדברי ד"ר נאסר סקרן, מנהל השירות לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי העמק, המכהן גם כמזכיר החוג לכירורגיה בריאטרית באיגוד הבריאטרי בישראל, 70% מניתוחי קיצורי הקיבה המבוצעים כיום הם מסוג שרוול קיבה; 17% - טבעות; ו-13% - ניתוחים מסוג אחר כמו מעקף קיבה.

"בסוג השכיח, שרוול קיבה, כורתים למעלה ממחצית נפח הקיבה שנשארת בצורת שרוול, ומכאן השם", מסביר סקרן.

עוד לדבריו, ניתוח בריאטרי מכל סוג שהוא נחשב למוצלח אם וכאשר החולה מצליח להפחית 50% מעודף המשקל שלו טרם הניתוח. "שיעורי ההצלחה בניתוח מסוג טבעות עומדים על 40%; שרוול - 60% הצלחה; ומעקף קיבה - 70%".

אבל הניתוח הוא כאמור לא עניין של זבנג וגמרנו, אומרת מ' ממרכז הארץ. מ', בת 53, המתינה כשנה, אך התוצאה לדבריה שווה. מ' הגיעה לפני כשנתיים למשקל של 119 ק"ג וסבלה גם מסוכרת ומכולסטרול גבוה.

"העבודה הקשה מתחילה אחרי הניתוח: צריך לשנות דפוסי חשיבה, אורח חיים והרגלי אכילה כדי לשמור על המשקל. אם לא, עולים במשקל כפי שקרה לי. אחרי הניתוח שקלתי 80 ק"ג - והיום 86 ק"ג. המלחמה על הקילוגרמים היא מלחמה מתמשכת ולכל החיים".

הסיבה: כישלון הדיאטות

לדברי ד"ר מוטי שמעונוב, מנהל המחלקה הכירורגית בבית-החולים וולפסון ומנתח בריאטרי בבית-החולים אסותא בראשון-לציון, הזינוק האדיר במספרם של המנותחים הבריאטריים נובע גם מכישלונן המוחץ של הדיאטות למיניהן.

"הסטטיסטיקה מוכיחה שדיאטה היא כישלון מוחץ. גם זוכים בתוכנית 'לרדת בגדול' שירדו בתנאי מעבדה עם מאמני כושר ושפים, השמינו בחזרה. הסיכוי של אנשים שמנים שירדו במשקל ללא ניתוח לשמור על המשקל - עומד על פחות מ-5%. אז נכון שהפתרון הנכון הוא דיאטה ושינוי באורח חיים, אבל הסטטיסטיקה מוכיחה אחרת, אולי כי אנחנו חיים בשפע".

"מאידך", אומר שמעונוב, "הניתוח מפחית משמעותית את התיאבון ואת הרעב למשך שנה, וזה מוכח הורמונלית. והשילוב של ירידה בתיאבון, ברעב ובנפח הקיבה מסייע למטופל לשנות את תמונת המצב. הניתוחים הבריאטריים, כמו כפתור הריסטארט שמאתחל את המחשב, נותנים לחולה את הכלי לרדת תוך תקופה קצרה".

סיבה נוספת לגידול במספר המנותחים טמונה לדברי המומחים ברמות סיכון נמוכות יחסית. "הסיכון בהשמנה גדול לאין-ערוך מהסיכון הכרוך בניתוח בריאטרי, המפחית את הסיכון בתמותה בעשרות אחוזים תוך מספר שנים", אומרת ד"ר מלר.

לדבריה, הניתוח מעלים מחלות נלוות להשמנה בשכיחות של בין 50% ל-90% כמו דום לב בשינה, סכרת שיורדת, הפחתה בכמות התרופות ובדיאליזות. "אחת המטופלות שלי אמרה לי שהיא מעדיפה לעבור ניתוח קיצור קיבה היום מאשר ניתוח לב פתוח בעוד כמה שנים. אנשים הבינו שהוא מפחית מחלות ומשפר שרידות, ולכן הניתוח הזה נפוץ כל-כך.

"אולם, עלולים להיות סיבוכים ולעיתים נדירות גם תמותה. ככל שמיומנות הרפואה גדלה - שכיחות הסיכונים ירדה. בעבר ביצעו את הניתוח תוך פתיחת הבטן, וכיום הוא מבוצע בגישה זעיר-פולשנית דרך מספר פתחים קטנים בדופן הבטן. מה שמוביל גם לתוצאה קוסמטית טובה יותר ועם פחות סיבוכים בהחלמת הפצעים".

ד"ר שמעונוב מוסיף: "אחוזי הסיבוכים בניתוחים בריאטריים נמוכים משמעותית מניתוחים נפוצים אחרים: 0.7%-3.5% לעומת 7% בניתוח לב פתוח ו-4% בניתוח קיסרי".

ולכל זה, אומרים המומחים, יש להוסיף את יחסי הציבור שעשו כל אותם סלבס שרזו אחרי הניתוח.

המתנה ממושכת ומסוכנת

אבל עוד לפני הירידה בגדול, החולים נאלצים להתמודד לא רק עם משקל עודף המסכן את חייהם אלא גם עם זמני המתנה ארוכים. "אחת הבעיות הקשות היא ההמתנה הארוכה לניתוח - המתנה של חצי שנה, שנה ואפילו המתנה של שנתיים", אומר סקרן.

עוד לדבריו, השמנת יתר היא לא רק תופעה אלא גם מחלה קשה, כרונית וקטלנית, המקצרת את חייו של החולה ב-13 שנה. יש אנשים שמתים מהמחלה תוך כדי המתנה לניתוח. המתנה ממושכת לניתוח הזה היא נושא מצער ו'כבד-משקל'".

מ' מוסיפה: "הייתי בן אדם צעיר בגוף של אדם מבוגר חולה וכבד. הרגשתי לא טוב, פיזית ונפשית. נכשלתי בדיאטות חוזרות ונשנות", מספרת מ', שהחליטה שניתוח קיצור קיבה הוא הפתרון האולטימטיבי עבורה. "הלכתי לניתוח כדי לקבל קטליזטור לרזות. בסיס להתחיל ממנו את תהליך ההרזיה הפיזי והנפשי". היום, כשנתיים אחרי הניתוח בבית-החולים איכילוב, היא שוקלת 86 ק"ג שהם 33 ק"ג פחות, והיד עוד נטויה.

"אני מרגישה היום מצוין. ספורט שהיה עבורי בדיוני, הוא היום חלק משגרת חיי: שחייה, חדר כושר וריצה 6-7 פעמים בשבוע. לפני הניתוח לא הצלחתי לעשות ספורט, כי המשקל היה שקול לבן אדם על הגב. ולא רק ספורט. אם פעם היה לי קשה למצוא בגדים גם בחנויות למידות גדולות, הייתי מידה 52 - היום עם 10 מידות פחות, כיף לי להיכנס לחנויות, למדוד ולקנות. פעם הייתי הולכת לקנות בגדים רק כי הייתי חייבת - היום אני הולכת כי זה כיף לי".

משלמים ולא ממתינים

בעוד ההמתנה לניתוחי קיצורי קיבה בבתי-החולים הציבוריים ממושכת ומייגעת, בבתי-החולים הפרטיים - זמני ההמתנה מתקצרים פלאים. "אצלנו ממתינים כשבועיים-שלושה בלבד", אומרת אורלי בסן, מנהלת שיווק של בית-החולים הפרטי אסותא ברמת-החייל. לדבריה, הדברים נכונים גם לגבי אסותא חיפה וראשון-לציון.

לדברי בסן, אסותא מציע שני מסלולים: בחירת רופא המצוי בהסדר עם קופת-החולים או בחירת רופא פרטי שאינו בהסדר. לדבריה, המסלול הראשון כרוך בתשלום השתתפות עצמית של עד כ-6,000 שקל, משתנה מקופה לקופה; והמסלול השני כרוך בתשלום שכר מנתח שנע בין 12,000 ועד 15,000 שקל.

"ניתן לקבל החזר חלקי מקופת-החולים של עד תקרה מסוימת. ואם יש ביטוח פרטי ללא החרגה, כלומר שהמבוטח לא סבל מהשמנת יתר לפני שרכש את הביטוח - אז יש כיסוי מלא בהתאם לתנאי הפוליסה".

שירות נוסף המוצע למנותחים הבריאטריים באסותא הוא חבילת "פוסט אופרטיב" אישית או קבוצתית. לדברי בסן, תמורת כ-1,000 שקל ניתן להגיע ל-5 מפגשים אישיים עם עובדת סוציאלית ותזונאית המסייעות למנותחים בשינוי אורח החיים אחרי הניתוח, או לחילופין לעשרה מפגשים קבוצתיים עם בעלי המקצוע האמורים.

העלויות הכרוכות בניתוח לקיצור קיבה
 העלויות הכרוכות בניתוח לקיצור קיבה

"ירדנו במשקל, אבל נותרנו עם עודפי עור"

מ' ממרכז הארץ, שירדה אחרי הניתוח 33 ק"ג, נותרה - בדומה למנותחים רבים אחרים - עם עודפי עור. "אני מתבלטת אם לעבור ניתוח להסרת עודפי עור. אני חוששת, כי שמעתי שקשה להחלים ממנו ושהוא מותיר צלקות. בשלב זה אני מנסה לשפר את מצבי ככל האפשר באמצעות ספורט".

לדברי ד"ר ליאורה הולנדר, מומחית בכירורגיה פלסטית, ניתוחי קיצורי קיבה פותרים בעיה משמעותית אחת אך מולידים בעיה שנייה - עודפי עור. מטופלים אומרים לי 'כבשנו ולא כבשנו את היעד', או 'ירדנו במשקל אבל זה לא זה'. ובצדק. אנשים שמפחיתים 30, 40 ו-60 ק"ג נשארים עם הרבה מאוד עודפי עור שנראים לא טוב, ולכן ההמשך הטבעי עבורם הוא ניתוח להסרת עודפי העור".

עוד לדבריה, מספר המנותחים הבריאטריים המבקשים להסיר עודפי עור זינק משמעותית בשנים האחרונות. "יותר אנשים מודעים לבריאות שלהם אך גם למראה שהפך חלק בלתי נפרד מאיכות החיים. לכן, יותר אנשים מבקשים להסיר עודפי עור".

לדברי ד"ר הולנדר, החיסרון העיקרי בניתוח להסרת עודפי עור הוא הצלקות. "'המחיר' העיקרי הוא הצלקות שנותרות אחרי הניתוח. כיום משתדלים לבצע חתכים מינימליסטיים ככל הניתן, בעיקר בקפלים אנטומיים טבעיים מוסתרים של הגוף דוגמת בטן תחתונה ומתחת לשד. 'המחיר' הזה, מתגמד לעומת התוצאה הסופית".

וכמה זה עולה? לדברי הולנדר, עלות ניתוח להסרת עודפי עור, כדוגמת הסרת עודפי עור מאזור הבטן, נעה בין 25 אלף שקל ל-45 אלף שקל. "אנשים הנזקקים להסרת עודפי עור בכל אזורי הגוף - המחיר יכול לזנק גם מעל 100 אלף שקל. מרבית המטופלים שלי נזקקו לשניים-שלושה ניתוחים באזורים שונים".

בדומה לניתוחי קיצורי קיבה, קופות-החולים נותנות החזר גם לניתוחים להסרת עודפי עור. כך למשל, קופת-חולים מכבי מחזירה לחברי ביטוח משלים סכום של 22,343 שקל לחבר שפנה לרופא פרטי בבית-חולים שאינו בהסדר עם הקופה לצורך ניתוח מתיחת בטן פלוס החזר מנתח בגובה של 5,922 שקל; ואילו קופת-חולים כללית מחזירה לחברי הקופה המבוטחים ב"מושלם זהב" 13,176 שקל לניתוח הסרת עודפי עור אצל מנתח שאינו בהסדר והחזר של 18,576 שקל למחזיקי "מושלם פלטינום".