פחות 3,000 רכבים ביום: למה הנתיב המהיר לת"א מתעכב?

פרויקט הנתיב המהיר, שהופעל לראשונה ב-2011, נחשב הפתרון המוצלח ביותר עד היום לצמצום כניסת כלי רכב לתל אביב בשעות הבוקר ויציאה בשעות אחר הצהריים - אז למה הבנייה מתעכבת?

חניון הנתיב המהיר / צילום: איל יצהר
חניון הנתיב המהיר / צילום: איל יצהר

החניון המשמש את הנתיב המהיר לתל אביב יגיע לתפוסה מלאה בשנת 2015 - כך מעריכה חברת שפיר הנדסה, זכיינית פרויקט הקו המהיר לתל אביב. הכפלת החניון הייתה אמורה להתחיל לפני יותר משנתיים, אך עד היום עוד לא פורסם המכרז.

פרויקט הנתיב המהיר, שהופעל לראשונה ב-2011, נחשב הפתרון המוצלח ביותר עד היום לצמצום כניסת כלי רכב לתל אביב בשעות הבוקר ויציאה בשעות אחר הצהריים. הפרויקט, שהוקם בעלות של 756 מיליון שקל (כולל התמלוג ששילמה שפיר למדינה) כולל נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית שיוצא ממחלף שפירים בכביש מס' 1 ועד מחלף לה גארדיה בנתיבי איילון.

שפיר הנדסה, שזכתה במכרז בשנת 2006, מפעילה חניון "חנה וסע" ליד שפירים ומספקת שירותי שאטל בחינם לנוסעים שמבקשים להשתמש בתחבורה ציבורית בנתיב. רכבים עם שלושה או ארבעה נוסעים (תלוי בשעות) זוכים גם הם לנסוע בחינם. הטבה זו יצרה את תופעת ה"קאר-פול", כלומר כמה נהגים שהחנו את רכבם בחניון החינמי מתארגנים לנסיעה משותפת ברכב אחד, גם היא חינם. ההכנסות של שפיר הן מהאגרה שהיא גובה מבעלי כלי הרכב הפרטיים שנוסעים בנתיב. גובה האגרה משתנה בהתאם לעומס בנתיב.

חיסכון של 3,000 רכבים ביום לת"א

על פי הערכה שמרנית של הזכיינית, החניון הכולל 2,000 מקומות חניה ומצוי כיום בתפוסה של 95%, חוסך את כניסתם של 3,000 כלי רכב ביום לתל אביב. לטענת החברה, בשנת 2015 ייצאו 580 "קארפולים" ביום, עלייה של 12% לעומת 2014. עוד היא מעריכה כי בשנת 2015 ייצאו 350 שאטלים ביום, שאטל אחד בכל 5 דקות. כיום יוצאים השאטלים בשני קווים - האחד לאזור הקריה ורחוב הארבעה בתל אביב והאחר לאזור בורסת היהלומים, שליד תחנת הרכבת סבידור ברמת גן.

בחברה מעוניינים להוציא שנים קווים נוספים: האחד יעבור באלנבי ואחד העם, ויוריד נוסעים בשד' רוטשילד וברחובות הסמוכים, למשל יהודה הלוי ולילינבלום (קו זה אמור לשרת את אלפי עובדים הבנקים שעובדים בסביבה), וקו נוסף לרמת החייל. ואולם, תפוסת החניון המלאה אינה מאפשרת להרחיב את הקווים מעבר לקיים.

תקוע בהליכים סטטוטוריים

כמה חודשים לאחר פתיחת הנתיב המהיר, הבינו במשרד התחבורה שיש צורך להכפיל את החניון. ואולם, עד לפני כמה חודשים לא החליטו משרדי האוצר והתחבורה אם לאפשר לשפיר הנדסה להקים בעצמה את הקומה הנוספת בחניון, או להוציא את עבודות ההקמה של הקומה למכרז. בחוצה ישראל חששו שללא מכרז, תהיה שפיר מונופול.

כיום, קיימת כבר הסכמה על הוצאת הכפלת החניון למכרז, אך הוא עוד לא פורסם. מחברת חוצה ישראל נמסר כי המכרז נכתב בימים אלו וצפוי להתפרסם בסוף השנה.

ואולם, קיים קושי נוסף - סטטוטורי. בינואר 2012 העביר משרד התחבורה 10 מיליון שקל לצורך תכנון הקומה הנוספת של החניון. במשרד העריכו שהתכנון יושלם בתוך שנה וההקמה תצא לדרך בתחילת ב-2013. הרעיון המקורי היה לבנות קומה תת קרקעית, אך כיום כבר מדברים על קומה שתיבנה מעל הקומה הקיימת. כך או כך, עברו מאז ינואר 2012 יותר משלוש שנים והתכנון עוד לא הושלם. באוצר ובחוצה ישראל טוענים היום כי קיימת התקדמות בתכנון, וכי האישורים הסטטוטוריים יתקבלו עוד כמה חודשים.

לטענת חוצה ישראל, "מאחר שיש הסכמה כללית של כל הגורמים - תחבורה ואוצר - על נחיצותו של החניון הנוסף, נראה שלא תהיה בעיה תקציבית. הקמתו של החניון, במקרה זה, עשויה להסתיים עד סוף 2016".

נסיעות משותפות: חיסכון עצום ברכבים בת"א

הקארפולים (נסיעות משותפות) מהחניון לתל אביב וחזרה אולי מצליחים לחסוך כניסה של מאות רכבים ביום, אך יש עוד הרבה לאן לשאוף עד שתורגש הקלה בכבישים. משרד האוצר והתחבורה אף הגדירו את הרחבת תופעת ה"קארפול" ו"רכב לפי שעה" (Carsharing) כדרך להוריד מאות מכוניות מהכביש בגוש דן. ואולם, לטענתם, הדרך לעשות זאת היא תמריצים חיצוניים.

החברה המובילה בעולם היא "זיפקר" האמריקאית המאפשרת השכרה של רכבים לפי שעה או יום. לחברה מעל 10,000 רכבים ברחבי ארה"ב, קנדה, בריטניה, ספרד, אוסטריה וצרפת.

גם בישראל קיימים היום שירותי השכרת רכב לפי שעה. חברת CAR2GO, למשל, מציעה להשכיר כלי רכב הממוקמים בחניונים ברחבי גוש דן על בסיס שעה או על בסיס ליסינג יומי. רכב ממוצע בתל אביב נוסע כשעה ביום, וביתר הזמן הוא תופס מקום חניה.

יוזמה אחרת היא זו של המשרד להגנת הסביבה שהשיק בספטמבר האחרון אפליקציה בשם "גוב.פיקאפ". האפליקציה מאפשרת לעובדים במשרדים ממשלתיים לברר אילו עובדים נוסעים לאותם יעדים ומתי, וכך להציע להם לחלוק נסיעה.