צ'רלטון תפתח ערוציה בחינם לחצאי גמר הליגה האירופית

בשל התערבות מועצת הכבלים והלוויין: צפייה חינמית תתאפשר בצמד המשחקים בחמישי, לאחר שבמועצה קבעו תג מחיר נמוך של 100 אלף שקל למכירת שניהם לערוצים פתוחים - ובצ'רלטון העדיפו לוותר על מכרז

גביע הליגה האירופית / צלם: רויטרס
גביע הליגה האירופית / צלם: רויטרס

צ'רלטון - מפעילת הערוצים ספורט 1, ספורט 1 HD וספורט 2 HD - תפתח אותם בחינם באופן חד-פעמי לצורך שידור חצאי גמר הליגה האירופית ביום חמישי הקרוב.

ל"גלובס" נודע כי מועצת הכבלים והלוויין, בראשותה של ד"ר יפעת בן-חי-שגב, כפתה על החברה לשדר באופן פתוח לכלל מנויי הכבלים והלוויין את המשחקים, לאחר שלא הושגו הסכמות באשר למכירתם מול ערוצי הברודקאסט.

על-פי כללי מועצת הכבלים, משחקי חצי הגמר והגמר של מפעל המועדונים האירופי השני בחשיבותו ביבשת אחרי ליגת האלופות, נחשבים אירועי ספורט מוכרזים שקיימת חובה לשדרם בחינם לטובת הציבור.

צמד המשחקים ייערך ביום חמישי הקרוב (שניהם ייפתחו במקביל ב-22:05 שעון ישראל), והם יפגישו את סביליה הספרדית נגד פיורנטינה האיטלקית - משחק שישודר בערוצים ספורט 1 וספורט 1 HD, ואת נאפולי (איטליה) מול דנייפרופטרובסק (אוקראינה), שישודר בספורט 2 HD.

על-פי הכללים, צ'רלטון מחויבת לנהל משא-ומתן עם ערוצים פתוחים למכירת משחקים כדוגמת אלה. לאחר שבחברה טענו כי לא הצליחו להגיע להבנות, ביקשו שם לשדר את המשחקים בערוצי הפרימיום שלהם.

במועצה סירבו, ולאחר התייעצות עם יועץ הספורט של המועצה, מיילן טנזר, קבעה בן-חי-שגב תג מחיר לשני המשחקים - 100 אלף שקל בסך-הכול, והשיבה אותם אל ערוצי הברודקאסט והזכייניות לנהל משא-ומתן מחודש. אז, על-פי הערכה, העדיפו בצ'רלטון שלא לפנות בהצעת מחיר נמוכה כל-כך אל גופי השידור, ולשדר את המשחקים בעצמם.

תג המחיר הנמוך "מסנדל" את צ'רלטון בדיונים על שני משחקי הגומלין שיתקיימו ביום חמישי בשבוע הבא, שעדיין לא ברור היכן ישודרו. צ'רלטון מחזיקה בזכויות השידור של הליגה האירופית כבר 6 שנים רצופות, מאז רכשה אותן לקראת עונת 2009/10, כשהמפעל מותג מחדש על-ידי אופ"א והחליף את גביע אופ"א. בפברואר האחרון האריכה צ'רלטון את ההתקשרות מול אופ"א על הליגה האירופית ב-3 שנים נוספות - עד לתום עונת 2017/18.

על-פי הדוחות הכלכליים של אופ"א, הליגה האירופית הייתה אחראית בעונת 2013/14 על כ-14% מההכנסות הכוללות של התאחדות הכדורגל האירופי, עם 247.5 מיליון אירו שייצרה בסך-הכול (לעומת 242 מיליון בעונת 2012/13). החלק העיקרי מתוך הסכום, 225.3 מיליון אירן - מיוחס לזכויות שידור שנרכשו מאופ"א על-ידי זכייני הטלוויזיה מרחבי אירופה והעולם. למועדונים שהשתתפו במפעל בעונת 2013/14 העניקה אופ"א תמלוגים בשווי 232.5 מיליון אירו.

במועצת הכבלים והלוויין אישרו את הדברים, אך סירבו להתייחס לסוגיית המחיר מטעמים של סודיות מסחרית. גם בצ'רלטון סירבו להתייחס למחיר שננקב.