זה מה שרצית, "עם"?

מי שמצביע בגלל כל סיבה שאינה עניינית, ההצבעה שלו לא חכמה

אביגדור ליברמן / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ
אביגדור ליברמן / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

אומרים על כל תוצאות של בחירות ש"זה מה שהעם רצה", ומוסיפים ואומרים, בעיקר פוליטיקאים חנפנים, ש"הציבור אינו טיפש". האמת היא, כמובן, שלפעמים הציבור באמת לא טיפש, אבל לעיתים הוא גם לא חכם. בעיקרון, מי שמצביע בגלל כל סיבה שאינה עניינית, ההצבעה שלו לא יכולה להיות חכמה, ומטעמי נימוס לא אומר מה היא כן. מכל מקום, התוצאה של הצבעה כזאת, בין השאר, היא הכאוס שאנחנו מקבלים עכשיו. מוגש כחומר למחשבה לבחירות הבאות, שכנראה אינן רחוקות.

ליברמן החדש?

אף אחד לא ציפה, אף פרשן לא חזה, ומשום כך המעשה של ליברמן הוא כל כך חכם וחשוב. במשך יום שלם דיווחו שישראל ביתנו תחליט לאחר דיון, וכולם, כולנו, היינו משוכנעים שמדובר בעוד הצגה שסופה ידוע - הודעה על הצטרפות לממשלה. והנה... יש כאן משהו שהוא מעבר לשאלה איך תקום, ואם תקום, ממשלה צרה. יש כאן מקרה של שר שוויתר על משרדו הנחשק והולך לאופוזיציה. אפשר להאמין לנימוקים של ליברמן, אפשר ללגלג עליהם - אבל אי אפשר לבטלם. כי בצדם יש מעשה, ולא מעשה רגיל. צריך שיעברו כמה ימים כדי לעכל את האימפקט של פעולת ליברמן. דבר אחד ברור. בהחלטה להישאר בחוץ התעלה ליברמן מעל למדמנת הקואליציה הרגילה.

ומה אתך, נפתלי בנט?

אדם עם כבוד כבר מזמן היה פורש מהשיחות על הקמת הממשלה, לו היה מהווה מטרה להתנהגות של נתניהו כלפי בנט. כל מילה ותנועה של נתניהו בהקשר זה הייתה מלווה בבוז ועוינות כלפי מנהיג הבית היהודי. הוא לא מחמיץ הזדמנות להבהיר, במעשה ובהתנהגות, שהיה שמח להשאיר את בנט בחוץ. בנט החליט למחול על כבודו והמשיך בשיחות, אבל עכשיו נוצר מצב חדש. את ההישגים של הממשלה הקודמת, שבנט היה שותף להם, נתניהו זרק. כבר לא נשאר שום דבר שבנט רצה בו. ומדובר בממשלה צרה, מה שבנט לא רצה. אז בסדר, אנחנו מבינים שאתה, בנט, הפסקת להתנצל. האם גם הפסקת לעמוד על מה שחשוב לך?

כחלון, אתה לא כבול

אתה חוזר ואומר שהממשלה המתגבשת לא טובה. ובכל זאת אתה עדיין מצטרף. אתה כבול, אתה אומר, משום שכבר חתמת על הסכם קואליציוני. נימוק שאינו מתאים לתדמית שיצרת לעצמך. הרי המסמך שעליו חתמת היה מושתת על ההנחה של ממשלה רחבה יותר. הדבר הזה לא קורה. לכן הכבלים הותרו, ואתה אדם משוחרר, כחלון.

יש אנשים בירושלים

התנועה לאיכות השלטון הגישה הבוקר (ב') עתירה נגד מינויו של אריה דרעי לשר בממשלה בגלל עברו הפלילי. בכך הוכיחו בתנועה, כי יש בירושלים אנשים שאינם מוכנים לעשות הנחות כשמדובר באיכות השלטון. עכשיו השאלה אם יש שופטים בירושלים החושבים כמותם.