עשור של פורענות

עכשיו בודקים? איפה הייתה רשות המסים עד היום?

רשות המסים קיבלה את הממצאים של מבקר המדינה והודיעה לו כי תבחן את רשימת המעסיקים שצוינו בדוח ותכלול את בדיקתם בתוכנית העבודה שלה. אך איפה הייתה הרשות עד היום?

זו אינה הפעם הראשונה שמישהו זועק כי המדינה היא עבריינית המס הגדולה ביותר, אך עולם כמנהגו נוהג.

כבר בספטמבר 2005 פרסמו מנהל רשות המסים דאז, איתן רוב, והחשב הכללי דאז, ירון זליכה, הנחיות בנוגע למיסוי הטבות שכר הניתנות לעובדי מדינה. דובר אז על הסדרת כללי המיסוי הנהוגים בגין שעות נוספות והחזר הוצאות לסוגיו - אש"ל ואחזקת רכב, הטבות שכר לעובדים, לינות בבתי-מלון, ארוחות ופעילות מעבר לשעות העבודה הרגילות, ועל חשבון המעביד ומשלם המסים. עיקרון היסוד היה פשוט: המדינה ועובדיה חייבים לשלם מס כחוק.

הרקע לפרסום ההנחיות הללו היו טענותיו של זליכה כי המדינה היא מעלימת המס הגדולה ביותר, מאחר שהיא מעניקה הטבות שכר לעובדיה מבלי לנכות עליהן שכר כחוק.

על רקע אמירות אלה נוצרה מתיחות בין זליכה לבין רוב. רוב תקף את זליכה על כך, ואף שיגר מכתב לשר האוצר דאז, בנימין נתניהו, שבו כתב כי "ההתנהלות שבה בחר החשב הכללי פוגעת באמון הציבור, בחשבות עצמה, מכתימה ללא אשמה וללא הבחנה באופן גורף את רשות המסים והנהלת האוצר כולה, ומשרתת את מעלימי המס ופורעי החוק".

לבסוף הגיעו השניים לפשרה, עמק השווה, בדמות הנחיות אחידות לכלל מוסדות המדינה. והנה - 10 שנים מאוחר יותר קובע המבקר כי אנחנו נמצאים באותו המצב. רשויות המדינה עוברות על החוק משך שנים, מבצעות עבירות מס, ואף אחד לא עוצר אותן.

טיפול במקרים פרטניים

מבחינת תקציב המדינה, מדובר אולי בכמה מיליוני שקלים בודדים - כסף קטן לכאורה, אך מהו המסר שעובר לציבור בעקבות עשור של פורענות לכאורה במוסדות המדינה בנושא הזה? מה אמור לחשוב אותו ציבור, שמחויב לציית לחוקי המס בישראל, ששומע חדשות לבקרים עד כמה ההון השחור בישראל מזיק לכלכלה ומהי החשיבות של ציות לחוקי המס?

פה ושם טיפלה רשות המסים במקרים פרטניים של הטבות שניתנו לעובדי ציבור, ולא שולם עליהן מס. כך, לדוגמה, בינואר 2012 תבעה רשות המסים מאות אלפי שקלים מנשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' משה קוה, בגין נסיעות רעייתו דורית לחו"ל בשנים האחרונות, שמומנו על-ידי הנהלת האוניברסיטה. זאת, בטענה כי הנסיעות הללו מהוות הטבה - הכנסה שחייבת במס. עם זאת, דוח המבקר שפורסם היום מדבר על תופעה רווחת במוסדות הציבוריים ובחברות הממשלתיות - תופעה שלא טופלה ולא נעקרה מן השורש, כפי שהיה מצופה.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "כחלק מפעילותה בתחום הניכויים מול כלל המעסיקים במשק, רשות המסים עורכת כל העת ביקורות גם בגופים ציבוריים, ובהם רשויות מקומיות ומוסדות אקדמיים, ומוציאה בעקבותיהן שומות. כל זאת בהתאם לאילוצי כוח-האדם הקיים. כפי שהודיעה הרשות למבקר, היא תכלול בתוכניות העבודה את רשימת המעסיקים שצוינו בדוח".