עדות: פישר, הפרקליטה ו-"20 אלף ירוק" שיסגרו תיק פלילי

טענות על קשרים לא חוקיים לכאורה בין פישר לעו"ד רות בלום-דוד פורסמו ב"גלובס" כבר ב-2010 ■ שוקי משעול, איש רשות המסים לשעבר, נזכר היום איך פישר הציע לו להעביר שוחד לפרקליטה כדי לסגור את התיק

שוקי משעול ורונאל פישר / צלם: איל יצהר וליאור מזרחי
שוקי משעול ורונאל פישר / צלם: איל יצהר וליאור מזרחי

התגובות למעצרה של עו"ד רות בלום-דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי), בפרשת רונאל פישר - הן מעורבות, אך הטענות לקשרים קרובים מדי בינה לבין עו"ד פישר, כמו גם שמועות על קשרים מחשידים עם עורכי דין נוספים, אינן חדשות. חלק מהשמועות בנוגע לבלום-דוד, לשעבר בכירה במשרד המשפטים, הן בנות יותר מעשור.

"רונאל פישר ביקש ממני '20 אלף ירוק' כדי לסגור התיק הפלילי נגדי באמצעות קשריו עם עו"ד רות בלום-דוד", סיפר היום (ד') איש רשות המסים לשעבר, שוקי משעול, ל"גלובס".

מאידך, עורך דין המייצג חשודים אחרים בפרשה העריך היום באוזני "גלובס" כי אין לחרוץ את דינה של בלום-דוד בתקשורת, משום שלהערכתו אין בחשדות נגדה ממש.

הטענות על יחסים בלתי כשרים בין פישר לעורכת הדין, אז בכירה במשרד המשפטים, עלו מעדות שנתן משעול בבית המשפט, במסגרת הליך פלילי שהתנהל נגדו. טענות אלה נחשפו לראשונה על-ידי משה ליכטמן ב"גלובס" עוד ב-2010.

"אני נזכר איך לפני כמה חודשים היה אצלי רונאל פישר במשרד במע"מ וסיפר לי על פרשת האחים דבוש וזאב רוזנשטין והקשרים האינטימיים שלו עם עורכת הדין, ואיך הוא גרם לזה שהאחים דבוש יהיו עדי מדינה", העיד משעול בבית המשפט.

בהמשך העיד כי פישר אמר לו, ככלל, שביכולתו "להסדיר בעיות" באמצעות עו"ד בלום-דוד. בעקבות פרסומים נוספים בפרשה - ובהן כתבה נרחבת של נסלי ברדה בתוכנית "עובדה" של קשת, במסגרתה נחשפו חלק מההקלטות של רונאל פישר - הודיעה נציבת התלונות על הפרקליטים, השופטת בדימוס הילה גרסטל, כי תבדוק את הטענות. רונאל פישר והפרקליטה הכחישו בעבר את הטענות.

"מילים בוטות לתיאור היחסים"

משעול היה חלק מקבוצה שכונתה "קבוצת ה-15", שהתלוננה על חשדות לשחיתות במחלקת החקירות ברשות המסים בתחילת העשור הקודם, ושילמה על כך מחיר אישי. משעול עצמו סולק מתפקידו והועמד לדין בגין פגיעה בפרטיות נישומים ובגין ניסיון לקבל במירמה סכום פעוט של 500 שקל כהחזר על ביטוח רכב. זאת, לאחר חקירה סמויה ממושכת שנערכה נגדו.

"ב-2003 נפתחה נגדי חקירה סמויה על רקע חשיפת הנעשה במחלקת החקירות והניסיון של מנהל רשות המסים דאז, איתן רוב, להדיח אותי", מספר היום משעול ל"גלובס". "כמה חודשים לאחר שנפתחה החקירה, הגיע אליי רונאל פישר למשרד במע"מ ותוך כדי שיחה סיפר לי על קשריו המיוחדים והאישיים עם עו"ד בלום-דוד, תוך שהשתמש במילים בוטות לתיאור היחסים".

פגישה זו התרחשה, לדברי משעול, ביוני 2004, תקופה בה נערכה נגדו חקירה סמויה שלוותה בהקלטת הנעשה בחדרו ברשות המסים. "אני בזמנו לא ידעתי שמתנהלת נגדי חקירה, ולכן לא כל-כך הבנתי מה פישר רצה, למה סיפר לי את מה שסיפר באותו הזמן. פישר כנראה ידע על החקירה נגדי".

משעול מספר כי לאחר שנעצר באפריל 2005, פנה תחילה לעו"ד אודי ברזילי כדי שייצג אותו בשלב המעצר, ולאחר ששוחרר למעצר-בית, קיבל טלפון נוסף מעו"ד פישר. "רונאל סיפר לי שוב על קשריו האינטימיים עם עו"ד בלום-דוד. בהמשך שכרתי אותו לייצג אותי בבית הדין לעבודה לצורך הטיפול בתביעה שהגשתי סביב פיטוריי. בהמשך הדרך ביקש ממני פישר '20 אלף ירוק' כדי לסגור את התיק הפלילי נגדי באמצעות קשריו עם עו"ד בלום-דוד, ואני סירבתי".

"יכולת להניע את הפרקליטה"

לטענת משעול, סירובו הביא לכך שהמוטיבציה של עו"ד פישר לטפל בתיק שלו בבית הדין לעבודה פחתה משמעותית. "הבנתי שהוא אינו נותן לי שירות כראוי על רקע הסירוב שלי להעביר את הכסף, אז הפסקתי את הייצוג אצלו ופניתי לעו"ד מנחם רובינשטיין. סיפרתי לרובינשטיין את הסיפור, אבל הוא חשב שאני מגזים".

לדברי משעול, "בהמשך נערך לי שימוע לפני העמדה לדין אצל עו"ד בלום-דוד, בנוכחות עו"ד רובינשטיין, וזו החליטה להעמיד אותי לדין. זאת, למרות שקודם לכן היא ביקשה במסמך כתוב להעביר את הטיפול בתיק שלי לערוצים משמעתיים, כי סברה שכך היה ראוי".

משעול מספר כי העביר בשבועות האחרונים למח"ש הקלטות של שיחות בינו לבין פישר, הכוללות את ההתרברבות לכאורה של פישר בקשריו עם הפרקליטה הבכירה והצעות לתשלום שוחד לסגירת התיק.

"היה לזה גם צד פורמלי", אומר משעול. "לדוגמה, העברתי למח"ש מכתבים פורמליים שהוא העביר לאותה הפרקליטה, ובהמשך מכתבים ששלחה עו"ד בלום-דוד עצמה ליאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה), בהם הפצירה ביאח"ה לזרז את סיום החקירה בענייני ולהעביר לה את החומר בהקדם".

- מה היה הטעם במכתבים האלה?

"זה היה חלק מהניסיון שלו להוכיח את יכולתו להניע את עו"ד בלום-דוד, כדי לשכנע אותי לשלם את השוחד שביקש".