נמשכת מחיקת הישגי לפיד - והפעם מיצוי כושר השתכרות

ש"ס הכניסה את ביטול מיצוי כושר ההשתכרות להסכם הקואליציוני שחתמה עם נתניהו ■ עוד עולה מההסכם הקואליציוני: החרדים יקבלו קרקעות ל-5,000 דירות בשנה - היקף משמעותי מכלל יחידות הדיור שמשווקת המדינה מדי שנה

אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור
אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור

ההסכם הקואלציוני בין ש"ס לליכוד שנחתם בשבוע שעבר מחזק את עמדת הקואליציה העתידית כנגד סעיף מיצוי כושר השתכרות בכל הנוגע להטבות בדיור, מנסה להשיב הטבות ליישובים חרדיים ואף לקבוע לראשונה יעד תכנן ושיווק ספציפי למגזר זה. כך עולה מבדיקת "גלובס".

כזכור, בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי במסגרת ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד ליהדות התורה דרשו האחרונים לבטל את סעיף מיצוי כושר ההשתכרות בקריטריונים לדיור. עיון בהסכם הקואליציוני שנחתם לאחרונה עם ש"ס מעלה כי גם בהסכם זה מופיע אותו סעיף בדיוק: "הממשלה תפעל לביטול אפליה בקריטריונים לדיור, ותשוב לקריטריונים שהיו נהוגים בשנת 2012 בנושאים אלו".

נושא הקריטריונים לדיור עוד עשוי לעלות לדיון בין חברות הקואליציה, אולם כבר כעת ברור שאם גם ש"ס קיבעה זאת בהסכם הקואליציוני, יהיה קשה למתנגדים לשנות את ההחלטה.

עוד עולה מההסכם הקואליציוני בין ש"ס לליכוד כי הממשלה החדשה תקבע יעדים לאישור תוכניות לבנייה ולשיווק קרקע למגורים. במסגרת החלטות אלו ייקבעו יעדים לתכנון ושיווק קרקע המתאימים לציבור החרדי בהיקף של כ-5,000 יחידות דיור בשנה. מדובר בהיקף משמעותי של יחידות דיור מכלל יחידות הדיור שמתכננת המדינה ומשווקת מדי שנה.

במסגרת ההסכם אף נקבע כי הממשלה תמשיך לקדם את הקמתה של הרשות להתחדשות עירונית ולקבוע כי חלק מפעילותה יהיה האצת תהליכי התחדשות עירונית באזורים בעלי ציביון חרדי. עוד סעיף מעניין מתייחס לשינוי החלטת הממשלה הקובעת אילו יישובים ייחשבו כאזורי עדיפות לאומית ויזכו להטבות. המשמעות היא בין היתר השבת יישובים חרדיים שהוצאו מהרשימה כמו בית"ר עילית.

מפלגה נוספת שאיתה נחתם הסכם קואליציוני היא הבית היהודי. במסגרת הסכם זה זוכה פרק הדיור להתייחסות מינימלית וכולל שני סעיפים בלבד שמטרתם ליישר קו עם ההסכמים הקואליציוניים האחרים. סעיף אחר שמופיע גם בהסכמים האחרים קובע כי "הממשלה תראה בהוזלת מחירי הדירות והגדלת היצע הדירות יעד לאומי שתחילת ביצועו יהיה עם הקמת הממשלה".

סעיף נוסף מתייחס לרשות להתחדשות עירונית וקובע כי הממשלה תפעל להקים בהקדם את הרשות האמורה. גם סעיף זה מופיע בהסכמים האחרים שנחתמו. לתוכניות שעליהן חתום שר הבינוי היוצא ושר החקלאות המיועד, אורי אריאל, כמו מחיר מטרה, אין כל אזכור בהסכם - מה שיאפשר לבטלן ביתר קלות. שר הבינוי היוצא נלחם להעביר את התוכנית בחודשים האחרונים של הממשלה, אולם נראה כי היא כבר לא נמצאת בראש סדר העדיפויות. עד כה פורסמו רק שני מכרזים בשיטה זו, בראש העין ובמודיעין-מכבים-רעות, וטרם נסגרו.

שר האוצר המיועד, משה כחלון, מתכנן לשווק את כל מכרזי הקרקע במסגרת תוכנית אחרת, שהקפיא השר אריאל, "מחיר למשתכן", ולא במסגרת מחיר מטרה. כך, עבודה של קרוב לשנתיים שכללה אינספור דיונים מקצועיים במשרד הבינוי, ניסוח מכרזים חדשים, שומות חדשות, קביעת מפרט חדש לדירות ועוד ירדו לטמיון.