בורובסקי תובע את דרוקר, רוזנטל ופישר: אתנן תמורת תחקיר

בורובסקי, שתובע חצי מיליון שקל, טוען כי תחקיר ההמאכער בתוכנית "המקור" בערוץ 10 היה מגמתי ■ דרוקר: "הגיע הזמן להסיר את המסכה מעל פני בורובסקי"

עו"ד רונאל פישר שימש כמתווך להעברת כספים מגורמים פרטיים לידיהם של התחקירן רביב דרוקר והעיתונאי לשעבר וחבר הכנסת כיום מיקי רוזנטל, בתמורה לפרסום או אי-פרסום של כתבות ותחקירים מזומנים - כך נטען בתביעת דיבה על סך חצי מיליון שקל שהגיש אתמול (ב') ניצב בדימוס, עו"ד יעקב בורובסקי, כנגד דרוקר, רוזנטל, ערוץ 10 ופישר, בעקבות תחקיר "המאעכר" שפורסם בתכנית "המקור".

התביעה עוסקת בתחקיר שפורסם לפני כ-3.5 שנים בתכנית "המקור" בערוץ 10, שבו מוצג בורובסקי כ"מאעכר". התחקיר מופיע עד היום באתר הערוץ, תחת הכותרת "האם יועצו של המבקר לענייני שחיתות עבר צד".

בכתבה נראה בורובסקי, לשעבר יועץ מבקר המדינה לענייני שחיתות, כשהוא מדריך אדם מטעם התוכנית, שהתחזה לפעיל בחירות שהסתבך במימון לא חוקי של בחירות מקדימות, כיצד לטוות גרסה למבקר המדינה.

צוות "המקור" שלח אדם מטעמו מצויד במצלמה נסתרת שיתעניין בשירותיו של הניצב בדימוס. "נדבר על דרך התשלומים ונתחיל לעבוד, אם אתה רוצה. אם אתה לא רוצה, זה יעלה לך 1,000 שקל הייעוץ הזה", אומר לו בורובסקי.

לטענת בורובסקי, התחקיר היה מגמתי ונערך באופן מניפולטיבי, על מנת להשחיר את פניו. לטענת עו"ד בורובסקי, "עורך דין צריך וחייב להתוות דרך זהירה שאין בה כדי להציע ללקוח 'מציאות חלופית', אלא כזו שיש בה כדי לסייע לשולחו לנתב את דרכו במציאות העובדתית הנתונה לשם מקסום התועלת ללקוח", כתב בתביעה.

עוד טוען בורובסקי כי בין מה שנאמר בפועל בשיחה עם תחקירן "המקור" לבין הכתבה, הערוכה הקטועה והמגמתית, המרחק רב וניכר, ו"הכתבה ממשיכה באופן עקבי ומגמתי ליטול תשובות שנאמרו על-ידי התובע ביחס להתמודדות מול חקירה משטרתית, ולהציגן כתשובות לשאלות של הסוכן המדיח בעניין המבקר".

לטענת בורובסקי, נגרמו לו נזקים רבים בעקבות התחקיר, ובין היתר הוגשה נגדו תלונה ללשכת עורכי הדין בדרישה כי יועמד לדין לאור הכתבה - דרישה אשר נסגרה לבסוף ללא העמדתו לדין משמעתי. בנוסף, התפרסמו כתבות נוספות בעניינו, תוך ציטוט או התייחסות לתחקיר ופגיעה בשמו הטוב.

ואולם, בורובסקי אינו מסתפק בתקיפת התחקיר נגדו ומוסיף טענות לשחיתות וקבלת אתנן על-ידי העיתונאי וחבר הכנסת המוכרים, תוך שהוא קושר את שמם לשמו של עו"ד פישר, אשר מסובך כיום בפרשיות שוחד ושחיתות לכאורה.

בתביעה טוען בורבסקי כי רוזנטל ודרוקר פעלו יחד עם פישר להקמת מעין "בורסה" של כתבות ותחקירים, אשר פורסמו או לא פורסמו, לבקשת גורמים פרטיים, אנשי עסקים ואחרים, אשר שילמו להם אתנן, או במילים אחרות - שוחד.

לטענתו, דרוקר ורוזנטל פעלו מתוך בצע-כסף, ולא מתוך מניעים עיתונאיים טהורים. "הנתבעים, או מי מהם, לא הסתפקו בשכר שקיבלו בעד פעולתם בהפקת התוכנית ("המקור", א' ל"ו) ובהגשתה. אלא שעשו את מעמדם, כ'עיתונאים חוקרים' קרדום לחפור בו, רווחים אישיים צדדיים, קרי שניהלו באמצעות הנתבע פישר ובסיועו האקטיבי מעין בורסה של כתבות, שבא מתבצע סחר-מכר בשמו הטוב - או בשמו הרע - של אדם, ואף קיבלו אתנן של ממש, על מנת לנהל ולשדר תחקירים ו/או להימנע מניהול ושידור של תחקירים, ו/או להתנצל בשידור על תחקירים ששודרו זה כבר", נכתב בתביעה.

למסקנה זו מגיע בורובסקי עקב פגישה שהוא עצמו קיים עם רוזנטל ופישר לפני מספר שנים. לטענתו, לפני מספר שנים נכח בפגישה במשרדו של לקוחו י.ז (כפי שהוא מכונה בתביעה) איש עסקים ישראלי. בפגישה נכחו עו"ד רונאל פישר והעיתונאי-תחקירן לשעבר, ח"כ מיקי רוזנטל. הפגישה נערכה על רקע מאבקו המתוקשר של איש העסקים בשותפו לשעבר, משה בובליל, בעל השליטה ברשת קלאב הוטל, ובמהלכה יצאו איש העסקים ועו"ד פישר מהחדר לשיחה פרטית.

כאשר שבו, נטען בתביעה, סימן עו"ד פישר לרוזנטל שהוא יכול ללכת ושמעכשיו יסתדר לבד. "הגם שהתובעים לא ייחסו חשיבות לדברים בעת התרחשותם אלא רק בדיעבד, יובהר כי בשלב מסוים יצאו מן החדר לקוחם י.ז והנתבע פישר לשיחה פרטית, ומששבו לחדר, כחלוף מספר דקות, התווה הנתבע רונאל פישר מחוות 'סע' כלפי הנתבע רוזנטל", נכתב בתביעה.

בהמשך נטען כי התברר שפישר שימש למעשה להעברת סך של 200 אלף שקל לדרוקר ו/או לעיתונאי רוזנטל ו/או לערוץ 10, בתמורה לעריכת תחקיר מוזמן כנגד איש העסקים משה בובליל, בעל השליטה ברשת קלאב הוטל. בהמשך הגיש בובליל תביעת דיבה נגד ערוץ 10, אשר הסתיימה בפשרה ובהתנצלות ששודרה בתכנית "המקור".

הנתבעים: מקווים שיהיה משפט

העיתונאי רביב דרוקר מסר בתגובה: "ככל שהשפעתי מגיעה בערוץ 10, אני אתעקש לנהל משפט עד הסוף על תפקודו המושחת של יעקב בורובסקי, שהגיע הזמן להסיר את המסכה מעל פניו, למי שעוד לא יודע על מה מדובר. מי שעבד בסיפור הזה בצד של רונאל פישר היה יעקב בורובסקי. לי לא היה שום קשר לרונאל פישר, והתחקיר על בורובסקי, שאני מזמין את כולם לראות אותו באינטרנט, נעשה ללא מעורבות של רונאל פישר".

ח"כ מיקי רוזנטל מסר בתגובה: "יעקב בורובסקי הוא שקרן. הוא מנסה לרכוב על החקירה המתוקשרת של עו"ד רונאל פישר כדי לזכות לפרסום ולהפוך את היוצרות ואת העובדות. הוא מתחבא מאחורי ההגנה מפני דיבה שמעניקה לו התביעה בבית משפט כדי לפגוע במי שפרסם כתבה לגיטימית הודות התנהלותו המאפיונרית.

"בורובסקי הוא אדם מושחת שניצל את קשריו במשרד מבקר המדינה כדי להשתיק חקירות. הוא זה ששיתף פעולה וקיבל כספים מעו"ד פישר והתנהל כאחרון הפושעים. אני מזמין את בורובסקי למכונת אמת ולחילופין מקווה שלא ייסוג מן התביעה, כדי שגם בית המשפט ייתן גושפנקא למה שרבים יודעים: בורובסקי התחיל כשוטר, והיום הוא עבריין".

ערוץ 10 מסר בתגובה: "ערוץ 10 עומד באופן מלא מאחורי הכתבה שעסקה בתופעת המאעכרים ועו"ד בורובסקי. בבקשת התגובה נכללו מיני טענות הנוגעות לעו"ד רונאל פישר, טענות אשר אינן קשורות לכתבה בגינה הוגש כתב התביעה. המדובר בטענות שקריות שעולות לכדי לשון הרע חמורה".

עו"ד יעקב בורבוסקי ועו"ד שולמית אשכול מסרו בתגובה כי "כתב התביעה מדבר בעד עצמו".