תיק ההשקעות המומלץ של גיא רוזן ממגדל שוקי הון

מנהל ההשקעות אומר כי הנדל"ן מוביל את העליות בשוק, ומסביר את יתרונות ההשקעה בחברות הגדולות של הענף ■ "הציבור בארץ ובעולם מפנים שהעוגן שנקרא 'ריבית חסרת סיכון' לא קיים"

גיא רוזן /צילום: תמר מצפי
גיא רוזן /צילום: תמר מצפי

למרות החולשה היחסית של מדד המעו"ף בבורסה בת"א בשבועות האחרונים, עם ירידה חודשית של כ-2.5%, הוא עדיין נושק לרמות שיא ומספק למשקיעים תשואה נאה של כ-13% מתחילת השנה.

במגדל שוקי הון מציינים כי "שוק המניות והאג"ח המקומי הפתיע לטובה בעוצמתו מתחילת השנה", ומסבירים כי "השוק נהנה הן מהרוח הגבית של השווקים בעולם בעקבות השקת תוכנית הרכישות באירופה, והן מהורדת הריבית המפתיעה של בנק ישראל שהעצימה את הריצה לנכסי סיכון".

גיא רוזן, מנהל השקעות במגדל שוקי הון אומר, כי "השוק המקומי נהנה הן מכלכלה הצומחת בשיעורים נאים ביחס למרבית הכלכלות המפותחות מצד אחד, והן מגישה מאוד מרחיבה של בנק ישראל מצד שני".

לדבריו, "מספר כלכלנים אף מאמינים שבנק ישראל יפחית את הריבית לרמה שלילית. לדעתנו צעד זה קיצוני מדי בעת הזו, וספק אם יהיה אפקטיבי והאם התועלת שלו עולה על הסיכון הפוטנציאלי שהוא יוצר למשק בעתיד".

במגדל שוקי הון סבורים כי "הכלכלה צומחת בקצב סביר בהחלט ביחס לעולם, האבטלה מצויה ברמה נמוכה ואינדיקטורים נוספים מצביעים על שיפור בפעילות של המשק".

רוזן אומר, כי "שוק המניות המקומי מתאפיין השנה בעליות רוחביות בכל הענפים, למעט מניות התקשורת שממשיכות לסבול מתחרות אגרסיבית בענף".

לדבריו, "הענף שמוביל את העליות הנו הנדל"ן, בדגש על חברות הנדל"ן המניב הגדולות. החברות נהנות מתקופה מתמשכת של ירידה בעלויות המימון שלהן, אשר מביאות לפער הולך וגדל בין עלויות אלו לתשואה שמניבים הנכסים".

עוד הוא מוסיף, כי "לחברות אלו אין חשיפה רגולטורית משמעותית, בניגוד לחברות מקומיות אחרות", אולם יחד עם זאת מציין, כי "העלייה החדה מתחילת השנה של החברות הגדולות והיציבות בענף, כנראה אינה משאירה מקום לעליות משמעותיות נוספות בטווח הקצר".

רוזן מתייחס גם לחדשות האחרונות בשוק התרופות, עם נסיונה של טבע לרכוש את מיילן, במקביל לניסיון של זו האחרונה לרכוש את פריגו.

שוק חם של מיזוגים

לדבריו, "הסכומים שמוצעים מצביעים עד כמה שוק המיזוגים והרכישות חם בעולם בכלל, ובתחום זה בפרט. חברות מנסות לייצר ערך בכל מחיר, בעזרת עודפי נזילות עצומים בעולם ונגישות לאשראי זול. תופעה זו חיובית לשוק המניות, אולם לטווח ארוך תרומתה לכלכלה הריאלית מוטלת בספק, שכן החברות מעדיפות יצירת ערך מהירה על פני השקעות הוניות בצמיחה גנרית, הרחבת פעילויות קיימות וגיוס עובדים".

לגבי שוק החוב המקומי, שהמסחר בו התאפיין בימים האחרונים בירידות שערים חדות, אומר רוזן כי "חזרת האינפלציה לתוך היעד והציפיות להעלאת הריבית בארה"ב במהלך השנה מצדיקות לדעתנו נקיטת פוזיציה דפנסיבית בשוק האג"ח, במיוחד לאחר הריצה החזקה של האפיק הממשלתי בתחילת השנה".

במגדל שוקי הון מוסיפים, כי "לאחר תקופה ארוכה שבה אג"ח שקליות הניבו תשואה עודפת על צמודי מדד, אנו ממליצים לחזור להחזקה מאוזנת בין האפיק השקלי והצמוד. כמו כן, מומלץ להוריד כעת מח"מ ולהגדיל את רכיב המזומן בתיק".

בעניין הרכיב הקונצרני מציינים כי "מומלץ להתרכז בדירוגי השקעה גבוהים ולא להתפתות להשיג עוד כמה שברירי תשואה בשביל סיכון שאינו מצדיק זאת".

רוזן מזכיר כי "בדצמבר 2014, רק לפני חודשים ספורים, קיבלנו הוכחה שגם בסביבה של ריבית אפסית וחוסר אלטרנטיבות השקעה, האג"ח הקונצרניות יכולות להתממש בחדות, כך שמי שמתעלם מהסיכונים של האפיק עשוי לשלם ביוקר".

במבט גלובלי רוזן מציין, כי "השווקים הפיננסיים ממשיכים להיות מתודלקים על-ידי הריבית האפסית ותוכניות ההרחבה המוניטריות שנוקטים בנקים מרכזיים בעולם".

לדבריו, "הציבור מסיט כספים בהיקפים חסרי תקדים לנכסי סיכון, על חשבון פיקדונות וקרנות כספיות, דבר שבא לידי ביטוי בגיוסי שיא של קרנות נאמנות מסורתיות. הציבור, בארץ ובעולם, מפנים את המציאות שבה העוגן שנקרא 'ריבית חסרת סיכון' כבר לא קיים. איפה שיש תשואה כלשהי יש סיכון ואיפה שאין סיכון אין תשואה במקרה הטוב, ובמקומות מסוימים בעולם יש אף ריבית שלילית".

רוזן מוסיף, כי "הנהירה לנכסי סיכון מנפחת באופן טבעי את שוויים, ומעלה ויכוחים רבים באשר לשאלה האם מניות ואג"ח הן יקרות מדי ואף בועתיות".

לדבריו, "במציאות הנוכחית התשובה לשאלה זו מורכבת יותר, ונבחנת באופן יחסי לנכסי סיכון אחרים, בהיעדר אותה ריבית עוגן אבסולוטית לייחוס עבור משקיעים המחפשים תשואה חיובית".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

עושה שוק 11.5.15
 עושה שוק 11.5.15