ההתאחדות תקבל 13 מיליון אירו עבור מוקדמות יורו 2020 ומונדיאל 2022

זה סכום המינימום שהובטח להתאחדות לכדורגל על-ידי אופ"א בגין זכויות השידור של משחקי מוקדמות הנבחרת הבוגרת ■ גם הטורניר הבינלאומי החדש שיחל ב-2018, "ליגת הנבחרות", צפוי להעשיר את הקופה

עופר עיני / צילום: תמר מצפי
עופר עיני / צילום: תמר מצפי

ההתאחדות לכדורגל תמשיך לקבל מאופ"א את המענק הכספי אליו התרגלה בשנים האחרונות - 6.5 מיליון אירו מינימום - בגין כל קמפיין מוקדמות של נבחרת ישראל. כך עולה מעיקרי ישיבת הנהלת שהתקיימה היום (ג').

הסכום הזה הובטח להתאחדות עבור קמפיין מוקדמות יורו 2020, שייערך ב-13 ערים שונות ברחבי אירופה, ומונדיאל 2022 (קטאר). הוא עשוי לגדול במידה ואופ"א תצליח לשווק את זכויות השידור של הקמפיינים בסכומים גבוהים יותר ממה שהיא מעריכה כיום.

אופ"א שינתה בתחילת העשור את מודל מכירת זכויות השידור של משחקי המוקדמות השונים - כאשר ריכזה אותן תחת המטרייה והניהול שלה (במקום לאפשר לכל התאחדות למכור את הזכויות עצמאית), בדומה לשיטה שהיא מנהיגה במפעלי הקבוצות שלה, ליגת האלופות והליגה האירופית. עבור מכירת זכויות השידור של מוקדמות יורו 2016 (צרפת) ומונדיאל 2018 (קטאר), קיבלה אופ"א 1.2 מיליארד אירו מסוכנות השיווק האמריקאית Creative Artists Agency, שניהלה עבורה את ההפצה של הזכויות לערוצי הטלוויזיה השונים. ההתאחדות, כאמור, נהנתה מנתח של 6.5 מיליון אירו עבור כל אחד מהקמפיינים הללו (ובסך הכל 13 מיליון אירו).

אגב, בישיבת הנהלת ההתאחדות היום התברר גם כי זכויות השידור של "ליגת הנבחרות" יכניסו לה כסף, אך עדיין לא ברור כמה (בין 760 אלף אירו ל-2 מיליון אירו). מדובר על טורניר שיחל ב-2018, ולמעשה יחליף את לו"ז משחקי הידידות הנהוגים כיום בטורניר שתהיה לו משמעות תחרותית.

במסגרת הטורניר המדובר, יחולקו 54 המדינות החברות באופ"א לארבעה דרגים, כאשר נבחרות מכל דלג יוגרלו לארבעה בתים (שכל אחד מהם יכיל שלוש או ארבע נבחרות). כל נבחרת שתסיים במקום הראשון בבית שלה "תעלה ליגה" - ובטורניר הבא שיתקיים ב-2020 תשחק למעשה בדרג הגבוה יותר. ארבע מנצחות הבתים של הדרג הראשון (A) ישתתפו ביניהן בטורניר פיינל-פור על הזכות לקבל את תואר "אלופת ליגת האומות".

מה שיותר חשוב וקריטי ב"ליגת הנבחרות" מבחינה ספורטיבית, בטח עבור ישראל - הוא העובדה שהביצועים בו עשויים לקבוע את גורל העפלתה ליורו 2020 (תהיה להם השפעה על דירוג הפלייאוף, בו ישתתפו נבחרות שלא יסיימו במקומות 1-2 בבתי מוקדמות אליפות אירופה). כמו כן, עליית דרגים ב"ליגת הנבחרות" עשויה להבטיח נתח גדול יותר מזכויות השידור של המפעל.