ענקית ההשקעות בלקסטון במגעים לרכישת מגה

את המהלך מוביל דני גילרמן, שכיהן כשגריר ישראל באו"ם ומשמש כנציג בלקסטון בישראל ■ גילרמן גייס למהלך את יעקב גלברד, שכיהן כמנכ"ל רבוע כחול וכמנכ"ל בזק ■ אם המגעים יבשילו, גלברד יחזיק ב-10% ממגה

דני גילרמן / צלם: אביב חופי
דני גילרמן / צלם: אביב חופי

ענקית ההשקעות האמריקאית בלקסטון במגעים לרכישת רשת מגה של קבוצת אלון - כך נודע ל"גלובס". את המהלך מוביל דני גילרמן, שכיהן בעבר כשגריר ישראל באו"ם ומשמש כנציג בלקסטון בישראל.

לבלקסטון יש השקעות בכל רחבי העולם, לרבות השקעות בתחום הקמעונאות בארה"ב, אך אין לה השקעות בישראל.

את המהלך הנוכחי יזם גילרמן בעצמו. עוד נודע כי לאחרונה ביקר גילרמן במשרדי בלקסטון בארה"ב וקיבל אישור עקרוני לניהול משא-ומתן לרכישת מגה.

גילרמן מצדו גייס למהלך את יעקב גלברד, שכיהן בעבר כמנכ"ל רבוע כחול וכמנכ"ל בזק. אם המגעים יבשילו לידי עסקה, אזי גלברד יצטרף לעסקה כשותף מיעוט ויחזיק ב-10% ממניותיה של מגה.

את המגעים מול בלקסטון מנהל מנכ"ל קבוצת אלון, אביגדור קפלן.

מבנה העסקה בין הצדדים עדיין לא ברור, ולא מן הנמנע כי בלקסטון תיכנס כשותפה למגה ותבצע הזרמת הון שתאפשר לשקם את הרשת.

רשת מגה היא רשת השיווק השנייה בגודלה בישראל, והיא מונה 171 סניפים תחת המותגים "מגה בעיר", "YOU", "הצרכנייה של YOU", "זול בשפע" ו"תכל'ס". כמו כן, היא מחזיקה בשליטה (51%) ברשת עדן טבע מרקט.

בשנים האחרונות רושמת מגה הרעה מתמשכת והולכת בביצועיה הכספיים. אשתקד ירדו מכירות הרשת ב-9.1% והסתכמו ב-5.75 מיליארד שקל, לעומת מכירות של 6.32 מיליארד שקל ב-2013. הרווח הגולמי של מגה ירד אשתקד ב-11.3% והסתכם ב-1.42 מיליארד שקל - שיעור של 24.7% מהמכירות; זאת לעומת רווח גולמי של 1.6 מיליארד שקל בשנת 2013, שהיוו שיעור של 25.3% מהמכירות.

לאחר שאת 2013 סיימה מגה עם רווח תפעולי של 43.9 מיליון שקל, את שנת 2014 חתמה הרשת עם הפסד תפעולי של 29.6 מיליון שקל. בפועל, הפעילות גורמת הפסדים תפעוליים הגבוהים בעשרות מיליוני שקלים.

חברת בלקסטון נוסדה בשנת 1985 כבוטיק מיזוגים ורכישות על-ידי פיטר ג' פיטרסון וסטיבן א' שוורצמן. בשנת 2007 הפכה הקרן לציבורית, והיא נסחרת בנאסד"ק. עם הזמן השלימה בלקסטון גיוס של 20 מיליארד דולר, ויש לה השקעות ענפות במגוון תחומים רחב.

המשרדים הראשיים של החברה ממוקמים בניו-יורק, אך יש לה 8 משרדים נוספים בארצות-הברית וכן משרדים בלונדון, פריז, דיסלדורף, סידני, טוקיו, הונג-קונג, בייג'ין, שנחאי, מדריד, מומבאי ודובאי.

קבוצת אלון סירבה להגיב לידיעה. לא ניתן היה להשיג את תגובתם של גילרמן וגלברד.

נזכיר כי בתחילת החודש פורסם כי גם רשת רמי לוי שיווק השקמה מקיימת מגעים לרכישתה של רשת מגה מידי קבוצת אלון. עם זאת, מקורות בקבוצת אלון אמרו ל"גלובס" כי התנהלו "שיחות ראשוניות" בלבד, וההערכה היא כי הסיכויים של מגעים אלה להבשיל לכדי עסקה הם נמוכים מאוד.