תושבי דימונה ישביתו את העיר בגלל גל הפיטורים

עם 13% אבטלה ותלות גדולה במפעלים בנגב הנמצאים בסכנת סגירה, תושבי העיר דורשים מהממשלה להתערב ■ בדימונה נערכים להשבתה כללית ביום א', כשגם ערד הודיעה על הצטרפותה למחאה

הפגנת כיל מול משרד ראש הממשלה / צילום: דוברות ההסתדרות
הפגנת כיל מול משרד ראש הממשלה / צילום: דוברות ההסתדרות

בדימונה נערכים לשביתה הכללית שתיערך בעיר ביום ראשון הקרוב במחאה על הפיטורים הצפויים בכיל והמשבר במפעל מטאור שעלול להביא לסיום עבודתם של עשרות תושבים נוספים. בינתיים גם ערד מצטרפת למחאה נגד הפיטורים בדרום. "נשבית את עבודות העירייה לאות הזדהות", אמר משה קווס, ראש העיר ערד בפועל. "גל הפיטורים המתמשך מאיים על עתיד הנגב כולו".

משבר התעסוקה וסכנת הפיטורים המרחפת מעל ראשי העובדים מציבים פעם נוספת זרקור על מכת האבטלה בעיר. למרות ששיעור האבטלה הארצי יורד באופן מתמיד ועומד כעת על 5.6% בלבד, בעיר הדרומית אחוז המובטלים גבוה בהרבה - 13%, כמעט כל תושב שמיני מכוח העבודה.

בדימונה 12 אלף בתי אב, לא פחות מ-25% מהם מועסקים על ידי מפעלי ים המלח וחברות הבת שלהם, בהן כיל שגם עובדיה נמצאים בסכנת פיטורים. בעיר מזהירים כי הקשיים של כיל ומטאור פוגעים גם במעגלים רחבים יותר, בלא פחות מ-30 אלף בתי אב בדרום כולו, המושפעים ישירות מהמצב הכלכלי.

ובתוך התחושות הקשות בעיר, שביב של תקווה נותר בדמות ישיבה שתתקיים היום במפעל מטאור, לדיון על גורל המקום. לחדשות 2 Online נודע כי קיים משקיע פוטנציאלי, המעוניין להיכנס כשותף למפעל, ובכך לנסות ולסיים את המשבר.

"יחד עם עיר הבה"דים ופרויקטים נוספים דימונה והאזור כולו יכולים להיות בפריחה גדולה, אבל ראש הממשלה חייב להיכנס לעובי הקורה של המשבר הזה", הדגיש ראש העיר דימונה בני ביטון. "בין היתר עליו להנחות מיד את שר האוצר לטפל בנושא מניית הזהב של כיל ולסייע למפעלים שנמצאים בסכנת פיטורים".

מפעל "מטאור" שמייצר רשתות לחקלאות הוא האחרון בשרשרת המפעלים שנקלעו לחובות כבדים, במקרה שלו 30 מיליון שקל, וכעת הוא עלול לסגור את שעריו. ל-70 העובדים, שרובם מתגוררים באזור דימונה, נאמר שלא להגיע למקום וכי המשכורות שלהם מוקפאות, כחלק מהליכים לפני פירוק.

"אני מאוד מקווה שבית המשפט ייתן סעד לאחד השותפים, כדי לאפשר לקונה פוטנציאלי להיכנס בשותפות עם המפעל, דבר שיאפשר את המשך הקיום של המפעל וימנע את הפיטורים של 70 העובדים במטאור", הסביר ראש העיר ביטון.

התושבים נחושים להמשיך במחאה על מנת להבהיר את חשיבות הנושא. ביום ראשון הקרוב הם מתכוונים "לסגור" את העיר, ולהשבית בין היתר את מערכת החינוך ושירותי העירייה. העובדים הרבים מתכוונים לחסום את כביש 25 ולקרוא לממשלה להתערב במשבר.