כורח שיש לשבחו, שקד

התערבות ביהמ"ש העליון בחקיקה נובעת מכך שהמחוקקים מתקשים ליצור חקיקה על בסיס ענייני

איילת שקד / צילום: תמר מצפי
איילת שקד / צילום: תמר מצפי

קראתי על פגישתה של ח"כ איילת שקד אתמול (ג') עם שר המשפטים של רומניה. לפי הדיווחים, היא שיבחה מאוד את רמת בית המשפט העליון שלנו ושופטיו. ואולם היא הוסיפה ואמרה כי "ניטש ויכוח בכל הקשור להתערבות בית המשפט בכנסת".

העמדה של שקד ומפלגתה היא שיש לאסור על בית המשפט לבטל חוקים שהתקבלו בכנסת. מה המצב ברומניה בעניין זה, שאלה שקד את השר האורח. הוא השיב, על-פי הדיווחים, כי "בית המשפט העליון (הרומני) רשאי רק להמליץ, ואולם בחלק מהמקרים מחויב הפרלמנט לקבל את המלצתו". כלומר, יש התערבות של בית המשפט בחקיקה, אבל היא מוגבלת.

זה מידע מעניין, אבל לא רלבנטי. יש מדינות שבהן ההתערבות בחקיקה יכולה להיות ראויה, ויש מקומות שלא. התנאים הבסיסיים אינם שווים בכל המדינות, ולכן כל השוואה יכולה להיות מטעה - בין שמדובר ברומניה, בריטניה או כל מדינה אחרת.

חוקים שאינם ראויים

אז בואי, שקד, נתרכז במצב אצלנו. בעיקרון את צודקת. מבחינה דמוקרטית נטו, הדבר הנכון והראוי הוא שתהיה הפרדה מוחלטת בין המחוקקים לבין השופטים. אבל העקרונות היפים והנעלים לא תמיד עולים בקנה אחד עם מצבה של המדינה והאינטרס של תושביה.

לרומנים, למשל, אין אויבים המבקשים להשמידם. לכן גם אין להם מחנות פוליטיים עם אג'נדות שונות לגבי השאלה איך לטפל באיום הזה. כאשר האג'נדות השונות הן המנחות את המחוקקים, מטבע הדברים שמדי פעם יתקבלו חוקים שאינם ראויים להיכלל בספר החוקים.

הכרח שיש לשבחו

כניסתו של בית המשפט העליון לחקיקה בכנסת היא כורח הנובע ממצב זה, ומכך שהמחוקקים שלנו מתקשים להתעלות מעל עמדותיהם וליצור חקיקה על בסיס ענייני. כמעט הכול פוליטיקה, אג'נדות ואינטרסים כאלה ואחרים. זה מצב בריא למלאכת החקיקה, שקד?

אם המחוקקים יוזמים חוק הגורם לעיוות דין, לאפליה או להסתה וכיו"ב - האם חוק כזה צריך להישאר על כנו? האם לא עדיף שבית המשפט העליון יפקח על החקיקה וינקה את גידולי הפוליטיקה השוטים מהתחום הזה? האם זה לא הכרח שיש לשבחו?

ויכוח או מאבק?

הוויכוח ש"ניטש אצלנו", כהגדרתך, אינו על בסיס ענייני. הוא ניטש על רקע הטענות של הימין שלפיהן בית המשפט מוטה נגדו. אני מתרשם כי אלה הטוענים כך, משתמשים בטיעון זה לא כדי שבית המשפט לא יהיה מוטה בכלל, אלה כדי כדי להטות אותו ימינה.

זה מזכיר לי ששאלו פעם את שר החוץ המנוח אבא אבן מה זה ארגון נייטרלי, והוא השיב בחיוך יבש: "כל ארגון המקבל את עמדותיי". זו הנייטרליות שמבקשים בימין להוביל את בית המשפט אליה. גם את רוצה בכך, גברתי השרה המיועדת?