החברה להגנת הטבע: שיקולים פוליטים יחדרו למוסדות התכנון

בחברה להגנת הטבע תוקפים את ההסכם הקואליציוני שקובע כי הממשלה תקדם חוק לפיו נציגי הממשלה בוועדות התכנון יקבלו הוראה מהדרג הפוליטי מה להצביע בדיון שיעסוק בפרויקט שיוכרז כפרויקט לאומי

איתמר בן דוד / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
איתמר בן דוד / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

החברה להגנת הטבע תוקפת את ההסכם הקואליציוני בין הליכוד למפלגת כולנו, הקובע כי הממשלה תקדם חוק שעוסק בקידום פרויקטים לאומיים במסגרתו נציגי הממשלה בוועדות התכנון יקבלו הוראה מהדרג הפוליטי מה להצביע בדיון שיעסוק בפרויקט שיוכרז כפרויקט לאומי.

"לממשלה תינתן הסמכות להכווין בהחלטותיה את נציגי המשרדים הוועדות התכנון לתמוך במדיניות הממשלה בכל הקשור לפרויקטים לאומיים", כך קובע הסעיף הרלוונטי בנספח להסכם הקואליציוני.

נציין כי משמעות הדבר היא שבעוד נציגי משרדי הממשלה המשתתפים בדיוני הוועדות השונות מתייחסים לסוגיות שונות בהיבטים המקצועיים, הצעת החוק האמורה מציעה לקבוע שנציגי משרדי הממשלה יישרו קו עם החלטת הממשלה. נציין עוד כי נושא זה עלה בעבר לדיון אצל היועץ המשפטי לממשלה שהעביר חוות-דעת מפורטת בנושא זה וקבע כי הנחיית נציג ועדת תכנון כיצד לפעול הינה התנהגות שלא כדין.

על כך אומרים בחברה להגנת הטבע: "מדובר ביוזמה דורסנית ודרקונית של הממשלה, שתוביל למוסדות תכנון המונעים משיקולים פוליטיים ולא מקצועיים. צעד זה מנוגד להנחיות של היועץ המשפטי לממשלה, אשר הורה לשמור על עצמאות של נציגי הממשלה בוועדות התכנון והדגיש כי אסור לשרים להנחות את נציגיהם כיצד להצביע. במקום לשמוע דעות מקצועיות, שיובילו להליך מאוזן ואחראי של שימור ופיתוח, נקבל מוסד תכנוני שמהווה חותמת גומי, ללא כל שיקול-דעת משלו. זהו המשך של מגמה ברורה ועקבית מהממשלה הקודמת, שנועד להרחיב את השפעת הממשלה במוסדות התכנון ולצמצם כל עמדה אחרת".

ההנחיות של היועץ המשפטי לממשלה עליהן מתכוונים בחברה להגנת הטבע הן הנחיות שפרסמה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), עו"ד שרית דנה, באפריל 2013 תחת הכותרת: "עצמאות שיקול-הדעת של חברי מוסד התכנון ומתכנן המחוז".

במכתב שנשלח על-ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ליועץ המשפטי של משרד הפנים נכתב: "מוסדות התכנון, חבריהם ובכלל זה יושבי ראש הוועדות ומתכנני המחוזות, מחויבים להפעיל באופן עצמאי את שיקול-דעתם בנושאים בהם ניתנה להם סמכות על-ידי המחוקק ועל-פי כל דין. משכך, כל הוריה בין במופרש ובין במשתמע למתכנן המחוז או לחבר מוסד תכנון אחר, על עמדה שעליו להציג בפני מוסדות התכנון או בדיון במוסד התכנון, וכל התערבות אחרת שמטרתה הברורה היא לגרום לכך שחבר מוסד התכנון ובכלל זה מתכנן המחוז יפעל שלא על-פי שיקול-דעתו שלו אלא על-פי עמדתו, החלטתו או שיקול-דעתו של אדם אחר , יהיה הוא שר, מנכ"ל, מנהל מינהל תכנון או אדם אחר כלשהו הינה התנהגות שלא כדין".

עוד נכתב באותו המכתב: "בוודאי פסולה ההתערבות אם היא נעשית על-ידי מי שנחזה כבעל סמכות גבוה בהיררכיה התכנונית והניהולית . ברי כי על אף העדר סמכויות כאמור על-פי הדין, קיימת סכנה רבה יותר כי מתכנן המחוז יקיים הוראות ביחס להחלטות תכנוניות פרטניות, ככל שאלה ניתנות ויינתנו על-ידי שר, מנכ"ל או מינהל התכנון או מנהלו, שלהם סמכויות ניהול ופיקוח המשפיעות על הוועדה המחוזית. ככל שכזאת יקרה הרי שהוראות החוק והדין ביחס לעצמאות שיקול-הדעת של מוסדות התכנון וחבריהם ייעשו פלסתר. התערבות מסוג זה פוגעת פגיעה קשה באמון הציבור במערכת הציבורית ובתקינות פעולתה, בהגינותה של הרשות הציבורית ובתקינות החלטותיהם של מוסדות התכנון. יש לוודא שהתנהלות זו תחדל לאלתר כמו גם להבהיר למי שמופנים אליו הוראות, הנחיות, מסרים וכל כיוצר באלה שלא יראה עצמו כפוף אליהם ויראה בהם התערבות פסולה בפעולתו".