"מחירי הנופש בישראל מרתיעים יותר מהטרור"

בדוח השנתי של הפורום הכלכלי העולמי על תעשיית התיירות העולמית הגיעה ישראל למקום 72 בעולם ■ בפרמטר של תחרותיות המחירים ישראל נמצאת במקום 136 מתוך 141 המדינות המדורגות

מלונות אילת / צילום: תמר מצפי
מלונות אילת / צילום: תמר מצפי

העלות הגבוהה של נופש בישראל מרתיעה יותר מאיומי הטרור והבעיות הביטחוניות - כך קובע הפורום הכלכלי העולמי (World Economic Forum) בדוח השנתי שלו על תעשיית התיירות העולמית.

הדוח, שפורסם אמש (ד'), מדרג את מדינות העולם לפי מספר רב של פרמטרים מתחומים שונים. בשקלול ציוניה בפרמטרים השונים הגיעה ישראל למקום הלא מחמיא של 72 בעולם. אפילו באזור המזרח התיכון מוכה המלחמות מדורגת ישראל רק במקום השביעי לפני ירדן, תוניסיה, מצרים ולבנון.

ממצאי הדוח עשויים להסביר את מצבה לא המזהיר של תעשיית התיירות בישראל שמתקשה להגדיל את מספר כניסות התיירים. את המקומות הראשונים בדירוג העולמי כבשו ספרד, צרפת, גרמניה, ארה"ב ובריטניה.

"ישראל מצטיינת במורשת תרבותית ודתית ייחודית", פותחים עורכי הדוח בנימה אופטימית. "ישראל ממוקמת בצומת של 3 יבשות ומצטיינת במספר רב של אתרי מורשת עולמית. (מקום 26 בעולם בפרמטר זה). היא בולטת לטובה ברמת הבריאות וההגיינה (מקום 36) וכן ברמת כוח-האדם ומשאבי האנוש (מקום 39). את הציון הגבוה ביותר מקבלת ישראל בפרמטר של קלות הגיוס של עובדים מיומנים - 17 בעולם".

אלא שכאן מתחילה הנפילה: רמת תשתיות התיירות בישראל בינונית עד גרועה (מקום 72 בעולם), רמת הפתיחות בישראל לזרים גרועה (מקום 95), אך גרועים ממנה רמת הביטחון האישי (מקום ה-99 בעולם) ואיומי הטרור (מקום ה-130 בעולם).

אבל את הציון הגרוע ביותר מקבלת ישראל בפרמטר שאינו קשור למצב הביטחוני ולמתיחות הגיאו-פוליטית (לפחות לא במישרין): בפרמטר של תחרותיות המחירים ישראל נמצאת במקום ה-136 מתוך 141 המדינות המדורגות, כשהיא מקדימה את נורווגיה, בריטניה ושווייץ.

יצוין כי המדינות שנמצאות באותה קבוצה עם ישראל מבחינת רמת המחירים מדורגות הרחק לפניה בכל הפרמטרים האחרים - כך שלסיכום ניתן לומר כי מבחינה כלכלית טהורה חבילת נופש בישראל היא אחת העסקאות הגרועות ביותר שאפשר למצוא היום בעולם, כך לפחות על-פי הפורום הכלכלי העולמי.