העליון: כונס רשאי לחייב בעל נכס לנצל פטור אישי ממס שבח

ביהמ"ש העליון אישר פסק דין של ביהמ"ש המחוזי ובימ"ש השלום, לפיו כונס נכסים מטעם בנק רשאי לחתום על בקשה לפטור ממס שבח לגבי דירה של חייב ■ מדריך ומחשבון מס שבח

השופט ניל הנדל / צילום: אוריה תדמור
השופט ניל הנדל / צילום: אוריה תדמור

האם כונס נכסים יכול לחייב את בעל הנכס שנמכר בכינוס נכסים להשתמש בפטור האישי שלו במס שבח כדי למקסם את המכירה? על-פי פסק דין של בית המשפט העליון - התשובה חיובית.

בית המשפט העליון אישר לאחרונה פסק דין של בית המשפט המחוזי ובית משפט השלום לפניו, לפיו כונס נכסים מטעם בנק רשאי לחתום על בקשה לפטור ממס שבח לגבי דירה של חייב.

העליון דחה בקשת רשות ערעור של חייב, שבבעלותו דירה בתל-אביב שהיא חלק מפרויקט בנייה השייך למשפחתו של החייב.

עו"ד שאול ברגרזון מונה ככונס נכסים מטעם בנק מזרחי-טפחות לפרויקט הבנייה, ופנה לחייב שיחתום על בקשת פטור ממס שבח על מנת למכור את הנכס. החייב סירב לחתום, בטענה כי פטור מתשלום מס שבח הוא אישי, ולא ניתן לחייב אותו לוותר על הפטור, גם אם הוא נמצא בהליך של כינוס נכסים, ויש לו דירות נוספות שבכוונתו למכור.

הכונס פנה לבית המשפט, באמצעות עורכי הדין קרן ברגרזון ואמיר דולב, וטען כי החייב נמנע מלחתום על הפטור ממס שבח ממניעים פסולים ומנקמנות, וכי יש לחייב אותו לחתום.

בית משפט השלום קיבל את בקשת הכונס וקבע כי בקשת הפטור ממס שבח לא תיגרע מזכותו של החייב לקבל פטור נוסף בעתיד, ככל שימכור דירה נוספת בבוא היום. אמנם, ציין בית המשפט, בקשת פטור ממס שבח היא זכות אישית קניינית, אך הסירוב לחתום לא נובע מנזק שעלול להיגרם לחייב, כשמאידך הדבר עלול להזיק לבנק, ולכן מדובר בהתנהלות חסרת תום-לב.

החייב הגיש ערעור על פסק דין זה לבית המשפט המחוזי, שדחה את ערעורו, ואז הוא פנה בבקשת רשות ערעור לעליון.

השופט ניל הנדל, שדן בבקשת העירעור, דחה גם הוא את הבקשה ואישר את הקביעות של בית משפט השלום והמחוזי.

השופט הנדל ציין את העובדה כי משנת 2006, אז בוצעה המכירה על-ידי הבנק, כבר "צמחה" לחייב זכות נוספת לבקש פטור ממס שבח על-פי החוק, והפטור שהתבקש אינו פוגע בו, אך מאידך פוגע בצד אחר, שבמקרה הזה הוא הבנק. לכן, קבע השופט, כי לא מדובר בהתנהלות בתום-לב.

כונס הנכסים זכאי לחתום על הפטור ממס שבח במקום החייב, נקבע בפסק הדין, והמערער אף חויב בהוצאות בסך 4,000 שקל.