קצת פרופורציה

תחשבו על כל מה שהעסיק אותנו השבוע - ואז תיזכרו בהוצאה להורג המוזרה בצפון קוריאה

ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ
ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ

באים לעבוד. אם מישהו חיפש דרך להתעודד קצת מקואליציה דחוקה של 61 חברי כנסת, צפייה בתמונות שהגיעו אתמול (ד') מהמליאה בהחלט יכולות לעזור: ח"כים שרצים למקומם כדי להצביע, ראשי סיעות שמקפידים על נוכחות מלאה ואווירה של מתח כללי רגע לפני שהמסך המרכזי מציג את תוצאות ההצבעה. לא עוד רביצה במזנון, פחות סיורים מתוקשרים לצורכי יחסי ציבור או ברבורים בפייסבוק. מהיום חברי הכנסת "אשכרה" בכנסת. מי בימין ומי בשמאל, סופסוף כולם באים לעבוד.

אדון לעצמו. מצעד בכירי הליכוד שעלו לרגל ביממה האחרונה אל לשכת רה"מ בנימין נתניהו בציפייה דרוכה לשמוע מה עלה בגורלם ואיזה תיק יקבלו, מחדד עד כמה נבון משה כחלון שוויתר על התענוג המפוקפק והפך אדון לעצמו. הוא לא צריך היה לשמוע מנתניהו שיהיה שר האוצר, נתניהו יכול היה לקרוא על כך בשלטי החוצות במסע הבחירות. ברמה הלאומית המהלך של כחלון החליש את המפלגות הגדולות ופגע עוד יותר ביכולת המשילות, אבל תרשו לנו לנחש שגלעד ארדן, סילבן שלום ואחרים היו נותנים הרבה בשביל להתחלף עם כחלון, בלי טובות מרה"מ ורעייתו.

יופי סלינגר. רפורמת הניוד של ביטוחי המנהלים שחשף השבוע רון שטיין ב"גלובס" היא עוד עדות לכך שהמפקחת על הביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, עושה בדיוק מה שרגולטור אמור לעשות: לשרת את האינטרס הציבורי. זה נשמע מובן מאליו, זה הרי תפקידה, אבל כל מי שקרא קצת עיתונים בשנים האחרונות יודע שהמציאות אחרת לגמרי. סלינגר לא עסוקה בהגנה אוטומטית על הגופים המפוקחים שלה, ומאידך לא ממהרת לזרוק לאוויר רעיונות פופוליסטיים רק בשביל מחיאות הכפיים.

בין המהלכים החשובים שהחלה להוביל בשנה האחרונה אפשר למנות גם את הרפורמה בביטוחי הבריאות שאמורה לבטל את כפל הביטוח והתשלומים לחברות; הרפורמה שאמורה לנתק את הקשר בין דמי הניהול לעמלות סוכני הביטוח; ורפורמת מחשבון דמי הניהול שאמורה להוזיל את העמלות הודות להגברת השקיפות. לא ניפול מהכיסא אם גם סלינגר תקבל לאחר פרישתה תפקיד בכיר עם משכורת שמנה מאחת החברות שהיום היא ניצבת מולן, אבל גם היא וגם אנחנו נדע שהיא זכתה בזה ביושר.

אחות לרפואה. על רקע ההתנגדות העזה של ההסתדרות הרפואית למינוי אדם שאינו רופא (רחמנא ליצלן) לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות, שאלתי את יו"ר הארגון, ד"ר ליאוניד אידלמן, מה הייתה עמדתו אילו ד"ר אורית יעקבסון הייתה מועמדת ולא איש האוצר לשעבר משה בר סימן טוב.

"היינו מתנגדים", הוא הבהיר, בלי לחשוב פעמיים. אבל יעקבסון היא דוקטור, אתם בטח אומרים לעצמכם, היא מנהלת את מכון מור, בעבר שימשה סמנכ"לית בשירותי בריאות כללית ונחשבת היום אחת המועמדות העתידיות לראשות הקופה, שחולשת בין היתר על 14 בתי חולים. "היא אחות!" נזעק אידלמן, "לאחות אין ההכשרה והניסיון של רופא ולכן היא לא יכולה לשמש מנכ"ל משרד הבריאות". ואכן, יעקבסון היא "בסך הכול" דוקטור למינהל מערכות בריאות. מה למנהל מערכות בריאות ולניהול מערכת הבריאות? גם העובדה שהחלה את דרכה כאחות טיפול נמרץ באיכילוב לא מרגשת כנראה את הגילדה של הרופאים.

"מנכ"ל משרד הבריאות צריך להיות מי שהחזיק בידו של מטופל והסתכל לו בלבן של העיניים", הסביר השבוע אידלמן. עכשיו תשאלו את עצמכם מי באמת מחזיק את ידיהם של המטופלים, מי מסתכל להם בעיניים ומי נשאר לחזק את ידי המשפחות. כן, זו האחות. אבל היא רק אחות.

קנה מידה. שירות הביון של דרום קוריאה דיווח השבוע כי שר ההגנה הצפון קוריאני הוצא להורג בתותח נ"מ לעיני מאות בני אדם, לאחר שנרדם קלות בתרגיל צבאי שבו נכח מנהיג המדינה קים ג'ונג און. בדיווח לא צוין באיזה תותח השתמשו, אבל אפשר לנחש שמדובר בתוצרת רוסית מסוג ZU23, שני קנים של 23 מ"מ שיכולים להפוך קיר בטון לגבינה שווייצרית בשניות. את כל זה אני מספר כאן כדי להזכיר לכולנו מילה קטנה: פרופורציה.