גורם במו"מ בין כיל לעובדים: פריצת דרך - בקרוב

מדובר על כוונה למו"מ מואץ שתוצאתו תביא לוויתורים מקבילים בין הצדדים ■ ביום ראשון הקרוב מתכוונים גם תושבי ערד וירוחם להצטרף בהשבתת הזדהות ■ בינתיים, התוצאות הכספיות של כיל נפגעות משביתת העובדים

מפגינים מול בניין כיל/ צילום:דובר ההסתדרות
מפגינים מול בניין כיל/ צילום:דובר ההסתדרות

גורם במו"מ בין כיל, העובדים וההסתדרות אומר היום ל"גלובס": יש בשלות בשני הצדדים להגעה להסכמה ולפריצת דרך בימים הקרובים. מדובר על כוונה למו"מ מואץ שתוצאתו תביא לוויתורים מקבילים בין החברה, ההסתדרות וועדי העובדים, באופן שבסיומו לא יוכתר מנצח ומפסיד מובהק. בפועל כל אחד מהצדדים יזכה בהישגים שיוכיחו שקיבל את רוב מה שביקש מלכתחילה.

זה קורה כאשר בשבוע הבא מתוכנן שיא חדש במחלוקת. ביום ראשון הקרוב מתכוונים גם תושבי ערד וירוחם להצטרף לאנשי דימונה בהשבתת הזדהות של יום אחד, בשלב ראשון, עם שובתי כיל. במסגרת השביתה שמובילים ראשי היישובים, מיכאל ביטון מירוחם ומשה קווס מערד, תיפסק הפעילות הממשלתית במקום. יש פעילות לשכנע ראשי רשויות נוספים בדרום להצטרף להשבתה.

במקביל, עם קשר הדוק בין האירועים, ביום שני הקרוב יתכנסו הצדדים שוב בלשכתה של השופטת אורלי סלע, נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע. השופטת כבר הודיעה כי היא מתכוונת, בתוך כחודש להכריע הכרעה שיפוטית בפרשה בשאלת המחלוקת העקרונית האם כיל כחברה עסקית רשאית או אינה רשאית לבצע פיטורי ייעול, בניגוד לעמדת ההסתדרות וועד העובדים שדורשים להיות חלק משיקול-הדעת של החברה. במקביל להודעה מלפני כשבוע הורתה השופטת סלע לצדדים לנהל מו"מ מקביל להליך השיפוטי, וקבעה מועד עדכון בלשכתה ליום שני הקרוב, לקראת הכרעה שתבוא, אם יזדקקו לה, בעוד כשלושה שבועות. מסלול נוסף הוא של החברה מול משרד האוצר - שבודק האם כיל פועלת בניגוד למה שנקבע במניית הזהב, ומוציאה פעילויות מהארץ לחו"ל, תוך פגיעה בפעילות מחצבי ים המלח.

ההערכה היא שהאי ודאות בתוצאות ועצם קיומו של הליך שעומד להגיע להכרעה שיפוטית שלה השלכות רוחביות עקרוניות על שוק העבודה ויחסי העבודה בכלל המשק, מובילים את ההסתדרות, את הוועדים וגם את הנהלת החברה למוטיבציה להגיע להסדרת יחסי העבודה בכיל - לפני שבית הדין יכפה החלטתו. מובן ששני הצדדים מעריכים, לפחות כך מדברים, שהצד שלהם חזק משפטית, אולם בחדרי חדרים כולם חוששים מהכרעה שתבוא מגורם חיצוני.

ההסתדרות והוועד מרגישים חוזקה בעצם ההערכה שבתי דין לעבודה נוטים לקבל את עמדות העובדים, אבל אפילו להם יש ספק גדול בסיכויי התוצאה הרצויה. כיל מרגישה חזקה בגלל שהיא מחזיקה בהסכם מפורש שמאפשר פיטורי ייעול בתרכובות ברום ובאיזשהו נוסח שמאפשר לה, לעמדתה, גם במפעלי ים המלח. אבל גם החברה לא הייתה רוצה להגיע להכרעה בכפייה, שגם אם תתאים לעמדתה, תגרור את המשבר חודשים קדימה. זאת, כאשר שני הצדדים כבר פגועים מאוד מהפרשה. עובדים רבים לא מקבלים משכורות וחיים באי ודאות אישית וכלכלית כבדה.

כיל, שהציגה אתמול תוצאות טובות לרבעון הראשון, הולכת ונפגעת, ועלולה להיגרר לפגיעה ללא דרך חזרה. כיל אמנם נערכה להשבתה ממושכת, גם מבחינת הלקוחות וגם בפעולה חד פעמית ש ל מכירת נכסים באירופה שנכנסו לרבעון ראשון ואפשרו הזרמת הון, אבל הולך וגדל מספר הלקוחות בארץ ובעולם שלא מקבלים סחורה שהזמינו והם זקוקים לה - וכבר התחילו לחפש ספקים אחרים, שמנצלים את המצב ודורשים להיכנס לחוזה ארוך טווח. המשמעות היא שמפעלי הברום וים המלח עלולים לאבד לקוחות אסטרטגיים וותיקים שלהם. בחברה התגבשה הערכה כי אם השביתה בתרכובות ברום תימשך עוד כמה חודשים, יהיה קשה עד בלתי אפשרי לחזור ולייצר במפעל בנאות חובב, בגלל הצטמצמות מסוכנת במספר הלקוחות.

מאחר שבכל מקרה אף אחד מהצדדים לא רוצה שיכפו עליו החלטה, ואפילו שיוכלו לערער עליה בהמשך, והנזקים ההדדיים כבר ברורים - חשים הצדדים בבשלות מסוימת זה מול זה, לחתור לפשרה המקובלת על הצדדים.

כיל עשתה בינתיים כמה צעדים לקראת העובדים וההסתדרות. בתחילת הדרך דובר על פיטורי 60 עובדים בתרכובות ברום, בנוסף ל-80, מעל לגיל 55, שייצאו בפרישה מוקדמת בתנאים טובים. בים המלח דובר על 55 מפוטרים בנוסף ל-80 בפרישה מוקדמת. נכון להיום: מעל 100 עובדים משתי החברות כבר הגיעו להסכמה על פרישה מרצון. וזו הבעיה הנחשבת קלה יותר, יחסית, גם בגלל התנאים שהחברה נותנת וגם כי פרישה מרמון היא בחירת העובד. הבעיה המרכזית הייתה ונותרה בדרישת הפיטורים של 60 עובדים בברום ו-55 בים המלח, אולם גם המספרים האלה כבר השתנו. היום מדברת הנהלת כיל על 30 עובדים בכל חברה, כלומר 60 בשתי החברות, ברום וים המלח. ולעניין הסמכות להחליט מי יפוטר ובאיזה אופן - גם כאן יש כבר דיבור על סמכות ההנהלה עם הסכמות של הוועדים.