מניה ב-5 שקלים

האם יש כיסוי לחזון של אבי כץ וקופיקס? לא בטוח

אבי כץ/ צילום: יונתן בלום
אבי כץ/ צילום: יונתן בלום

פחות משנתיים לאחר שהגה את מהפכת הקפה ב-5 שקלים, יוצק אבי כץ את פעילות רשת קופיקס לשלד הבורסאי אגרי ומנצל את הדלת האחורית של בורסת תל-אביב על מנת להפוך את התינוק העסקי לחברה ציבורית מן המניין.

בעבר הזרימה הדלת האחורית הזו סחורה סוג ב' לרוב לרשימת המניות, ואולם מיזוג הפוך מוצלח כגון זה של חברת המימון החוץ-בנקאי של האחים נאוי, מלמד כי קיימים גם תסריטים מוצלחים עבור המשקיעים.

אבי כץ, יזם יצירתי וסדרתי, חותר למנף את הפלטפורמה הבורסאית על מנת להביא מיזם יומרני לא פחות מקופיקס, הקרוי סופר קופיקס - רשת מרכולים מוזלת. עם זאת, הדוחות הכספיים של קופיקס מלמדים כי קיים ספק רב אם המודל העסקי שלה בשל לייצר רווחיות משמעותית, כפי שהיינו מצפים מחברה בורסאית, או שמדובר בהנפקה של גימיק עסקי בוסרי.

המספרים מלמדים כי קיים פער עצום בין הפריסה העצומה של הרשת ומיצובה התדמיתי לבין תוצאותיה הכספיות, וזאת גם אם מנטרלים הוצאות חד-פעמיות ומביאים בחשבון את הגרף העולה של הפעילות.

בעבר טען כץ לא אחת כי הרווחיות של קופיקס אינה מטרתה המרכזית, אלא תרומתה למאבק ביוקר המחיה. אולם המשקיעים בחברה ציבורית חפצים בראש ובראשונה ברווחיות צומחת, ולפיכך שורת הרווח היא שתקבע את עתידה הבורסאי.

החזקה בחברה ציבורית עולה ממון לא מבוטל ודורשת תשומת-לב ניהולית, ולפיכך סביר להניח כי כץ חותר לגייס חוב או הון מן הציבור על בסיס ההצלחה השיווקית של קופיקס והמוניטין האישי שלו, תוך מטרה להשתמש בכספים אלה על מנת לממן את השקעתו העתידית בהקמתה של רשת סופר קופיקס.

בחזונו של כץ עתידה סופר קופיקס להיות רשת קימעונאית עירונית המונה בין 100 ל-200 סניפים ולנגוס ב-1.5%-3% משוק המזון. כבר השנה יוקמו 4 סניפים ראשונים, ועל-פי התוכנית, בסוף שנת 2018 תמנה הרשת 34 חנויות.

שוק קשה להצלחה

הקמת רשת סופרים חדשים ותחזוקתה יהיה הקונספט העסקי שלה, מוצלח ככל שיהיה, אינה משימה קלה באטמוספירה העסקית הנוכחית בענף הקמעונאות. שופרסל, הרשת הגדולה בישראל, סוגרת סניפים ומנסה להתייעל תוך מאבק לייצר רווח תפעולי מינימלי. הרשת השנייה בגודלה, מגה, מצויה בקשיים עסקיים המאיימים על עצם קיומה; ואילו רמי לוי חווה שחיקה מתמשכת ברווחיות התפעולית במאמץ לשמר מובילות מחיר.

כץ יכול גם ללמוד מנסיונו העגום של רמי שביט (המשביר), אשר דבק בחזונו להקים רשת סופרמרקטים חדשה, סירב להקשיב לחוכמת השוק וספג מכה כספית של עשרות מיליוני שקלים בגין החזון הכושל של קוסט 365. בשוק בו מלחמת הקיום בעיצומה, ספק רב אם יש מקום למתחרה חדש הנעדר מסת מכירות קריטית ונדרש לשלם שכר דירה יקר עבור הסניפים הממוקמים במרכזי ערים.

בניגוד למציאות בשוק הקפה, בו הרווחיות התפעולית ערב כניסתו של כץ הייתה עצומה - הרי שבשוק הקימעונאות הרווחיות התפעולית אפסית והיחידים שמרוויחים בשיעורים נאים הם יצרני המזון.

איש, ובוודאי לא אנחנו, לא ייקח מאבי כץ את הכריזמה, היצירתיות והחזון, כפי שבאו לידי ביטוי בהקמת קופיקס. אולם מינון יתר של מרכיבים אלה עלול להביא עימו שיקול-דעת מוטעה, אשר יגרור תוצאות עסקיות מסוכנות.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.