מי מפחד מרובוטים?

השינויים המהירים בטכנולוגיה מסכנים משרות רבות - אך האם הם באמת יקחו לרבים מאיתנו את העבודה?

רבות כבר נכתב על השינויים המהירים בטכנולוגיה ועל ההשלכות שלהם על העולם שבו אנו חיים בכלל ועל עולם העבודה בפרט. אחת השאלות המטרידות נוגעת לנושא התעסוקה: האם העידן הטכנולוגי הוא סכנה לעולם העבודה, האם המחשוב והרובוטים יקחו לרבים מאיתנו את העבודה?

מצד אחד יש מי שטוען שאין כאן סכנה ממשית. קודם כול, זה מאות שנים שאנחנו מנהלים את השיחה הזו. פעם פחדנו מהמכונות בקווי הייצור. צ'ארלי צ'אפלין עשה מהחרדה הזאת את הסרט "זמנים מודרניים", שבו המכונה אוכלת את הפועלים. ובפועל? בפועל הכנסת המיכון לתעשייה לא פגעה בתעסוקה והמהפכה התעשייתית אפשרה גם לעובדים ליהנות מהיכולות שנוצרו. עידן המכונות הוסיף משרות, מקצועות ותעשיות שלמות.

בהמשך לקו המחשבה הזה, גם בעידן המחשוב אפשר לראות אותה מגמה. יש היום בעולם העבודה עשרות תפקידים ומקצועות שלא היו כאן לפני כמה שנים: תפקידים בתחום ניתוח המידע, מפתחים של אפליקציות לטלפונים חכמים, מומחי ענן, ומומחי שיווק ומכירות ברשתות חברתיות. כל המקצועות והמשרות האלה נוצרו כתוצאה מהשינויים הטכנולוגיים שפרצו לעולמנו.

אבל בעוד שמקצועות חדשים נוצרים, אחרים נעלמים כתוצאה מאותם שינויים בדיוק. ולכן, מצדו השני של הדיון על שאלת התעסוקה יש מי שטוען שהעידן הקרוב ישנה את אופי העבודה ואת היקפי המשרות והמקצועות בתעשיות רבות.

המחזיקים בעמדה הזאת טוענים שהמחשוב שראינו עד היום טיפל בפעולות עם חוקיות קבועה. במילים אחרות, מישהו הגדיר שאם משהו מתקיים, אז משהו יקרה. מישהו כתב תוכנה, המחשב ביצע אותה. אבל המחשב החדש לומד להבין, לדבר, לשמוע, לראות, לענות ואולי בקרוב גם לחשוב עבורנו. היום, למשל, אלגוריתמים המטפלים בכמות המידע הנצברת - הכמות הגדולה ביותר שידעה האנושות לצבור עד כה - מאפשרים לנו לזהות דפוסים שבעבר לא היינו יודעים לחפש. כתוצאה מכך, יכול המחשב להחליף עבודה גם בתחומים שלא עונים על ההגדרה הקודמת של פעולות חזרתיות צפויות מראש ויכול להיכנס לתחומים כמו שירות לקוחות, טיפול בתקלות וכדומה.

בנוסף, התקדמות בתחומי הרובוטיקה והחיישנים מאפשרת למכונות לבצע מרחב גדול יותר של פעולות. כל אלה יחד, טוענים כמה מחקרים, ישנו את אופי העבודה בתעשיות רבות ומגוונות יותר מאלו שהצליחו לעשות שימוש במיכון עד כה. על פי מחקר שפורסם ב-2013 על ידי אוניברסיטת אוקספורד, 47% מסך התעסוקה בארה"ב מקיפה מקצועות שהם בסיכון גבוה להיות מוחלפים על ידי אוטומציה בעשור או שניים הקרובים. גם חברת המחקר גרנטנר הודיעה לפני כמה חודשים שאחד מכל שלושה תפקידים יוחלפו עד שנת 2025 על ידי תוכנה, רובוט או מכונה חכמה.

תחשבו על זה - אם המכוניות ינהגו לבד, לא נצטרך נהגים. אם אפשר יהיה לדבר עם מחשבים שיודעים להבין אותנו, לעבד מידע ולתת מענה, לא נצטרך אנשי שירות לקוחות. אם נוכל להדפיס בית שלם במדפסת תלת ממד, לא נזדקק לבנאים. אמזון כבר היום מפעילה רובוטים במחסנים שלה, כאלה שיוציאו ממעגל העבודה את עובדי המחסנים. היטאצי כבר היום עורכת ניסויים בטרקטור רובוטי מונחה GPS בשדות באוסטרליה. מצד אחד הוא יגביר את פריון החקלאות אבל האם הוא מאיים על העבודה של החקלאי?

איך להישאר רלוונטיים

כל ארגון מכיר את הצורך לתכנן קדימה, להיות מודע לשינויים בסביבה ולהשלכות של השינויים האלה על המודל העסקי, על הלקוחות, על המוצר. כמנהלים, אנחנו יודעים שאם לא נתכנן קדימה ונישאר מעודכנים בשינויים המשפיעים על האסטרטגיה שלנו, סביר שנגלה בשלב כלשהו שהגבינה זזה לנו ואנחנו לא צומחים יותר כארגון ואולי אפילו לא רלוונטיים. כמנהלים ברור לנו הצורך להסתכל מספיק קדימה כדי לחשוב באופן יזום על כל המגמות המשפיעות על הארגון ולתכנן בהתאם. אז למה שלא נתייחס לקריירה שלנו באותו אופן? אותם שווקים, טכנולוגיות, יכולות - כל מה שמשפיע על הארגון משפיע גם על תפקידים, מקצועות ועל הקריירה שלנו.

האם אתם מתכננים את הקריירה שלכם בהסתכלות על העבר או בראייה של העתיד? בניהול הקריירה, העצה הכי חשובה היא להישאר רלוונטיים. יש מי שיכולים להתאים את הניסיון וההכשרה שלהם למקצועות העתיד ולהזדמנויות שהעתיד הזה מזמן. הרי מכוניות הנוהגות לבד יזדקקו למתכננים, לתשתיות, למערכות ניהול שלא קיימות היום, וכך גם הכבישים שעליהם הן ייסעו. שירותים חדשים ייוולדו כתוצאה ממערך תחבורה כזה. מדפסת התלת ממד שתדפיס עבורנו את הבית תזדקק לחומרים, לכלי תכנון וביצוע שאינם קיימים היום. איך השינויים האלה נקשרים במקצוע שלכם? ההשכלה שלכם? תחומי העניין שלכם?

ואם זה נראה לכם מופרך, יש כאלה שבשבילם זה ממש מוחשי. ראיתי לא מזמן מדפסת תלת ממד במשרדו של יצרן אלומיניום עם חשיבה יצירתית. לשאלתי, הוא הסביר שהוא עושה בה שימוש להדפיס חלקים לפתרון בעיות בהתקנת האלומיניום וכשהוא מוצא את הפתרון המתאים הוא מוציא אותו לייצור. הנה דוגמה ליצרן אלומיניום שלא יישאר מאחור. לעומתו, פגשתי אנשי מקצועות טכנולוגיים שיצאו בעל כורחם אחרי 15 שנים לשוק העבודה וגילו שהטכנולוגיה זזה והם נשארו עם ניסיון לא רלוונטי.

שאלו את עצמכם איך השינויים שסביבכם נוגעים במקצוע שלכם, בתעשייה שלכם. קראו כתבות וחומר מקצועי, לכו לכנסים, השתתפו בשיח עמיתים ברשתות, במפגשים, בארגונים. בדקו את עצמכם ביחס למשרות הקיימות היום בתחום שלכם - האם הייתם מגייסים את עצמכם? בדקו מה חסר לכם - ניסיון, עומק, עדכונים? אל תפחדו להסתכל למציאות בעיניים. לא לדעת שאתם לא יודעים זה הרבה יותר גרוע מלא לדעת.

המגמות החדשות משפיעות על המקצועות של כולנו. זה לא אומר שכל הניסיון וההכשרה שצברנו עד היום לא יתאימו. זה כן אומר שלכל אחד מאיתנו האחריות להתכונן, להכיר את השינויים ולא לפחד מהם.

* הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל מרחב אירופה ובעלת הבלוג "על עבודה וקריירה באמצע החיים", www.niritcohen.com