שרת המשפטים שקד: "מתנגדת למשילות מערכת המשפט"

שקד בכנס לשכת עוה"ד: "החלטות המשילות אינה מסורה עוד בידי העם ונבחריו בכנסת, אלא בידי אנשי מערכת המשפט. המתנגדים לכך, ואני ביניהם, מוגדרים כבני חושך, ואילו המצדדים - אנשי אור. אני כופרת בחלוקה זו"

איילת שקד / צילום: תמר מצפי
איילת שקד / צילום: תמר מצפי

בצל החרם שמטילה מערכת המשפט על הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין והעומד בראשה, עו"ד דורון ברזילי, בשל החזרת משוב השופטים, וכשבאופק הבחירות לראשות הלשכה ומוסדותיה שיערכו בעוד מספר שבועות, נפתח כנס לשכת עורכי הדין באילת.

כוכבת מושב הפתיחה הייתה ללא ספק שרת המשפטים החדשה, איילת שקד מהבית היהודי. שקד אמנם ציטטה בדבריה את נשיא העליון לשעבר, השופט אהרן ברק, אבל בניגוד לרטוריקה הפייסנית והממלכתית שבה נקטה בימים האחרונים, היא שינתה היום את הטון והביעה מפורשות את עמדתה כי יש צורך להקטין את השפעת מערכת המשפט בארץ.

"המשפט, הדין, מושתתים על עיקרון הפשרה והאיזון, בהנחה שאין אמת אבסולוטית", אמרה השרה החדשה. "עיקרון האיזון מלווה לא רק את המערכת המשפטית עצמה, אלא גם את מערכת השלטון כולה והיחס בין הרשויות - על-פי רעיון הפרדת הרשויות של מונטסקייה, שהרי רק הפרדת רשויות אמיתית תבטיח קיומה של דמוקרטיה. האיזונים הללו הם עדינים, מורכבים אך מחויבי המציאות הם".

שקד ציינה כי בשנים האחֲרונות הולך וגובר הרושם בקרב חלקים בלתי מבוטלים של הציבור כי חל טשטוש מסוים בתפיסה זו. "נדמה שקבלת ההחלטות - המשילות - אינה מסורה עוד בידי העם, כלומר נבחריו בכנסת, אלא בידי אנשי מערכת המשפט", אמרה שקד, שציינה כי הנושא מצוי בלב מחלוקת ציבורית.

לדבריה, "המתנגדים למגמה זו של טשטוש הסמכויות - ואני כמובן ביניהם - מוגדרים כ'בני חושך'; ואילו המצדדים בשלילת זכות ההכרעה מידי הציבור באמצעות נציגיו בכנסת והעברתה לידי בית המשפט, מכונים 'בני אור'".

"אני כופרת בחלוקה הזו ואני כופרת גם בהגדרות הללו", אמרה השרה. "כשליחתו של הציבור אני מבקשת לחזק את מעמד הכנסת והממשלה ואת יכולתה של ממשלת ישראל לפעול ולמשול, והכול תוך מחויבות לשמירה על הרשות השופטת ומעמדה".

שקד אמנם ביקרה את מערכת המשפט, אך אמרה גם כי מערכת המשפט היא אחד מסמליה של הדמוקרטיה, וחזרה על דבריה מהימים האחרונים כי "בית המשפט העליון תמיד היה ועודנו גאווה לאומית בשל ההגנה על זכויות אדם ועל ערכי היסוד של הדמוקרטיה".

שקד ציינה כי היא מודעת לכך שסוגיות רבות וחשובות עומדות בפניה. "עם כניסתי לתפקיד אני מבטיחה כי אגש לכלל הסוגיות בכובד-ראש, באוזן כרויה ומתוך הערכה וכבוד לכל השותפים בעשייה", הבטיחה. "אני מצפה מעצמי ומאחרים לשיח מכובד ומכבד ולפרלורליזם אמיתי, בעיקר ממי שחופש הביטוי בפיו. האינטרס המאוחד הוא רדיפה אחר האמת והצדק".

סוגייה נוספת ואחרונה שעלתה מדבריה של השרה היא סוגיית סכסוך הפרקליטים בעקבות פעילות גוף הביקורת על הפרקליטות. "אבחן פתרונות לסוגיית הביקורת", אמרה. "ראוי כי כל איש ציבור יהיה נתון לביקורת, אך יש לוודא כי ביקורת זו תהיה הוגנת ותוביל להתייעלות המערכת. בימים הקרובים אפגש עם הגורמים הנוגעים בדבר, על מנת לגבש מתווה שיוביל לפתרון מהיר למשבר".

בדברי הסיום אמרה שקד: אני ניגשת לתפקיד חשוב זה בדחילו ורחימו, מתוך צניעות וענווה מתוך רצון להיטיב. שינויים שייעשו, ייעשו לאחר למידה רחבה, בהסכמה רחבה ככל שניתן וברגישות".