הבורסה בת"א: המעו"ף פרץ את רף 1,700 נקודות - וננעל בשיא

"שוקי המניות ימשיכו לעלות על רקע חוסר אלטרנטיבות" ■ מגמה חיובית באירופה; יציבות בוול סטריט ■ מחזור המסחר הסתכם ב-1.88 מיליארד שקל ■ בכיר אירופי: "הירידות באג"ח לא מהוות 'גורם לדאגה' אלא מדובר בתיקון ותו לא"

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

יום המסחר בבורסה של תל אביב (ג') ננעל בעליות שערים תוך המשך המגמה החיובית מאתמול, על רקע עליות בבורסות אירופה ויציבות במסחר בוול סטריט. מדד המעו"ף פרץ את רף ה-1,700 נקודות, וננעל בשיא של כל הזמנים. מחזור המסחר הסתכם ב-1.88 מיליארד שקל.

רונן מטמון, מנהל השקעות ראשי של אקסלנס גמל, מציין כי "שוק המניות המקומי שובר שיאים כתוצאה מצפי להורדת ריבית, חוסר האלטרנטיבות לציבור הרחב וההודעה כי הבנק המרכזי האירופי מתכוון להגביר את קצב רכישות האג"ח ביורו בחודשים מאי-יוני. הצפי הוא כי שוקי המניות ימשיכו לעלות על רקע חוסר אלטרנטיבות, כתוצאה מהריבית הנמוכה".

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, מציין כי "המעו"ף בשיא זו כותרת שמלחיצה כי היא משדרת שהשוק גבוה וכנראה יקר, אבל אנשים שוכחים שאם שוק המניות לא יהיה מדי פעם בשיא של כל הזמנים, הוא לא יעלה אף פעם. אז אפשר להיכנס חזרה לפרופורציות. שוק המניות העולמי עולה ושוק המניות העולמי ימשיך לעלות כי הכלכלות מתאוששות מהמשברים החריפים של 2008 ו-2011 וחוזרות לתוואי של צמיחה ובארה"ב סיימו את תוכנית רכישות האג"ח, והשמיים לא נפלו ,וגם הדובים לא הסתערו, ובקרוב יתחילו לעלות את הריבית ויחזרו לתנאים של שוק נורמלי".

"באירופה מיישמים תהליך הבראה דומה לזה שעברה ארה"ב, הנחישות הרבה של הבנק האירופי המרכזי בשיתוף עם הממשלות המובילות ביבשת הביא עכשיו גם להגברת תכנית הרכישות האירופאית וניצנים אופטימיים ראשונים - בולטים לטובה. ומעל הכל, כל עוד הריבית בארה"ב ובאירופה וגם בישראל אפסית, תאוות הבצע תגבר ואנשים יפנו לשווקים שעשויים לספק להם תשואה חיובית, ובראשם שוק המניות הנזיל. בסך הכל המשקיעים מבינים את הדברים הללו, קונים מניות ולטווח הנראה לעין, צפויים גם להרוויח מכך לא רע. העובדה ששוק האג"ח עולה היא מעט מסוכנת ושם המשקיעים צריכים להיזהר, כי בשונה משוק המניות, שוק האג"ח מגלם סיכון גבוה, בכללו ירידות עוד לפני עליית הריבית, רק עם עליית הצפי להעלאה בריבית ובשונה משוק המניות שמגלם סיכוי גבוה, בשוק האג"ח הסיכוי הנמוך אינו מצדיק את הסיכון הגבוה", אומר צדוק.

לדברי רו"ח אלי אל-על, מנכ"ל חברת שווי הוגן, המתמחה ביעוץ כלכלי, ניהול סיכונים פיננסיים והערכות שווי "למרות עליית שווי הנכסים המוחשיים שנמדדה במאזני החברות, עיקר עליית השווי שאנו רואים בימים אלה בבורסה בתל-אביב נובעת מתמחור עליית ערך הנכסים הבלתי מוחשיים. כלומר, עליית השווי נתמכת בעיקר על-ידי ציפיות המשקיעים, ועל אף שיתכן כי נראה המשך לגל העליות בטווח הקצר, תמחור המניות הולך ומתרחק מהשווי הפונדמנטלי של החברות ונובע בעיקר מסביבת הריבית המעוותת".

בכיר ב-ECB מספק רוח גבית לשווקים

דברים שאמר היום בנואה קר (Benoit Coeure), בכיר בבנק המרכזי האירופי (ECB), מקפיצים את שוקי המניות ברחבי העולם ומחזקים את הדולר ואת אגרות החוב הממשלתיות. לאחר שבתקופה האחרונה חוו אגרות החוב הממשלתיות נפילות מהותיות והתשואות עלו, תוך שהן לוחצות על שוקי המניות ומחלישות את הדולר, היום אמר קר כי לדעתו לא מדובר באירוע חריג אלא רק בתיקון בריא בשוק האג"ח בגרמניה. כזכור, הפניקה שהחלה באג"ח הממשלתיות הגרמניות התפשטה במהירות לשווקים בעולם. לדברי קר, הירידות באג"ח לא מהוות "גורם לדאגה" אלא מדובר בתיקון ותו לא.

קר הוסיף כי הבנק המרכזי האירופי יגביר את רכישות האג"ח שלו בחודשים מאי ויוני על מנת לשמור על ממוצע רכישות של 60 מיליארד אירו בחודש, עליו התחייב הבנק המרכזי, וזאת בשל מחזורי מסחר דלים יותר הצפויים בחודשי הקיץ אשר יקשו על הבנק המרכזי לבצע רכישות. "אם יהיה צורך בכך, נגביר פעילות גם בספטמבר כאשר מחזורי המסחר ישובו להיות נורמלים", אמר קר.

יו"ר פריגו: אם מיילן תשפר את הצעתה - נשקול

ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו מתחייב היום להשלים את רפורמת השוק הסיטונאי, פחות מ-48 שעות אחרי שפיטר בשיחת טלפון את מנכ"ל משרד התקשורת אבי ברגר, שדחף את הרפורמה. נציין את בזק .

מוטי בן משה עומד להודיע לדירקטוריון דיסקונט השקעות כי הוא ערוך ומוכן להזרים לחברה לפחות 575 מיליון שקל לצורך חיזוק מצבה הפיננסי.

פריגו מוכנה לדון עם מיילן על האפשרות שמיילן תרכוש אותה, אבל במחיר גבוה יותר מזה שהוצע לה, כך אמר אתמול יו"ר ומנכ"ל פריגו, ג'וזף פאפא, בכנס הבריאות שערך UBS בניו-יורק. (לסיפור המלא)

עונת הדוחות נמשכת. אבנר ודלק קידוחים דיווחו הלילה על עלייה בהכנסות וברווחים, על רקע גידול במכירת גז טבעי המופק בפרוייקט תמר וירידה בהוצאות מימון. (לכתבה המלאה)