רשות המסים מתכננת מעקב בזמן אמת אחר חשבונות הבנק שלכם

משה אשר בכנס לשכת עוה"ד: "אנחנו מקבלים את חשבונות הבנקים של הישראלים בחו"ל - אז למה לא בארץ?" ■ "הסודיות הבנקאית נשברה; כך לרשות יהיו יותר ממצאים, ואני מאמין שזה יקטין את ההון השחור"

משה אשר / צלם: אוריה תדמור
משה אשר / צלם: אוריה תדמור

רשות המסים רוצה לראות מה קורה בחשבונות הבנק שלכם ולקבל מצב עדכני של הכנסותיכם והוצאותיכם, לרבות בכרטיסי אשראי - כך רמז אתמול (ב') מנהל רשות המסים, עו"ד ורו"ח משה אשר, במסגרת פאנל שעסק במאבק בהון השחור מול הסודיות הבנקאית בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

אשר אמר כי "בישראל המצב הוא שאנחנו לא רואים על בסיסי שוטף את החשבונות הבנקאיים בכרטיסי אשראי, אלא בצו בית משפט. זה פרטני ולא משהו מודיעיני שניתן להצליב אותו עם נתונים אחרים".

לדבריו, "יש מדינות מסוימות בעולם, גם בעולם הערבי, שמקבלות דיווחים פיננסיים בצורה כזו או אחרת ממוסדות פיננסיים. האם בישראל זה צריך לקרות? הנושא עולה ברשות המסים על סדר היום. אני מניח שנציע הצעות בסוף, כי אנחנו מבינים שהסודיות הבנקאית נשברה".

לדברי אשר, מצב בו ייחשפו נתונים בנקאיים של אזרחים בישראל בפני הרשות הוא המשך טבעי למגמה העולמית, במסגרתה נחשפים חשבונות של ישראלים בחו"ל.

לדבריו, "אנחנו מקבלים את חשבונות הבנקים של הישראלים בחו"ל - אז למה לא בארץ? אלה תהליכים, ובסופו של יום העולם יותר שקוף. לרשות יהיו יותר ממצאים, ואני מאמין שזה, ביחד עם צמצום השימוש במזומן בעולם ובמשק הישראלי, יקטין את ההון השחור".

אשר התייחס בדבריו למאבק הבינלאומי בהון השחור, שהחל בארה"ב, ומצמצם את הסודיות הבנקאית. "על רקע המשבר הכלכלי ב-2009, ארה"ב הבינה שהרבה מכספי העשירים שלה נמצאים בבנקים בשווייץ ועשתה מעשה: הביאה לתיקון חוקים ולאמנות ולמודל ה-FATCA, וגורמת למוסדות הפיננסיים לשדר לה מידע בנוגע לאזרחיה. זו תחילה של השקיפות.

"מדינות ה-OECD מיישרות את הקו עם המודל של החלפת מידע פיננסי בין מדינות, ומבקשות מהמדינות להתחייב. רוב המדינות התחייבו לעשות צעד ראשון עד 2017. ישראל התחייבה עד 2018, ואנחנו נעשה מאמץ להחלפת אינפורמציה עוד קודם לכן. כך במקביל נוכל לקבל מידע מאותן מדינות. אם כל המדינות בעולם יילחמו במשותף בהון השחור, הן כולן ירוויחו מזה, וככה הן ייתנו יותר לאזרחים".

עוד הצהיר אשר כי הרשות התחייבה ללמוד עד ספטמבר את ה-FATCA האמריקאית, וכי היא עתידה לקדם חקיקה בחוק ההסדרים הקרוב, בה יוענקו לה כל הסמכויות כדי להעביר אינפורמציה פיננסית בין מדינות.

בהקשר זה אמר עו"ד ג'ון פפלארדו, שותף במשרד גרינברג-טראוריג, שכיהן כתובע הפדרלי הראשי במדינת מסצ'וסטס, כי "נכון לרגע זה מסביב לעולם, הבנקים נדרשים להכיר את לקוחותיהם, לדעת מי המוטב האמיתי של הכספים. הם נדרשים לעשות את זה, כי הם צריכים לעמוד בסיכון של פתיחת כל חשבון וחשבון, והם צריכים לומר לרגולטורים את האמת".

"שוויון בנטל המס"

אשר ציין כי ימשיך לקדם את היוזמה, להגדיר בחוק את עבירות המס כעבירות מקור לפי חוק איסור הלבנת הון. הסעיף המרכזי שאשר מנסה לקדם קובע כי העלמת מס תוכר גם כעבירת מקור לפי חוק איסור הלבנות הון.

עבירת מקור היא הפעולה שבגינה נצבר ההון הנגוע (סחר בנשק, בסמים, סחיטת דמי חסות למשל). משמעות השינוי היא שניתן יהיה להאשים מעלימי מס לפי סעיפי העונשין של החוק לאיסור הלבנות הון, שהענישה בגינו חמורה יותר. משמעות נוספת היא כי מידע יתחיל לזרום מהרשות לאיסור הלבנת הון לרשות המסים.

יוזמת החקיקה נתקלה בהתנגדויות רבות, והיו מי שטענו כי מדובר בהענקת סמכויות דרקוניות לרשות המסים. ואולם, אשר לא מתרגש מהביקורת והבהיר כי "החוק הזה משרת לא רק מלחמה בטרור, אלא דברים נוספים בחברות הדמוקרטיות בעולם - למשל שוויון בנטל - כדי שכולם ישלמו מס בצורה שוויונית, וכך אפשר להוריד הוצאות ולהקטין גירעון".

אשר הוסיף עוד כי אין לו כוונה לחכות לחקיקה נוספת, וברשות המסים כבר מצליבים ושומרים מידע מכל מקור אפשרי. "כבר היום אנחנו לא מחכים לעתיד אלא מצליבים נתונים", ציין. "שלחנו ל-105 אלף בתי-אב שאין להם תיק אצלנו מכתבים לבקשה לפירוט הנכסים, הכנסות וכדומה. זה לא אקראי. הם ימלאו את הפרטים, יחתמו, ואנחנו נצליב את הדברים. המידע הזה נשמר אצלנו במערכת המודיעינית. זה פרויקט שכבר קיים היום".

עו"ד פול לנדס, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טירור, שהשתתף גם הוא בפאנל, הצטרף לעמדתו של אשר ואמר כי "חייבים לקדם את החקיקה שתהפוך את עבירות המס לעבירות מקור. הדרך הטובה ביותר לכבות שריפה הא למנוע אותה. הגוף הפיננסי יברר עם לקוחותיו, שהם לא קשורים לעבירות פליליות או מבצעים עבירות מס. מי שמעלים הרבה כסף, הוא גנב. זו תפיסה שחלחלה בעולם, ואנחנו עדיין נמצאים מאחור בנושא", אמר.

1,700 פניות לגילוי מרצון

מנהל רשות המסים התייחס בדבריו לתוכנית הגילוי מרצון שעליה הכריזה הרשות לפני כחצי שנה, במסגרת חושפים נישומים מיוזמתם את נכסיהם. הוא סיפר כי עד היום התקבלו יותר מ-1,700 פניות חדשות, לעומת 1,300 פניות בנוהל הקודם. לדבריו, הרשות מצפה לכ-3,000 פניות עד ספטמבר, בהיקף של מיליארדי שקלים.

אשר התייחס גם למאבק המשולב בפשיעה המאורגנת, שם משלבות המשטרה ורשות המסים כוחות. "לאחרונה ראינו לא מעט טיפול בפשיעה החמורה בישראל... המשטרה עושה עבודה מצוינת בנושא, ואנחנו בעבודה משותפת נכנסים לשם, וכתבי אישום מוגשים על עבירות מס. אכיפה כלכלית משולבת - יש לה עוצמה יותר גדולה", ציין.

בהתייחסו לפרשת רונאל פישר-רות דוד, אמר אשר כי "אנחנו שותפים לחקירה בפרשת רונאל פישר, וייתכן שיוגשו גם כתבי אישום על עבירות מס בפרשה".

בפאנל, בהנחייתו של ד"ר עידו באום, השתתפו גם עו"ד ליאת בן-ארי, פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה); עו"ד פנחס רובין; עו"ד נתי שמחוני; ועו"ד איאד פראג'.