הממשלה אישרה: כל הסמכויות בשוק הדיור הועברו לכחלון

בנוסף להחלטת הממשלה אודות אישור הרכב קבינט הדיור אישרה הממשלה גם את הצעת ההחלטה שכותרתה "התאמת מבנה ניהול הנדל"ן והתכנון בממשלה להתמודדות עם משבר הנדל"ן"

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

ממשלת ישראל דנה היום (ג') בהצעת ההחלטה על הקמת קבינט הדיור החדש ואישרה את הרכבו וסמכויותיו. במקביל אישרה הממשלה גם את העברת סמכויות מינהל התכנון וסעיפים נוספים לידיו של שר האוצר משה כחלון.

נציין כי אתמול (ב'), הצעת המחליטים שהופצה לשרים כללה 13 שרים בקבינט הדיור החדש, ולא כללה את השר להגנת הסביבה, אך בלילה שונתה הצעת המחליטים כך שתכלול גם נציג נוסף בקבינט הדיור, והוא מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, אולם כמשקיף בלבד ללא זכות הצבעה. זו ההצעה שאושרה היום בממשלה.

עוד נקבע בהצעת המחליטים שאושרה היום כי לצד מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מוזמנים קבועים נוספים לישיבות קבינט הדיור יהיו נציג היועץ המשפטי לממשלה וראש המועצה הלאומית לכלכלה. נזכיר שוב כי למוזמנים הקבועים הללו לא תינתן אפשרות הצבעה.

בארגונים הירוקים ממשיכים גם להלין על העובדה שהשר להגנת הסביבה אינו נכלל בין שרי הקבינט וטוענים כי ההצעה שהתקבלה בסופו של דבר איננה מספקת ומזהירים בפני פגיעה אפשרית: "היה מצופה שהמשרד להגנת הסביבה יהיה מהמובילים בקבינט, כדי לשמור על פיתוח מאוזן ועל האינטרסים של איכות הסביבה, הבריאות והחיים של תושבי ישראל", כך בחברה להגנת הטבע, "כולנו מוטרדים ממצוקת הדיור, אולם כל פיתוח חייב להיות בראייה מאוזנת, הלוקחת בחשבון את כלל האינטרסים של תושבי ישראל, והיעדרו של המשרד להגנת הסביבה, המייצג את אינטרס הבריאות, איכות החיים, השמירה על השטחים הפתוחים, למען רווחת התושבים, גורם לחוסר איזון משווע בקבינט".

נציין כי גורמים בממשלה ממשיכים לטעון כי מאחורי הקלעים נמשך מאבק לצירופו של השר להגנת הסביבה לקבינט הדיור אך כאמור, בהחלטה שאישרה הממשלה היום הוא מופיע. גורמים שנכחו בישיבת הממשלה סיפרו שגם ראש הממשלה התייחס לנושא ואמר שההרכב עוד עשוי להשתנות בהמשך.

כאמור, בנוסף להחלטת הממשלה אודות אישור הרכב קבינט הדיור אישרה הממשלה גם את הצעת ההחלטה שכותרתה "התאמת מבנה ניהול הנדל"ן והתכנון בממשלה להתמודדות עם משבר הנדל"ן". מדובר בהצעת החלטה הכוללת בין היתר את העברת רשות מקרקעי ישראל לידי שר האוצר משה כחלון, העברת מנהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות ממשרד הפנים למשרד האוצר והקמת מטה דיור במשרד האוצר.

מטה דיור לאומי יוקם במשרד האוצר

כאמור, בנוסף להחלטת הממשלה אודות אישור הרכב קבינט הדיור אישרה הממשלה גם את הצעת ההחלטה שכותרתה "התאמת מבנה ניהול הנדל"ן והתכנון בממשלה להתמודדות עם משבר הנדל"ן". מדובר בהצעת החלטה הכוללת בין היתר את העברת רשות מקרקעי ישראל לידי שר האוצר משה כחלון, העברת מנהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות ממשרד הפנים למשרד האוצר והקמת מטה דיור במשרד האוצר.

על פי ההחלטה האמורה, יהפוך שר האוצר כחלון לאחראי על רשות מקרקעי ישראל ויקבל את הסמכויות שהיו בידי שר הבינוי עד כה. נציין כי המשמעות היא בין היתר ששר האוצר יהפוך להיות יו"ר מועצת מקרקעי ישראל. עם זאת, בהחלטת הממשלה נכתב כי ייבחן הצורך בתיקוני חקיקה הנדרשים כדי שהסמכויות יעברו לשר האוצר.

עוד על פי ההחלטה, יעבור מינהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות לידי שר האוצר. כך, יעברו סמכויות שר הפנים לפי חוק התכנון והבנייה לידי שר האוצר, וכך גם סמכויות שר הפנים בכל הקשור לועדות להאצת הבנייה למגורים (וד"ל), סמכויות שר הפנים בכל הנוגע לחוק הותמ"ל (קידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור), סמכויות שר הפנים בכל הנוגע לחוק הגנים הלאומיים שמורות אתרים לאומיים ואתרי הנצחה וגם סמכויות שר הפנים לפי חוק משק הגז הטבעי. כל אלו, כאמור, יעברו מידי שר הפנים לידי שר האוצר. נציין שמדובר ברשימה ארוכה מאוד של סמכויות שעוברת כעת ממשרד הפנים למשרד האוצר, מה שמדלל באופן משמעותי את הסמכויות הנותרות בידי משרד הפנים. גם סעיף זה קובע כי ייבחנו שינויי חקיקה המצריכים את השינויים האמורים וקובע במקביל כי הנושא עוד יצטרך לקבל את אישור קבינט הדיור.

בכל הנוגע להקמת מטה הדיור במשרד האוצר נקבע כי מטה דיור לאומי יוקם במשרד האוצר תוך 30 יום, "אשר ישמש כגוף מטה אשר מטרתו הבטחת יישום מדיניות הממשלה בתחום הדיור". תפקידיו וסמכויותיו של מי שיעמוד בראש מטה הדיור תובא לאישור קבינט הדיור תוך 14 יום. במקביל, גם תוכניות העבודה של מטה הדיור יובאו לאישור קבינט הדיור.

ההחלטה שאושרה מתייחסת גם לנושא שינויי החקיקה הנדרשים כדי להוציא אל הפועל את כל הפעולות האמורות. כך, נקבע כי "על שר האוצר להפיץ לאישור הממשלה או ועדת שרים לחקיקה תזכיר חוק לביצוע כל תיקוני החקיקה הנדרשים ליישום החלטה זו, ככל שנדרשים, בתוך 14 ימים מיום קבלת החלטות קבינט הדיור".

שר האוצר, משה כחלון אמר היום לאחר ישיבת הממשלה: "העברת רשות מקרקעי ישראל ומינהל התכנון למשרד האוצר היא צעד ראשון במסע מורכב לטיפול במשבר הדיור. אני שמח שממשלת ישראל בחרה לעסוק בנושא חשוב זה בישיבתה הראשונה ולאשר את אבני הדרך של הרפורמה".