"המוסדיים לא פראיירים": מייסד אנטרופי משיב אש

מנגנון כסת"ח של המוסדיים או כלי רגולטורי חשוב? גל סטאל, בעלי חברת הייעוץ אנטרופי, כבר אינו מרגיש צורך להתנצל: "השוק בחן אותנו, התמודדנו עם המון לחצים, אבל הוכחנו שאנחנו נחושים ובלתי תלויים"

גל סטאל / צילום: יונתן בלום
גל סטאל / צילום: יונתן בלום

הנה שורה של ציטוטים שנאמרו מגורמים בשוק ההון על חברת הייעוץ אנטרופי לפני 3 שנים, כשפעילות ההמלצות שלה למוסדיים בדיוק התחילה לתקוע יתד בתחום (הציטוטים הופיעו בכתבה שפורסמה ב-G): "החברה הזו היא בעצם כסת"ח, בגדי המלך החדשים"; "למשקיע המוסדי אין כל עניין לבדוק לעומק את איכות ההמלצות של אנטרופי. הוא רוכש באאוטסורסינג שירות שהוא עצמו מחויב לתת לעמיתיו תמורת דמי הניהול שהוא גובה מהם"; "יש לך חברה ציבורית שיש בה 4 מוסדיים, וגורם אחד נותן המלצות לכולם"; "זו חברה שקמה בשביל בתי ההשקעות הקטנים. זה שגם הגדולים משתמשים בה - זה מוזר" .

והנה ציטוט שהופיע לאחרונה, אף הוא בכתבה ב-G, מפי גורם בכיר בשוק ההון, לאחר שהמוסדיים התנגדו לעסקת בזק-יס-יורוקום, בעקבות המלצת אנטרופי: "את מכירה מוסדי שיעז היום לאשר עסקה נגד חוות דעתה של אנטרופי? צריך להיות מתאבד שיעי בשביל לעשות את זה".

אז הנה המסקנה: לא משנה מה אתם חושבים על אנטרופי - מנגנון כסת"ח של המוסדיים או כלי רגולטורי חשוב - ברמה הציבורית-התדמיתית, על-פיה יישק דבר. אפילו גל סטאל, הבעלים של אנטרופי, כבר אינו מרגיש צורך להתנצל על ההצלחה: "השוק בחן אותנו, התמודדנו עם המון לחצים, אבל הוכחנו שאנו נחושים ושאנו בלתי תלויים", הוא אומר בראיון ל-G. "נהיינו יותר מקצועיים, הוכחנו שאנחנו יודעים להגיד לא לעסקה, וגם לומר כן כשצריך. היום כבר לא שואלים שאלות".

- איך אתם מתמודדים עם ביקורת כזו, כמו למשל שאומרים שהמוסדיים כבר לא מעזים להצביע בעד אם אתם מתנגדים?

"זה פשוט לא נכון. המוסדיים לא פראיירים. יש להם דעה עצמאית והם יודעים טוב מאוד לנווט עם הכלים שיש בידיהם. ההמלצות שלנו מייצגות את מכלול הציפיות שלהם, אז בסך הכול סביר שבחלק מהמקרים אנחנו והם חושבים בדעה אחת. אבל לא פעם המוסדיים מצביעים דווקא נגד המלצתנו".