כך הפכו לימודי תורה ויהדות לדבר החם בוול סטריט

ספר שמואל במקום לאנץ', תפילת מנחה בסיטי בנק, בית מדרש בקרנות גידור, תלמוד בטלפון לעורכי דין וגמרא בסקייפ לרואי חשבון

הרב מנדי וואיטמן / צילום: דור מלכה, ניו יורק
הרב מנדי וואיטמן / צילום: דור מלכה, ניו יורק

יום רביעי, 12 וחצי בצהריים, המולת הלאנץ' בשיאה. אלפי חליפות מגוהצות מתמרנות בווירטואוזיות על מדרכות מידטאון מנהטן כדי לתדלק במעט קלוריות וקפה שלישי את המחצית השנייה של היום. באותו הזמן, בקומה 34 של בניין ברחוב 52, מתקבצים נשים וגברים בחדר ישיבות F ("כמו פרנק", מבהירה המזכירה בכניסה) לשיעור השבועי בספר שמואל. חלקם מגיעים מצוידים בצלחת עם ארוחת צהריים; אחרים יסתפקו בפירות ובדיאט קולה שמספקת המארחת - חברת עורכי הדין הנחשבת ווכטל ליפטון.

אחד מפועלי המשרד מניח ארגז בכניסה לחדר הישיבות F ובו ערימת ספרי תנ"ך בהוצאת קורן. עברית עם תרגום לאנגלית. הנוכחים, 5 גברים ו-4 נשים, מצטיידים בספרים ומתמקמים על הכורסאות המקיפות את שולחן העץ המסיבי. גיליונות נייר צהובים מונחים מול כל אחד מהכיסאות, מעל כל גיליון שני עפרונות מחודדים בדיוק לנקודת מיצוי הפוטנציאל העפרוני. מהחלונות נשקף נוף מסחרר, ולא רק בגלל הגובה. אחד הנוכחים מוציא כיפה מהכיס. האחרים בלי.

שתי דקות לפני הזמן נכנס המורה, הרב דיוויד סילבר, מחליף מספר מילות נימוסים עם הנוכחים, וב-12:30 בדיוק הוא קורא: "נתחיל?". כשהתעריף של התלמידים עומד על כ-1,000 דולרים לשעה, גם המורה לא מבזבז דקה. "שמואל פרק ח'", מכריז סילבר ופותח בתקציר הפרקים הקודמים: עם ישראל פונה לשמואל הנביא ומבקש ממנו שימליך עליהם מלך, "ככל הגויים". זה האות לפתיחת דיון מרתק על היחס למלוכה בתנ"ך. סילבר קופץ מספר דברים למגילת אסתר ובחזרה למלכים ולשמואל. מלבד אחד שהעייפות הכריעה אותו, כולם עם אוזניים זקורות.

הרב סילבר מדבר על כך שההנחיה המרכזית למלך בתורה היא להימנע מהפרזה - בנשים, בסוסים, בכסף ובזהב. בהמשך הוא מראה איך המלכים נכשלו ביישום הכלל הזה. כיצד דויד חמד את בת שבע. איך אחאב רצח וגם ירש את כרם נבות. נושא הבצע וההשתלטות הכוחנית בער על שולחן הישיבות. בחירה מעניינת כשמדובר בווכטל ליפטון.