נובל אנרג'י תפסיק זרימת הגז מ"תמר" ל-12 שעות

ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל כבר נערכת להפעלת אוניית ה-LNG המכילה מטענים של גז טבעי נוזלי - עקב צפי לביקושי שיא לחשמל ביום שבת ■ יו"ר חברת החשמל: "יש לפעול מיידית על מנת להתקין מצוף גז נוזלי נוסף"

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

צפויה הפסקה בזרימת הגז ממאגר תמר ביום שבת, כך נודע ל"גלובס" היום. זאת עקב דליפת גז בצינור בתחנת קבלת הגז באשדוד. נובל הודיעה לחברת החשמל להיערך להפסקת הזרימה שצפויה להימשך 12 שעות משעה 4:00 - 16:00 . תחזיות הביקוש מצביעות על שיא ביקוש של 7,000 מגה-וואט ביום שבת.

ההודעה של נובל מחייבת את חברת החשמל להיערך בהתאם. ואכן, ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל כבר נערכת להפעלת אוניית ה-LNG . אוניית ה-LNG ממוקמת כ-10 ק"מ מערבית לחדרה, והיא מכילה מטענים של גז טבעי נוזלי. במקרים של צריכת שיא חשמל או בעיות של הזרמת גז ממאגר הגז תמר לחוף הישראלי, יכולה האונייה להתחיל את פעילותה בתוך מספר דקות. האונייה הופכת את הגז הנוזלי למצב "גזי", מזרימה אותו לישראל ובכך נמנע מצב של הפסקת חשמל.

רק בשבוע שעבר נערכה החברה לתקלה באספקת הגז ממאגר "תמר", גודש במערכת הולכת הגז והעלאת ההספק בצינור המוביל את הגז הטבעי לישראל. כיום מגיע הגז לישראל באמצעות צינור אחד בלבד, ובמקרה של תקלה באסדה או בצינור, נדרשת חברת החשמל לצרוך דלקים יקרים ומזהמים יותר.

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל יפתח רון-טל טען במהלך התרגיל כי היתרון הגדול של משק האנרגיה בישראל היא גם נקודת התורפה הגדולה ביותר שלה: "יש לנו מאגר גז יחיד וצינור גז יחיד. וכך גם יהיה בחמש השנים הקרובות לפחות". עוד הוסיף רון-טל כי יש לפעול מיידית על מנת להתקין מצוף גז נוזלי נוסף "זאת כדי לצמצם את הנזקים העלולים להתרחש במשק המבוסס על צינור גז בודד".

משותפות תמר נמסר כי "במהלך עבודות ניטור ופיקוח שגרתיות, נתגלתה דליפה מזערית באחד מהצינורות במתקן קבלת הגז באשדוד. אין חשש לפגיעה באנשים, בסביבה, או במתקן. אופי הדליפה אפשר לנו לבחור, בתיאום עם לקוחותינו, את מועד התיקון, אשר יבוצע במהלך סוף השבוע הקרוב, עם ההקלה בעומס החום וכאשר הביקושים במשק ובתעשיה נמוכים".