15 מיליון דולר השקעה, 94 מסכים, 0 טעויות שיפוט / אבי זורנזון

ב-NBA החליטו לחתוך את טעויות השיפוט הכי קרוב שאפשר לאפס, באמצעות הקמת מתחם ה-Replay Center בניו ג'רזי, בו ניתן לצפות בכל מהלך מאינספור זווית, ולשדר את רגעי המחלוקת לשופטים במגרש ■ התוצר הנלווה: משחקי פלייאוף שנמשכים לתוך השעות הכי קטנות הלילה

דווייט הווארד שחקן יוסטון רוקטס עם שופט NBA / צלם: רויטרס
דווייט הווארד שחקן יוסטון רוקטס עם שופט NBA / צלם: רויטרס

כשוושינגטון וויזארדס לקחה פסק זמן 6.4 שניות לסיום משחק 6 בחצי גמר המזרח נגד אטלנטה הוקס, בפיגור 3-2 בסדרה ו-94-91, לא היה ספק שהכדור ילך לפול פירס. פירס, שכבר קלע סל ניצחון עם הבאזר במשחק 3 בסדרה, קיבל את הכדור עם 1.6 שניות על השעון ושחרר את הכדור תוך כדי קפיצה לאחור עם יד של שומר על הפרצוף, ובכל זאת קבר שלשה משוגעת, שהייתה אמורה לשלוח את המשחק להארכה. "כמעט התחלתי לבכות", אמר דמארי קארול, הפורוורד המצוין של אטלנטה. "אמרתי, 'לא שוב פעם', אבל אלוהי הכדורסל היו בצד שלנו".

אם אלוהי הכדורסל הם האנשים שעובדים ב-Replay Center החדש של ה-NBA בסקאוקאס, ניו ג'רזי - אז קארול צודק. הזריקה של פירס, שנופלת תחת ההגדרה של מהלך שחובה לבחון אותו בהילוך חוזר, נערכה בניו ג'רזי תוך שניות לקליפ שנשלח למוניטור של השופטים במגרש בוושינגטון. הקליפ הראה בבירור שהכדור עדיין היה בידו של פירס כשהשעון התאפס, הסל בוטל, וההוקס חגגו ניצחון שהעלה אותם לגמר המזרח נגד קליבלנד.

***

ה-NBA התחילה להשתמש בהילוכים חוזרים כדי לבדוק החלטות שיפוט בעונת 2002/03. בעקבות טעויות שיפוט בשלושה סלים עם הבאזר במהלך פלייאוף 2002, הקומישינר הקודם דייויד סטרן הורה לסטיב הלמות', סגן הנשיא לענייני תפעול וטכנולוגיה בליגה, לפתור את הבעיה. הפתרון של הלמות' היה להתקין על שעוני הזריקות ולוחות הסלים בכל מגרש נורות אדומות שנדלקות בכל פעם שהשעון מתאפס, ומקלות על השופטים לקבל את ההחלטה הנכונה בזמן הצפייה בזריקה בהילוך החוזר, שאותו סיפקה משאית השידור של הרשת המצלמת.

עם השנים הליגה הוסיפה לחוקה שלה עוד מהלכים שניתן/חובה לבדוק אותם בהילוך חוזר - העונה יש 15 כאלה - והאופרציה הלכה והסתבכה. "ככל שהוספנו טריגרים להילוכים חוזרים תוך כדי משחק", אמר הלמות', "זה נהיה קצת יותר מדי עבודה למשאיות השידור". עוד בעיה שנוצרה הייתה התקשורת בין השופטים למפיקים במשאיות השידור, שלא תמיד סיפקו את הזווית האופטימלית לקבלת החלטה. "מפיקים", אמר ג'ו בורג'יה, לשעבר שופט ב-NBA וכיום סגן נשיא בכיר לענייני הילוכים חוזרים ושיפוט בליגה, "מעולים ככל שהם עשויים להיות, לא מבינים את הקריטריונים". הפעם הפתרון של הליגה היה השקעה של 15 מיליון דולר במרכז החדש בניו ג'רזי, שנחנך בתחילת העונה אחרי יותר משנתיים של עבודה, ואפשר לה להשתלט על נושא ההילוכים החוזרים. המרכז החדש עדיין מוזן על-ידי השידורים של הרשתות, שמוקרנים בו בשידור חי על גבי 94 מסכים, אבל מסוגל לייצר בעצמו הילוכים חוזרים, כולל מזוויות שהצופים בבית לא יכולים לראות, ולשלוח אותם למוניטורים במגרשים באמצעות רשת פייבר אופטית של 10 ג'יגה-ביט. ביום של לוח משחקים מלא בעונה הרגילה (15 משחקים) עוברים בין ניו ג'רזי לאולמות ברחבי ארצות הברית כמעט 30 טרה-ביט של קטע י וידאו.

את קטעי הווידאו עורכים עשרות מפעילים שבורג'יה מכנה "ג'אנקים של כדורסל". הבקיאות המקצועית של המפעילים לא רק מקלה על התקשורת עם השופטים, אלא גם מאפשרת להם לדעת מהי ההחלטה הנכונה לפניהם. נכון לעכשיו ה-NBA עדיין מעדיפה לתת לשופטים במגרש לקבל את ההחלטות, אבל בעתיד הקרוב זה עשוי להשתנות. "יכול לבוא יום שבו לשופט יהיה צ'יפ באוזן", אמר רוד ת'ורן, נשיא לענייני כדורסל במשרדי הליגה, "הוא ירוץ על המגרש, יסמן לשלשה, ובורג'יה יגיד לו, 'הרגל של השחקן הייתה על הקו. זה היה סל של שתי נקודות', כך שהוא לא יצטרך אפילו ללכת למוניטור".

***

העברת הסמכות למרכז בניו ג'רזי תוכל לתקן ליקוי שנוצר בעקבות השימוש בהילוכים חוזרים, ונחשף במשחק 4 בסדרה בין קליבלנד לשיקגו. 8.4 שניות לסיום המשחק, כשהתוצאה 84-84, לברון ג'יימס ניסה לחדור לסל; תוך כדי החדירה הכדור יצא החוצה, והשופטים מיד ניגשו למוניטור כדי לבדוק מי נגע בו אחרון וכמה זמן נשאר על השעון. קליבלנד, שכבר השתמשה בכל פסקי הזמן שלה, ניצלה את ההפוגה כדי לתכנן את המהלך האחרון (זה שג'יימס מחק לדייויד בלאט וקבע בעצמו), כלומר קיבלה מעשית עוד פסק זמן שלא היה לה. את מה שקרה בהמשך כולם זוכרים: ג'יימס קיבל את הכדור האחרון וקלע סל ניצחון עם הבאזר.

מאמן שיקגו, תום תיבודו, אמר אחרי המשחק שאולי "במצבים כאלה, במיוחד כשלקבוצה אין פסק זמן, אסור לתת לשחקנים ללכת לספסל", אבל הודה שהוא ביקש מהשופטים לבחון את המהלך הלפני אחרון בהילוך חוזר (השופטים בכל מקרה היו חייבים לעשות זאת לפי החוקה). ב-D-League, ליגת הפיתוח של ה-NBA, שמשתמשת בה כמעבדת ניסויים, מאמנים כבר יכולים לדרוש לבדוק שריקות של שופטים (בדומה למה שנעשה ב-NFL), כולל ערעורים על עבירות, כך שייתכן שבשנים הקרובות נראה אפילו יותר עצירות במשחקים בשביל צפייה בהילוכים חוזרים.

המחיר של העצירות האלה הוא שהמשחקים נמשכים הרבה יותר זמן, במיוחד בפלייאוף. משחקי פלייאוף אורכים בממוצע 18 דקות יותר ממשחקי עונה רגילה; משחק 5 בסדרה בין הקליפרס לסן אנטוניו, למשל, נמשך כמעט שלוש שעות ונגמר קצת לפני 02:00 בשעון חוף המזרחי. הבעיה היא בעיקר שתי הדקות האחרונות במשחקים צמודים, הנפוצים בפלייאוף, שבדרך כלל מלאות בפסקי זמן, זריקות עונשין, והפוגות לטובת צפייה בהילוכים חוזרים. "מאוד אהבתי את חוקי ההילוכים החוזרים, אבל קפצתי מהעגלה הזאת כי בודקים יותר מדי מהלכים", אמר ג'ף ואן גנדי, לשעבר מאמן הניקס ויוסטון וכיום פרשן ב-ESPN. "לפעמים שתי הדקות האחרונות נמרחות ומרוקנות את המתח מהמשחק". אבל לפחות הוא יותר הוגן.