ישראל: לא נשלם את החוב של קצא"א לאיראנים

דיווחים באיראן: קצא"א תשלם לטהראן 1.1 מיליארד דולר ■ האוצר: "אסור להעביר כספים לאויב" ■ האיראנים טוענים כי לאחר המהפכה הפקיעה ישראל את חלקה של איראן בשותפות ■ מקצא"א לא נמסרה תגובה

מתקן קצא"א אשקלון / צלם: איל יצהר
מתקן קצא"א אשקלון / צלם: איל יצהר

בית המשפט בשווייץ פסק כי חברת דלק ישראלית תשלם לאיראן 1.1 מיליארד שקל - כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית IRNA. הבוררות קשורה למיליוני טונות של נפט שקנתה לפני עשרות שנים חברת הדלק, אך טרם שילמה עליהם. עוד נטען כי ישראל תחויב גם בהוצאות משפט של 7 מיליון דולר.

בין ישראל לאיראן מתקיימים 3 הליכי בוררות. המרכזי בהם נוגע לחברה משותפת שהקימו ישראל ואיראן בשנת 1968 - חברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א). החברה הוקמה במטרה להזרים נפט איראני לאירופה. ואולם, המהפכה האיראנית בסוף שנות ה-70 הובילה לפירוק השותפות, ואיראן טוענת כי ישראל הפקיעה את חלקה של איראן.

ישראל טוענת מנגד, כי איראן היא זו שהפרה את ההסכם שנחתם עוד בתקופת השאה.
לטענת סוכנות הידיעות האיראנית, הבוררות הנוכחית נוגעת לחברה בשם "טרנס אסיאטיק" אשר היתה אחראית להוביל את הנפט ולשווק אותו לשווקים בינלאומיים.

לטענתה, לפני המהפכה האיסלאמית קנתה חברת-בת של "טרנס אטלנטיק" שנרשמה בליכטנשטיין- 14.75 מיליון טון של נפט בשווי 450 מיליון דולר מחברת הנפט הלאומית של איראן (NICO), אך טרם שילמה עליהם.

עוד טוענת הסוכנות, כי כבר בשנת 1989 חייב בית המשפט בשווייץ את חברת הדלק ב-500 מיליון דולר, אך כי זו סירבה לשלם. כעת, אחרי 26 שנה צבר החוב והגיע ל-1.1 מיליארד דולר.

בוררות שלישית מתנהלת בין חברת הנפט האיראנית לחברות הדלק הישראליות - פז דלק וסונול. לטענת האיראנים, חברות הדלק הישראליות קנו ממנה נפט גולמי ולא שילמו עליו.

משרד האוצר הישראלי סירב לאשר או להכחיש את הידיעה, ומסר בתגובה שישראל לא תשלם דבר לאיראנים. "מבלי להתייחס לגופו של עניין, נזכיר כי בהתאם לדיני המסחר עם האויב אסור להעביר כספים לאויב - ובכלל זה לחברת הנפט הלאומית האיראנית", נאמר בהודעת האוצר.