רפ"ק מלכה לחוקריו: "רות דוד גנזה תיקים עבור רונאל פישר"

הקלטות מחקירתו של קצין המשטרה שנאשם בעבירות שוחד חושפות לכאורה עבירות חמורות של עו"ד דוד עוד בהיותה פרקליטת מחוז ת"א ■ "היא עזרה לו 'בשם החברות', אבל מעת לעת הוא קנה לה מתנות יקרות"

רב פקד ערן מלכה/ צילום: ליאור מזרחי
רב פקד ערן מלכה/ צילום: ליאור מזרחי

רב-פקד ערן מלכה, הנמצא במגעים להסדר טיעון עם מח"ש לאחר שהואשם בעבירות של שוחד ותיווך בשוחד, סיפר בחקירתו על עבירות שביצעה לכאורה עו"ד רות דוד בהיותה פרקליטת מחוז תל-אביב, כפי ששמע לטענתו מעו"ד רונאל פישר.

בין היתר טען מלכה כי פישר סיפר לו שדוד התערבה לטובתו בתיקים שבהם היה מעורב ואף גנזה עבורו תיקים. זאת ברוב המקרים "בשם החברות", על-פי מלכה, אך במקרה אחד, לדבריו, היא לקחה על כך תשלום, ונהגה לקבל מפישר מתנות יקרות.

"אני מכיר את רות דוד כפרקליטת מחוז תל-אביב. לא יצא לי לעבוד מולה במסגרת עבודתי במשטרה", סיפר מלכה לחוקריו. "בסוף 2012 היו יחסיי עם רונאל פישר ממש חבריים. רונאל סיפר לי שהוא ורותי חברים מאוד טובים ומתכוונים גם להיות שותפים. תוך כדי התקדמות היחסים ביני לבין רונאל, הוא סיפר לי שהוא עשה הרבה מאוד דברים עם רותי. הוא כינה את זה 'גנבנו סוסים יחד', וככל שהעמיק הקשר ביני לבינו, הוא סיפר לי יותר ויותר פרטים".

לדברי מלכה, פישר סיפר לו כי רכש את הבית שלו בצהלה באמצעות קשריו עם דוד. "כששאלתי מה הכוונה, הוא סיפר לי על הרבה תיקים שהוא קיבל בהן הקלות בדמות ענישה מקלה, הסדרים מקלים, גניזות ללא ראיות והתערבויות כאלה ואחרות, תחתיה כפרקליטה", סיפר מלכה.

מלכה ציין כי פישר לא נכנס לפרטים בנוגע לתיקים המדוברים, למעט בשני מקרים: "האחד או של ראש עיריית פתח-תקווה או של ראש עיריית רחובות, בשנת 2009-2010 לדעתי, שבו רותי גנזה את התיק מחוסר ראיות. רונאל סיפר לי שהיא עשתה את זה בצורה מאוד חכמה, אחרי שהיא מינתה פרקליט שייתן לה חוות-דעת שלפיה אין ראיות, והיא למעשה אימצה את ההמלצה".

התיק השני שעליו דיבר מלכה הוא זה של ראש עיר או סגן ראש עיר. "אני לא יודע איזה, כי רונאל לא אמר לי. הוא נגנז באורח פלא מחוסר ראיות", אמר מלכה לחוקריו. "גם שם אותו סיפור עזרה של רותי, שהייתה פרקליטת מחוז. לדברי רונאל, רק בתיק ההוא של המיליון שקל רותי לקחה כסף. בשאר הדברים רותי לא רצתה כסף, אלא עזרה לו מה שנקרא 'בשם החברות', אבל מעת לעת הוא היה קונה לה מתנות יקרות-ערך, שרובן נרכשו על-ידי יאיר ביטון (בעלי חברת ב. יאיר, הקשור לפרשה שבה נחשדים פישר, מלכה ודוד, ג"ג), למשל תיק של לואי ויטון, שעון מאוד יקר, משקפי שמש מאוד יקרים. זה הסגנון".

מלכה ציין כי ביטון הוא ששילם על המתנות הללו, אך הוסיף: "קח בחשבון שבאותה תקופה רונאל ויאיר היו שותפים באיזה מיזם בחו"ל, חברת פייפון, שסחרה בשטח לקניית קניון או מגורים בהונגריה ובצ'כיה. זה מה שידוע לי מפיו של רונאל".

בחקירותיו הראשונות סיפר מלכה כיצד הכיר את פישר: "הכיר לי אותו תת-ניצב אבי נוימן, שהיה אז מפקד יאל"כ (היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית ג"ג). רונאל הגיע ליחידה אז עם לקוח, בחור בשם יהושע לובינסקי, שביקש להתלונן על עבירות שחיתות לכאורה בעיריית ראשון-לציון. אבי נוימן הכיר לי אותו ואמר לי פחות או יותר במילים האלה: 'זה לא עורך דין, הוא כמו שוטר. הוא עשה איתי המון דברים בעבר לקדם חקירות'.

"הוא נתן כדוגמה את העובדה שהוא קידם את עניין עדי המדינה נגד רוזנשטיין, ואפשר להתייחס אליו כאל אחד מצוות החקירה (מי שהייתה פרקליטת מחוז בזמנו היא רות דוד. הנושא נמצא היום בבדיקת נציבות הביקורת על הפרקליטות, ג"ג). אז התחלנו להתקרב פחות או יותר".

בעת חקירה מוקדמת זו, בטרם התפוצצה הפרשה ונפרץ מכשיר הטלפון שחשף את פרטי השיטה של החשודים, הכחיש מלכה את החשדות המיוחסים לו: "מעולם לא העברתי לרונאל פישר שום מידע על שום חקירה, סודי או לא סודי", הוא התעקש. "במסגרת החברות שלנו, הכללים היו מאוד ברורים", אמר אז.