"לקבוצות ספורט יש יכולת להעביר מסר שמקשיבים לו"

ממש כמו ברצלונה הגדולה, גם מכבי ת"א החליטה לשים על חולצת המשחק שלה את הלוגו של יוניס"ף - ארגון התמיכה של האו"ם בילדים. בראיון ל"גלובס" מספר מנכ"ל השלוחה בישראל, ג'וני קליין, איך החל הקשר בין הצדדים ("המנכ"ל מרטין ביין") ומדוע נבחרו דווקא הצהובים ("מובילים באספקט הספורטיבי")

מכבי ת"א כדורגל אולי לא המציאה את הגלגל עם החסות החברתית החדשה שהיא התחילה לקבל, או יותר מדויק להעניק - ליוניס"ף, ארגון התמיכה של האו"ם בילדים. יריבתה לליגת העל, מכבי חיפה, כבר שנים ארוכות משתפת פעולה עם וראייטי. אבל כרגיל כשמדובר על קבוצתו של איל הקניונים הקנדי מיטש גולדהאר - בניחוח הבינלאומי הצהובים משאירים לכולם אבק.

כי הרי יש רק דבר אחד מן המשותף לכוכבי ספורט כמו נובאק דיוקוביץ', סרינה וויליאמס, פאו גאסול, מאנו ג'ינובילי, רורי מקלרוי, לואיס המילטון, פרנצ'סקו טוטי, סרחיו ראמוס, ליונל מסי, דייויד בקהאם - וגם למועדוני הכדורגל ברצלונה, מנצ'סטר יונייטד, אולימפיאקוס, וכעת גם מכבי ת"א: כולם פרזנטורים של יוניס"ף שמשתתפים בקמפיינים שונים שלה, ומסייעים לה לגייס כספים למען שיפור חייהם של ילדים בכל רחבי העולם.

למה בעצם קיים קשר כה עמוק, נרחב וגלובלי בין הספורט לבין מפעל הצדקה של יוניס"ף? "יש לכך שני הסברים עיקריים", מסביר בראיון ל"גלובס" ג'וני קליין, מנכ"ל השלוחה הישראלית של הארגון (שלאחרונה השיגה תרומות בסך 120 אלף דולר לילדים נפגעי רעידת האדמה בנפאל, כאשר חלק גדול מהסכום הגיע מחברת הטכנולוגיה אמדוקס). "קודם כל בריאות שמתקבלת מעיסוק בספורט - זה משהו שמגיע לילדים כמו שהוא מגיע למבוגרים. ילדים צריכים שתהיה להם מודעות לדבר הזה, ולצורך להשקיע בו. העניין השני הוא שאנחנו יודעים שבכל העולם, לגיבורי ספורט וקבוצות ספורט יש את היכולת לבוא ולהעביר מסר שמקשיבים לו. ספורטאים הם מובילי דעת קהל. מדובר במכפלות של כוח כאשר ספורטאי מאוד מפורסם מגיע עם המסרים החיוביים הללו. כשבקהאם מצטלם כשהוא מסתובב בפיליפינים או בנפאל או בהאיטי, אז אנשים מוכנים להקשיב לו יותר מאשר אם הם רואים רק את הילד הנזקק במדינות האלו".

- יש פה סוג של מסר לילדים עניים: תשקיעו בספורט, ואולי תצאו ממעגל העוני הקשה שאתם נמצאים פה?

"זה לא רק העניין של העוני. הספורט משקף מסרים של מניעת גזענות, מניעת אלימות, ואלו דברים שצריך למנוע גם מבני טובים, לא רק מבני מעוטי יכולת. יש ילדים שישנים בדירות הכי יפות ברמת אביב ג' שמתייחסים אליהם בצורה פחות טובה מהילד העני".

***

קליין, 40, עלה לישראל ממנצ'סטר, אנגליה - כשהיה בן 18. את התפקיד ביוניס"ף הוא ממלא במשרה מלאה עם שכר - במשך כשנה וחצי. ב-15 השנים שקדמו להתחלת עבודתו שם, הוא עסק בפעילות ציבורית אחרת בעמותות שונות בישראל. עם הפיכתו למנכ"ל, הוא החל לנסות להתיישר עם התפיסה של הארגון העולמי - ולחשוף את יוניס"ף באמצעות הספורט המקומי. כאשר בספטמבר האחרון מונה לתפקיד מנכ"ל מכבי ת"א מרטין ביין, שבעבר סייע ליוניס"ף באמצעות הקבוצה הסקוטית בה עבד (ריינג'רס) ואף היה שגריר הארגון שטס לטוגו האפריקאית, שם השתתף בקמפיין למען חיסונים - התחמם הקשר בין הצדדים.

הפעילות ההתחלתית כללה הבטחה מצד מכבי ת"א להופיע עם הלוגו של יוניס"ף על מדי המשחק לפחות עד סוף העונה הנוכחית - כולל בגמר הגביע שנערך בשבוע שעבר. מכבי ערכה החודש ערב גאלה מיוחד, שכל הכנסותיו - 350 אלף שקל - גויסו קודש לטובת הארגון. במהלך האירוע, ערן זהבי הציע את הנעל שלו למכירה פומבית, וקנה אותה בעצמו פעמיים - על מנת להעלות את המחיר שלה. עם הכסף שהושג מערב הגאלה מתכנן קליין הפקת קמפיין בשיתוף משרד החינוך שידגיש ערכים, תרבות שיח וזכויות הילד ("אנחנו רוצים שהילדים ידעו שהם לא חיילים במשחק השח של מבוגרים"). חוץ מזה, שחקני מכבי ישתלבו בפרויקט של יוניס"ף ישראל, הפועל כיום ב-17 בתי ספר ב-17 ערים, להעלאת המודעות בקרב תלמידים ומורים לזכויותיהם וליצירת אווירה לימודית שוויונית ולא אלימה.

- למה דווקא מכבי ת"א?

"כי הם מובילים באספקט הספורטיבי. ובוודאי שלקחנו במערכת השיקולים גם את העובדה שהם הקבוצה עם הכי הרבה אוהדים בארץ והכי משודרת בטלוויזיה. אם נחשוף את הלוגו של יוניס"ף בחלון ראווה במדבר סיני כנראה לא נגיע להרבה אנשים. אבל כשאתה מגיע למאות אלפי בתי אב בישראל פעם בשבוע בטלוויזיה - זה משהו שנותן חשיפה הרבה יותר רחבה לעמותה. מבחינת מכבי ת"א, ואני לא מזלזל בשום דבר מקומי, לא מדובר פה בהשקעה בפעילות קהילתית או שכונתית: הם חשבו שגם כשהם יהיו ברמה האירופית הבינלאומית, הם יוכלו להיות מזוהים עם ערך אוניברסלי למען ילדים כמו זה שמשדרת יוניס"ף".

- עדיין לא סגרתם את המשך שיתוף הפעולה לשנים הבאות.

"אני רוצה להאמין שנסגור, אבל עד שלא אשב עם מרטין, אני לא יכול להגיד לך בוודאות שזה יקרה. עשינו יריית פתיחה בסוף העונה הזאת, ובקרוב נראה איך ממשיכים. אני מאמין שיש לנו דרך ארוכה ללכת".

- מכבי לא משחקת עם ספונסר מסחרי ראשי בשנים האחרונות, כי יש לה מחיר סף גבוה שהיא דורשת ממנו. אתה רואה את יוניס"ף נכנסת לתוך הוואקום הזה וממשיכה להופיע על קדמת החולצות שלה?

"אני לא חושב שצריך לקשור בין הדברים: גם אם מכבי תמצא את הספונסר המסחרי הזה, אני מאמין שהיא תרצה להמשיך איתנו כספונסר החברתי שלה. לא צריך בכלל לעשות את החיבור הכלכלי. בערב הגאלה ראיתי את התגובות של הספונסרים המסחריים המשניים של מכבי - מבחינתם, אם הם מופיעים ליד יוניס"ף זה מקשר גם אותם עם הערך החברתי, זה מחבר אותם עם העשייה הזאת".

- גם גולדהאר מן הסתם היה מעורב בתהליך.

"בוודאי, הוא היה שותף אקטיבי ומאוד מעורב. הוא ומרטין הם אנשי החזון כאן: מרטין שרצה את זה ברמה הפרקטית והמקצועית, ומיטש שנתן את הגיבוי. אני יודע שמיטש הוא אדם שמשקיע המון בקנדה בבתי חולים לילדים, לאורך שנים רבות, הוא מאוד מוכר בפעילות החברתית שלו שם".

החסות הכי מפורסמת של יוניס"ף היא כמובן עם ברצלונה. במשך שנים ארוכות תורם מועדון הפאר הקטאלוני לארגון בכל שנה כ-1.5 מיליון אירו, כאשר בעבר חשף את הלוגו של יוניס"ף על קדמת חולצות המשחק של מסי ושות' - אך כיום כבר העביר אותו אל גב המדים. בקדמתם - דואגת ברצלונה לאינטרסים מסחריים שונים של קטאר.

- קטאר היא מדינה שמעבירה כספים לארגונים, חלקם ארגוני טרור בהגדרה - שלא בהכרח תורמים לרווחת ילדים. זו לא קצת צביעות מבחינתכם להמשיך לשתף פעולה עם ברצלונה?

"למיטב הבנתי, גם ברצלונה עצמה לא רואה את ההתנהלות האחרונה של הקטארים כערך שהיא רוצה להזדהות איתו. אני מבין שכבר יש שם מחשבה האם להתקדם עם הפעילות מול קטאר. בכל מקרה, ילדים זה לא פוליטיקה, ילדים זה לא עסקים. יש לשים את העסקים והפוליטיקה בצד אחד ואת הילדים בצד השני".