אור ירוק לשותפות תמר? מצרים מאשרת לייבא גז למדינה

ביקוש הגז במצרים עולה כל שנה בין 9%-10% ■ בחודשים האחרונים פועלת מצרים להגדלת היצע הגז הטבעי שלה ■ זאת באמצעות ייבוא גז טבעי נוזלי והעלאת מחירי הגז למשק המקומי ■ ממשלת ישראל טרם אישרה את החוזה

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

ממשלת מצרים הודיעה היום על כוונתה לאשר לחברות פרטיות לייבא גז טבעי דרך התשתיות הקיימות במדינה - כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. ההודעה המצרית אמורה לשמח את שותפות תמר שחתמה במרץ האחרון על חוזה ייצוא גז עם חברת דולפינוס המצרית.

על פי תנאי החוזה, שותפות תמר תספק כמות מינימום של 5 BCM במהלך ה-3 שנים הראשונות להסכם, כאשר הגז יועבר דרך התשתית הקיימת בין ישראל למצרים, תוך ביצוע "הזרמה הפוכה" בתוואי הצינור.

הביקוש לגז טבעי במצרים עולה כל שנה בין 9%-10%. לכן, מנסה מצרים למצוא דרכים להגדיל את היצע הגז שלה וכך גם למנוע את בזבוזו. מצד ההיצע החלה מצרים לייבא גז טבעי נוזלי (LNG) וכך גם העלתה את מחיר הגז למשק המקומי. במקום מחיר של פחות מ-3 דולר ליחידת אנרגיה (mmbtu), מתירה כעת מצרים לחברות המפיקות מחיר של 3.5-6 דולר ל-mmbtu (תלוי באופי הקידוח). על מנת למנוע את בזבוז הגז, הפחיתה את הסבסוד על מוצרי האנרגיה.

כעת החליטה ממשלת מצרים לאפשר גם לסקטור הפרטי לחתום על עסקאות לייבוא גז טבעי. לדברי נשיא החברה הממשלתית המצרית EGAS "המדינה החליטה לתת לחברות פרטיות לייבא גז דרך התשתיות הממשלתיות הקיימות". לדבריו, "חברת EGAS החלה לאשר השבוע לשחקנים פרטיים להשתמש במערכת ההולכה המצרית".

כעת מסתמן כי לפחות מהצד המצרי יש 'אור ירוק' לעסקה. שותפות תמר הגישה לממשלה בקשה לאישור חוזה הייצוא למצרים, אך תשובת המדינה עדיין לא התקבלה.