"לקרנות האקטיביות כדאי למתג עצמן דרך השקעות אחראיות"

נגה לבציון נדן, מנכ"לית חברת המחקר Greeneye: "במצב הקיים אולי הגיע הזמן שמנהלי הקרנות המנהלות את כספי הציבור ייבדלו וימתגו את המוצר שהם מציעים למשקיעים" ■ קרנות סמארט-בטא – האם זה גימיק?

"ניהול ההשקעות האקטיבי נשען על ההנחה שמנהלים מסוגלים להכות את המדדים ועל כך משלמים להם פרמיה. הבעיה היא כמובן, שיש הרבה מנהלים שהם אכן מאוד מקצועיים ומנוסים וקשה לקבוע מי מהם יינצח באופן עקבי. לפיכך, ניהול ההשקעות הפאסיבי באמצעות קרנות מחקות הופך למועדף על ציבור הולך וגדל, על פני ניהול השקעות אקטיבי.

"במצב הקיים אולי הגיע הזמן שמנהלי הקרנות המנהלות את כספי הציבור ייבדלו וימתגו את המוצר שהם מציעים למשקיעים, על מנת לצאת מהמשבר בתחום. אחת הדרכים המוצלחות, שכבר מוכיחה את העצמה בעולם, היא למתג קרנות או אפילו חברות לניהול תיקים, ככאלו שמשקיעות בחברות שחרתו על דיגלן מחויבות לממשל תאגידי הולם ולהתנהלות חברתית וסביבתית אחראית", כך אומרת נגה לבציון נדן, מנכ"לית חברת המחקר Greeneye שעוסקת בתחום ההשקעות האחראיות.

מנהלים של קרנות אקטיביות גדולות בעולם כבר הבינו שהשקעות אחראיות הן לא רק כלי מוצלח להקטנת סיכונים, אלא גם כלי שיווקי אשר מבדל אותם מהמתחרים. ניתן לראות באתרים של רוב הגופים הפיננסים המובילים בעולם הפניה והתייחסות לנושא של השקעות אחראיות וגם שלל פרסומות שמעידות על הנטייה שלהם להשקיע בחברות שקיבלו על עצמן לעמוד בסטנדרטים ערכיים כגורם משיכה לציבור הרחב.

זאת, על רקע המודעות הגוברת כיום למשל לשמירה על הסביבה מפני זיהומים, כמו פליטות פחמניות וזיהום ימים וקרקעות, או לשמירה על ערכים חברתיים שאינם מקבלים ניצול עובדים מצד אחד, או שמעודדים תעסוקת נשים באופן הוגן מצד שני. וגם חברות שנמנעות ממתן שוחד ומהסתבכויות עם החוק נתפסות כחברות בטוחות יותר להשקעה.

במקרים רבים ההחלטות של בניית מדיניות השקעה אחראית נשענות על שיקולים שתואמים גישה שתומכת בתחרות ושוק חופשי - בין אם מדובר בחיסכון במשאבים, קידום אנשים על פי כישרונם או פריצה לשווקים מתפתחים בזכות הישענות על יכולות החברה ובניגוד להישענות על קשרים עם השלטון. כל אלה ועוד רבים אחרים הם קריטריונים שנבחנים כאשר מדובר בהשקעות אחראיות.

לדברי מנכ"לית Greeneye "בישראל המודעות לנושא ההשקעות האחראיות בקרב מנהלי הקרנות פשוט לא קיימת, וחבל. ברגע שהגופים הפיננסים בישראל יבינו שכדאי להם לעשות שימוש בכלי כל כך יעיל שרובץ לפתחם, זה יכול להעלות את האמון של הציבור בהם ולגרום לו להעביר את כספו לניהול בקרנות הממותגות ככאלה שמשקיעות בחברות שנוהגות באחריות. היום יש כבר על המדף כלים פשוטים וזמינים למנהלי הקרנות, כמו מחקרים ודו"חות על החברות הציבוריות אשר מדרגים את מידת האחריות שלהן ביחס לסביבה, לממשל התאגידי ולחברה".

"כיום ברור גם למנהלי הקרנות האקטיביות כי מיתוג שנשען על מילים גדולות ללא כיסוי כבר אינו מספיק. לרוב הציבור ברור שמנהל ההשקעות שלו הוא לא יותר מקצוען ממנהל השקעות אחר, לא יותר מנוסה או לוקח אותו יותר אישית - ולפיכך כדאי לחפש ערך מהותי יותר למותג. מאחר ושורת הרווח היא לא השורה היחידה שמעניינת כיום את הציבור, מנהלי הקרנות יכולים לזכות בערך מוסף משמעותי במידה ויבחרו למתג את הקרנות שלהם ככאלה שעומדות בסטנדרטים של השקעות אחראיות - העומדות בקנה אחד עם דרישותיו של הציבור הרחב".