החופש מתקרב

הכנה לחופש הגדול: איך לעבור את הקיץ בלי מלחמות מיותרות

סלולר ילדים נוער / צלם: טינקסטוק
סלולר ילדים נוער / צלם: טינקסטוק

כל הורה למתבגר יודע שהוא עומד בפני אתגרים גדולים ככל שמתקרב החופש הגדול. אחרי שנים של קייטנות קיץ עם שוקו ולחמנייה, בני נוער רבים (וזה מתחיל כבר בגיל 10) פשוט מסרבים ללכת לקייטנה ומעדיפים להישאר בבית ללא פיקוח הורי, לרוב מול המסכים - מי בשיחות עם חברים בוואטסאפ וברשתות החברתיות, מי במשחקי מחשב ומי פשוט ברביצה מול הטלוויזיה. בעוד שההורים ממשיכים לעבוד כרגיל ברוב ימי הקיץ, ילדים עד גיל 16 עדיין לא יכולים לצאת לעבוד. פעמים רבות הם קמים בשעה מאוחרת ואז מחליפים את היום בלילה, חלקם מנצלים את ההזדמנות שההורים לא בבית ומזמינים חברים, שמשאירים את הבית כמו אחרי מהפכה, ויש גם כאלה שסתם מתנחמים בהר של ממתקים.

על מנת שההורים וגם המתבגרים יוכלו לצלוח את החופש הגדול בלי לאבד את שפיות דעתם ועל מנת שהתקופה הזו תסתיים בלי מלחמות מיותרות, ריבי ענק ונפגעים משני הצדדים, כדאי להכין את השטח מבעוד מועד ולנסות למזער את הנזקים מראש, תוך התייחסות לקונפליקטים ולאתגרים השונים שעלולים לצוץ על בסיס יומי בשטח.

הדבר החשוב ביותר הוא שמירה על רמת תקשורת טובה ופתוחה בין כל בני המשפחה. כהכנה לחופש הגדול כדאי לשוחח עם בני הבית המתבגרים ולהסביר להם את הסיטואציה המורכבת בה אתם נמצאים, כשאתם נאלצים להמשיך לצאת לעבודה לפרנסת המשפחה, בזמן שהם מבלים את החופשה הארוכה בשנה בלעדיכם. לצורך כך יש חשיבות בקביעת כללים ובהגדרת הגדרות שיעזרו לכולם לעבור את הקיץ בשלום.

למשל, כדאי להגדיר לנערים מה התפקידים והמטלות השוטפות בבית שאתם מצפים שיעמדו בהם ומה הם הפרויקטים שתשמחו אם יעשו בקיץ בבית ובסביבתו. אפשר גם לחשוב יחד על תעסוקה הולמת למתבגרים, כמו בייביסיטר אצל השכנים, הוצאת כלבי השכונה לטיולים, וגם עבודות משרדיות, אירגוניות, או התנדבותיות, שאותה יוכלו בני הנוער לבצע במהלך השעות הארוכות שהם צריכים להעביר ללא מסגרת לימודית מוסדרת.

נושאים מורכבים יותר שדורשים תשומת לב ורגישות מרבית מאחר והם עלולים לעורר חיכוכים וכעסים רבים שאותם ניתן למנוע על ידי הכנה מראש, הם למשל החלטה מראש על לוחות זמנים מוגדרים ומוגבלים לצפייה במסכים. כמו כן מומלץ להגדיר מבעוד מועד עם המתבגרים מה יהיו שעות החזרה שלהם הביתה מהבילויים השונים. נקודה רגישה נוספת קשורה לכסף, וגם כאן כדאי להגדיר מראש מה יהיה גודל התקציב הקבוע שהם יקבלו מכם בימי החופשה. צמצום חוסר הוודאות בעניינים אלה עשוי למנוע עוגמת נפש ומשברים משפחתיים מיותרים בימי החופש הגדול.

חופש גדול לא יהיה שלם בעיני בני הנוער בלי בילויים, ובצדק. מומלץ לא להשאיר את התחום הזה פרוץ לכל גחמה שלהם, אלא לתכנן יחד איתם לאיזה בילויים הם יצאו בחופש הגדול, בקרבת הבית שלכם, בבית של חברים או במקום שאליו דרושה נסיעה. אפשר לתכנן גם שחלק מהבילויים יהיו עם חברים מהשכונה או מבית הספר, או עם המשפחה הרחוקה יותר (הזדמנות לפגוש את בני הדודים מהצפון). בשלב זה או אחר רוב ההורים גם לוקחים בעצמם חופשה. לכבוד אירוע זה כדאי לשוחח עם כל בני הבית ולהעלות רעיונות שמוצאים חן בעיניכם לבילוי משפחתי או לנסיעה לחופשה משפחתית. מומלץ לערב את בני הנוער הן בתכנון והן בהפקה של הפרק הזה בחופש הגדול. שיתוף פעולה בין בני הבית עשוי לחזק את הקשר המשפחתי ולהותיר את כולכם עם חוויות לכל החיים.

ולסיום, אל תשכחו להסתכל על הפן החיובי שטומן בחובו החופש הגדול גם עבורכם: כעת יש גם לכם הזדמנות לנוח קצת מהלחץ המטורף של השגרה ולבלות ימים שלמים ללא הטירוף של הכנות הבוקר לבית הספר, הכנת הסנדוויצ’ים, הסעות לחוגים, עזרה בשיעורים ועוד. חופשה נעימה!

הכותבת היא מנכ"לית "עשר פלוס" - מגזין אינטרנט להורים למתבגרים, www.eserplus.net, ויוזמת בשיתוף מכון אדלר של פאנל הקיץ להורים ומתבגרים שיערך ב-1 ביוני, במתנ"ס לב העיר בירושלים.