אחריי: התועלת ברוח הקרב של המנכ"ל-המפקד

מפקדים בכירים בצה"ל, המתמנים עם שחרורם לתפקידי ניהול, נוטים להעביר לארגון בו הם מועסקים ערכים של נחישות, קור-רוח והצלחה ■ גם מי שלא באים מהמילייה הצבאי יכולים ללמוד להשתמש ב"רוח המפקד" כדי להזניק את הארגון קדימה

ניהול / צילום: שאטרסטוק
ניהול / צילום: שאטרסטוק

הכתבה בשיתוף OPB

"אתה מתחיל הכי מהר שלך, ולאט לאט מגביר את הקצב" - זו הייתה התובנה המרכזית של דמות המפקד המיתולוגית, "קרמבו", בסרט הקאלט "מבצע סבתא." התובנה הזו נכונה לעיתים גם בשוק העבודה, ובמיוחד בקרב מנכ"לים שהיו בעברם מפקדים בכירים. למעשה, המכנה המשותף של מרבית לקוחותי המנכ"לים, בעבר ובהווה, הוא שהיתה להם קריירה צבאית מפוארת.

אז אולי הם לא מדברים בלשון צבאית ולא יגידו לכפיפים שלהם ש"קשה יש בלחם ונוח יש בתיבה" אבל רוח הקרב מפעמת בקרבם, שנים רבות לאחר שהם פושטים את המדים, עמוק בשוק העבודה.

התובנה הזו התחדדה בעת תהליך של יעוץ ארגוני שביצעתי לפני מספר שנים באחת הפירמות הגדולות במשק. במסגרתו פגשתי מנכ"ל בעל ניסיון, מקצוען ואינטליגנט, שנדרש להוביל שינוי ארגוני בעקבות רגולציה בתחום עיסוקה של החברה. אותו מנכ"ל ניתח בצורה אנליטית את השוק וידע בדיוק מה צריך לעשות, אבל הבעיה היתה שהשדרה הניהולית התנגדה. הוא אמר "אחריי" ואף אחד לא הלך אחריו...

ככל שהתעמקתי במקרה הבנתי, שאותו מנכ"ל לא היה מפקד. למרות שביצע בשירותו הצבאי תפקיד טכני חשוב, מעולם לא פיקד על חיילים בשדה הקרב. סיפרתי לו על מנכ"לים אחרים שייעצתי להם: בוגרי שייטת 13, סיירת מטכ"ל, שלדג, קורסי טיס ויחידות חי"ר, שהובילו משברים וארגונים בקור-רוח והצליחו במקום שבו הוא מתקשה.

בנוסף, ניסיתי להגדיר עבורו את ההתנהגויות שמאפיינות את המנכ"ל המפקד. שאלתי את עצמי האם אותם מנכ"לים שמובילים את הארגון להישגים במשברים ושגרה יודעים משהו שהוא אינו מבין ושאי אפשר ללמוד בבית הספר למנהל עסקים? האם ניתן ללמד את ההתנהגויות הללו? הבנתי שרוח המפקד חשוב שתהיה בכל מקום בפירמה, גם אצל אחרון העובדים. קור-הרוח, האמונה שניתן לנצח, הנחישות להצליח! חשוב שיפעמו אצל נציג המכירות, אצל נותן השירות, אצל המהנדס בפיתוח, הפקידה או מנהלת החשבונות.

מה זאת הצלחה?

אבל גם מי שלא באים מהמילייה הצבאי יכולים להשתמש ב"רוח המפקד" כדי להזניק את הארגון קדימה: בדיוק כפי שאפשר לסגל הרגלים של אכילה בריאה או פעילות ספורטיבית, ניתן לפתח התנהגות "פיקודית" של קבלת אחריות על המציאות: להשקיע אנרגיה בפתרון ולא בבעיה; מפקד בשדה הקרב לא מחפש אשמים ולא מבזר אחריות, אלא לוקח אחריות ופועל להשיג יתרון בקרב על ידי ריכוז מאמץ ומיקוד בניצחון. אדם שהוא מנהיג יוביל, אדם שאינו מנהיג יחפש אדם אחר שיוביל אותו וייקח אחריות במקומו.

כישורי הובלה ומנהיגות מסייעים בכל אתגר בעולם העבודה: בהתמודדות עם מצבי לחץ ושחיקה; תסכול ולחץ רגשי, בחשיבה יצירתית ובחדשנות, ניהול זמן ומשימות ושימור מוטיבציה גבוהה.

חשוב לזכור כי ניתן ללמד את כל העובדים והמנהלים בארגון ב"סודם של המצליחנים". עובדים ומנהלים רבים רוצים להצליח, אבל לא יודעים כיצד. הם בטוחים שההצלחה שלהם תלויה בגורם חיצוני כלשהו: במנהל שלהם, בתנאים שהם יקבלו או בבונוס. אולם הסוד הוא להצליח בכל מצב בלי קשר לתנאים אובקייקטיבים. אותם מפקדים, שאני פוגשת באזרחות כמנכ"לים, יודעים שהם מסוגלים לנצח ולהצליח גם במצבים קשים; הם בעלי תושייה ומאד יצירתיים, הם מסוגלים לרוץ תחת אש ולעזור לאחרים, הם לא מחפשים אשמים ותמיד חותרים לפתרון.

שיח ארגוני חיובי

לאחרונה פנה אליי מנכ"ל חודשיים אחרי כניסתו לתפקיד, והסביר כי ברצונו לייצר שפה אחרת בארגון. הוא הדגיש שהוא מאמין במצוינות ומרגיש שהתרבות הארגונית תחתיו היא תרבות של בינוניות. הוא הבהיר כי חשוב לו שאחרי ההרצאה העובדים יבינו שהוא רוצה להוביל אותם להישגים ולא ישלים עם בינוניות. בסיום ההרצאה ניגשה אליי העוזרת האישית שלו וסיפרה כי חשבה להתפטר, מכיוון שהייתה מתוסכלת מכך שאותו מנכ"ל תמיד דורש יותר. לדבריה, תמיד כשהיא מגיעה ליעד, הוא מציב יעד נוסף, מאתגר יותר.

לאחר ההרצאה הבינה אותה עוזרת כי מנכ"ל סטנדרטי מוביל לעמידה ביעדים. מנכ"ל מפקד הוא מנהיג שמוביל אנשים להגשים את הפוטנציאל שלהם ויודע שהעובדים תחתיו מסוגלים להצליח בכל יום יותר מיום האתמול.

אחרי הפנמת הכלים המנהיגותיים, נוצר שיח ארגוני חיובי של עובדים ומנהלים, המבינים שעליהם לקחת אחריות והדבר מסייע להם להצליח כעובדים ומנהלים.

בארגונים שאני מלווה המנכ"לים ה"מפקדים" רואים בהכשרת המשאב האנושי חשיבות רבה. כפי שהללו דאגו לחיילים שלהם במהלך הקריירה הצבאית, כך הם דואגים למנהלים ולעובדים תחתם. הם מבינים שזו חובתם להכשיר את העובדים, לפתח אותם ולהעניק להם ידע ומיומנויות.

המנכ"לים המפקדים מבינים שהכשרה ו"אימון יבש" בהרצאה היא למעשה אימון מנטלי שיסייע לעובדים ולמנהלים במלחמה היומיומית שלהם על עוד לקוח מרוצה או יצירת ניצחון מוחץ מול יריב עסקי.

מיכל בשן היא מנהלת החברה "פסיכולוגיה עסקית ארגונית" ומרצה בנושא מנהיגות