בקופת דסק"ש יישארו פחות מ-100 מיליון ש' בסוף יוני 2016

אדוארדו אלשטיין בוחן הזרמת 400 מיליון שקל לדסק"ש באמצעות הנפקת זכויות ובינתיים משלים את מהלך ההדחה של מוטי בן משה מדירקטוריון החברה

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי פתוח, לא מבזבז זמן במאבקו מול שותפו לשעבר, מוטי בן משה. אחרי שביום חמישי האחרון הוביל אלשטיין החלטה בדירקטוריון אי.די.בי לפעול לפיטוריו של בן משה מתפקיד דירקטור בחברה הבת דיסקונט השקעות (דסק"ש), דיווחה דסק"ש באותו הערב, כי הדירקטוריון שלה, גם הוא בראשות אלשטיין, החליט לכנס אסיפה מיוחדת בנושא כבר ב-8 ביוני.

באסיפה יידרשו בעלי המניות להצביע על נושא אחד בלבד - "להעביר את בן משה מתפקידו כדירקטור בחברה", ומאחר שאי.די.בי מחזיקה ב-74% ממניות דסק"ש, ואלשטיין שולט בדירקטוריון אי.די.בי, הרי שברור לחלוטין כי ההצעה תזכה לרוב קולות, והחל מעוד שבועיים יאבד בן משה מקור השפעה חשוב על פעילות החברות התפעוליות בקבוצת אי.די.בי.

קידום תוכנית עסקית לדסק"ש

במקביל, החליט דירקטוריון דסק"ש להקים ועדה מטעמו לקידום הכנת תוכנית עסקית לחברה. בראש הוועדה יעמוד הדירקטור שלום (שולם) לפידות, אחד מנציגיו של אלשטיין בישראל, אליו יצטרפו הדירקטורים יוסי זינגר ולילי איילון, וכן מאיר שני, שמייצג את הנושים כדירקטור בלתי תלוי בדירקטוריון אי.די.בי פתוח.

ועדה זו תידרש להציג בקרוב פתרונות למצבה של דסק"ש, שיהפוך למאתגר החל מאמצע 2016. דסק"ש דיווחה בחמישי בערב כי סיימה את הרבעון הראשון של 2015 ברווח נקי של 15 מיליון שקל, בעיקר בזכות רווחים גבוהים שרשמו החברות המוחזקות, אדמה (40%) ונכסים ובנין (76%). גם ההון העצמי של דסק"ש גדל בשלושת החודשים הראשונים של 2015 ב-131 מיליון שקל ל-1.36 מיליארד שקל (4% מסך הנכסים) בסוף מרץ.

ועידת שוק ההון 2015
 ועידת שוק ההון 2015

חובות של 6.75 מיליארד שקל

אלא שבעיותיה של דסק"ש הן בראש ובראשונה תזרימיות, כשעל כתפיה הרזות רובצת (נכון לסוף מרץ) קרן חוב עצומה לפירעון בהיקף של 5.2 מיליארד שקל, שבגינה תידרש גם לתשלומי ריבית בהיקף של 1.55 מיליארד שקל (סה"כ 6.75 מיליארד שקל חוב). דסק"ש מדגישה כי יכולתה למחזר חוב ולגייס מזומנים מושפעת בין היתר משוויה הנכסי הנקי ומרמת המינוף שלה (יחס החוב לסך הנכסים). "לאחרונה ירד שווי השוק של נכסיה העיקריים של החברה (בעיקר כתוצאה מהסביבה התחרותית בה הן פועלות) וכתוצאה מכך ירד השווי הנכסי הנקי של החברה ובהתאם עלתה רמת המינוף שלה", כותבת דסק"ש.

דירקטוריון דסק"ש פועל גם למציאת מנכ"ל חדש לחברה, שמנוהלת כיום בידי סמנכ"ל הכספים וממלא מקום המנכ"ל, מישל דהן. נכון ליום פרסום הדוחות (יום חמישי האחרון), היו בידי דסק"ש מזומנים בשווי של 1.06 מיליארד שקל, כאשר סך הפירעונות של קרן וריבית בגין חובותיה עד סוף יוני 2016, מסתכמים ב-975 מיליון שקל. כך, שללא מציאת פתרונות היא תמצא עצמה בעוד קצת יותר משנה עם קופה מדולדלת של פחות מ-100 מיליון שקל, כאשר בפניה פירעונות של כ-700 מיליון שקל בין יולי 2016 ליוני 2017, ושל כ-900 מיליון שקל נוספים בין יולי 2017 ליוני 2018.

בינתיים, שוקל אלשטיין להוביל הנפקת זכויות של כ-400 מיליון שקל בדסק"ש, כאשר הוא עצמו יעמיד לאי.די.בי פתוח את הסכום הדרוש לה (כ-300 מיליון שקל) כדי שתוכל להשתתף בהנפקת הזכויות ולשמור על שיעורי אחזקתה. דסק"ש גם מציינת בדוחות, כי לרשותה מגוון מקורות נוספים, הכוללים בין היתר מיחזור חוב, קבלת דיבידנדים מחברות בנות ומימוש נכסים. אולם כאשר אגרות החוב הקצרות של החברה (מח"מ 1.6 שנים) נסחרות בתשואה לפדיון של 13%, הרי שמיחזור חוב אינו אופציה לפי שעה.

בנוסף, שתיים מהאחזקות המרכזיות שלה, שופרסל וסלקום, הציגו ברבעון הראשון רווח נקי נמוך של 13 מיליון שקל ו-25 מיליון שקל בהתאמה, ואינן צפויות לשלם ברבעונים הקרובים דיבידנדים מהותיים, לאור רמת המינוף הגבוהה בה הן פועלות (86% אצל שופרסל ו-88% אצל סלקום).

עם זאת, דיבידנד מהותי עשוי להתקבל מזרוע הנדל"ן של הקבוצה, נכסים ובנין, אם זו תצליח למכור 49% מאחזקתה במגדל HSBC במנהטן תמורת כ-440 מיליון דולר (לפני החזר הלוואות על רכישת הנכס), וברווח גבוה. בנוסף, קיימת האפשרות לנסות ולמכור את השליטה בבית ההשקעות אפסילון ובחברת ההשקעות בהיי-טק, אלרון, וכן את ההשקעה בקרן EMCO של קרדיט סוויס.

דסק"ש גם תידרש בחודשים הקרובים לסיים את המגעים מול הבנק הסיני, שהעניק לה הלוואה של כ-960 מיליון דולר כנגד מניות אדמה שברשותה. דסק"ש אמורה להתחיל ולשלם בדצמבר הקרוב מידי רבעון את הריבית על ההלוואה, שניתנה בסתיו 2011 למשך 7 שנים. אולם מצב זה יקשה מאוד על פעילותה השוטפת ולכן מעוניינת החברה הישראלית להמשיך ולצבור את הריבית עד סוף תקופת ההלוואה ולשלמה בתשלום אחד, יחד עם הקרן. אלשטיין עצמו כבר ערך פגישות בנושא בעת ביקורו האחרון בסין, אולם המגעים טרם הבשילו לכדי סיכום.

לפרטים והרשמה לוועידת שוק ההון - לחצו כאן

דסקש
 דסקש