חוכמת רחוב: שכונת מונטיפיורי הופכת למרחב לימוד יצירתי

פרויקט מטרופוליס, שיתקיים בסוף השבוע הקרוב במסגרת "אוהבים אמנות. עושים אמנות" בת"א, הופך את שכונת מונטיפיורי למרחב ללמידה ולשיתוף ידע

איציק ליבנה / צילום: דוד חברוני
איציק ליבנה / צילום: דוד חברוני

שכונת מונטיפיורי בתל-אביב, מובלעת הרחובות השוכנת בין דרך בגין במערב לדרך איילון במזרח, החלה דרכה כבת חורגת לעיר. הסביבה החקלאית בחלקה ותעשייתית בחלקה השני הייתה בין השכונות האחרונות שסופחו לרשת החשמל והמים העירונית, ואפילו לרשימת הרחובות. בשנים האחרונות מתחולל בה תהליך התעוררות והתחדשות מואצת, הן בבנייה ובאכלוס של בתי מגורים והן בכניסת עסקים יצירתיים במקום מפעלי תעשייה נכחדים.

בסוף השבוע הקרוב, תהפוך שכונת מונטיפיורי למרחב לימוד יצירתי, כחלק מפרויקט "מטרופוליס 2", המתקיים במסגרת אירועי "אוהבים אמנות. עושים אמנות", של עיריית תל-אביב-יפו. אולם בשונה מהמסגרת הכללית של סטודיו פתוח, כאן מדובר בכ-50 אמנים ותושבים מהשכונה, בתי ספר בתחומים שונים ועסקים הפועלים בה, שלוקחים חלק בבית ספר זמני, שהעיר היא החצר שלו.

"מרחב השכונה יפעל כבית ספר לאמנות", מסבירה קרני ברזילי, אוצרת אמנות שיזמה את הפרויקט והפיקה אותו יחד עם אדריכל ערן איזנהמר. "שיעור יכול להיות כמו פרפורמנס או כמו סדנת אמן, אך יכול להיות גם מפגש חד-פעמי שמתקיים בתוך חנות, או ביקור בביתו של שחקן שמספר על חייו מתוך סביבתו הטבעית".

כך למשל, תוכלו לבקר בביתו של השחקן-יוצר ג'ייסון דנינו-הולט וללמוד על הקשר בין הבית, הביוגרפיה האישית ומקורות ההשראה של עבודתו; תוכלו ללמוד שיעור אצל מירב חזן, המרצה לפיתוח קול במכללת BPM. אצלה תכירו מחדש את מערכת הנשימה ותאתרו את הקול האישי שלכם, דרך דיון בקולות הגדולים כמו פרדי מרקיורי, ריי צ'ארלס וג'ניס ג'ופלין.

האמניות מיטל כץ מינרבו ומאיה אטון יעבירו סדנה באמנות ניאו-גותית; האמן יצחק ליבנה ילמד על הרחוב כערוץ תקשורת המונים אלטרנטיבי, והאמנית מיה אלרן תעביר שיעור בבית הפה "הום מייד", שיעסוק באינטרנט כמרחב פעולה מחקרי ו/או אסקפיסטי.

"הגדרת בית ספר משמשת לנו כפלטפורמה לעבודה. היא מקלה עלינו להסביר כיצד ניתן לשתף ולהעביר יידע, ומאפשרת לאנשים שונים ליצור מפגש המבוסס על היידע הייחודי שלהם", מסביר איזנהמר.

הפרויקט יוצר מפגשים בלתי אמצעיים עם ומעמיד לרשות הציבור יידע רב המצטבר מתוך הפעילות האמנותית והיצירתית הרוחשת בעיר. "הפוקוס הוא על אמנות מכיוון שבאמנות הנושא של חשיפה והעברת יידע הוא מאוד טבעי. חלק מהלימוד של אמן נעשה בסדנאות והתבוננות או שיחה עם אמנים אחרים. אמנים רבים הם גם מורים", מוסיפה ברזילי.

פרויקט "מטרופוליס" התקיים לראשונה לפני כשנה וחצי, באזור קריית המלאכה בדרום תל-אביב - סביבה שוקקת ומרובת חללי אמנות. המעבר לשכונת מונטיפיורי נעשה כחלק מהחלטה לנוע ברחבי העיר ולחשוף בכל פעם סביבה אחרת. הכניסה שלהם לשכונה מפיחה בה רוח חיים ותומכת בקשרים הקהילתיים הנרקמים בתוכה.

"במשך כחצי שנה הסתובבנו ודפקנו על דלתות, ונתקלנו ברצון טוב ונדיבות. ברגע שמציעים את המסגרת הנכונה, אנשים מגלים נכונות לתת ולשתף", אומרים ברזילי ואיזנהמר.

כל משתתפי הפרויקט מקבלים תשלום. המימון היחיד להפקה ולשעות העבודה הרבות שהשקיעו המארגנים והיוזמים, יחד עם שותפותיהם לאוצרות ולהפקה, טלי קיים ונטע לבבי, מגיע מתמיכה של מחלקת התרבות והאמנות בעירייה, שזיהתה את ייחודו ואיכותו של הפרויקט.

■ יש להירשם למפגשים באתר: http://www.newcityproject.org