מלחמה מהסרטים: תוכנות הסרטים הפיראטיים משגשגות

זה לא חוקי, זה פוגע ביוצרים ובגופי השידור - אך נדמה שעוד לא נמצא הפתרון שיעצור הורדת תכנים פיראטיים ■ אין מספיק שירותי תוכן חוקיים במחיר הוגן, והתכנים הפיראטיים נוחים, פשוטים, זמינים - ובחינם

סרטים / צילום מסך: מתוך עמוד פופקורן טיים
סרטים / צילום מסך: מתוך עמוד פופקורן טיים

בשבוע שעבר עלתה שלב המלחמה בין מפתחי התוכנות הפיראטיות לארגון זיר"ה (זכויות יוצרים ברשת האינטרנט). בית המשפט המחוזי בתל-אביב הורה לחסום את התוכנה הפופולרית Popcorn Time (המאפשרת צפייה בהזרמה של סדרות וסרטים), בטענה כי היא מפרה זכויות יוצרים.

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, מגן אלטוביה, נעתר לבקשתן של חברת זיר"ה המאגדת את קשת, רשת, נגה תקשורת, הוט, yes וסרטי יונייטד קינג, להורות לספקיות האינטרנט לחסום את פעילותם של האתרים המאפשרים להוריד את תוכנת פופקורן טיים, זאת מכיוון שהשירות מפר זכויות יוצרים.

אולם, למרות הפסיקה, השירות עדיין זמין בישראל. יתרה מכך, חסימת הורדת התוכנה הפופולרית לא באמת עוזרת לחסום את השימוש בשירות, לאור העובדה כי הזרמת התוכן בשירות מתבססת על קובצי טורנטים, ואת אלה לא באמת ניתן לחסום כפי שחוסמים אתרים. כמו כן, יממה לאחר הודעת בית המשפט, פרסם אתר הטכנולוגיה הישראלי גיק טיים כי מפתחי פופקורן טיים "צ'יפרו" את משתמשי התוכנה הישראלית ותיקנו בעיות הקשורות בהצגת כתוביות בעברית.

המאבק המשפטי האחרון מציף מחדש את סוגיית התוכן הפיראטי. הורדת תכנים פיראטית נפוצה מאוד בישראל, והסיבה היא לא רק תרבותית, אלא היעדר אפשרויות זמינות והוגנות להורדת תכנים באופן חוקי. yes והוט קובלות ללא הרף על כך שהישראלים מורידים באופן פיראטי את סדרות המקור שהן עומלות להפיק ומשקיעות בהן הון רב, אך מצד שני, הן אינן עושות הרבה כדי שאותם "עבריינים" יוכלו לשלם להן על התוכן.

כך למשל, מנוי של הוט המבקש לצפות בסדרה "פאודה" או ב"משחקי הכס" המשודרות בלעדית ב-yes, לא יכול לעשות זאת בשום צורה חוקית, משום ש-yes לא מציעה לצרכנים שאינם מנוייה אפשרות לשלם לה על תוכן ולצפות בו.

היכן נוח יותר?

למעשה, בעידן שבו ממשק נוח הכרחי יותר מתמיד כדי למשוך את המשתמשים, yes והוט נמצאות בפיגור אחרי מתחריהן הפיראטיים. מגוון התוכנות הפיראטיות בהן ניתן להשתמש היום לצפייה ישירה בתוכניות טלוויזיה וסרטים גדול מאוד, כאשר לא צריך כמעט שום ידע מקדים בשביל להשתמש ברובן.

באתר כמו DailyMotion (אתר דומה ליו טיוב, רק עם פחות פיקוח על נושא זכויות יוצרים), אפשר למצוא בקלות אופציות לצפייה בסדרות ישראליות, אפילו בעזרת קישורים דרך גוגל. איכות הצפייה טובה מאוד, ויש אפילו פרקים שמגיעים לאתר לפני השידור המקורי שלהם, כך קרה עם אחד הפרקים של פאודה.

במקרים אחרים, תוכנות/אפליקציות כמו Show Box, פופקורן טיים או Kodi בגרסת ג'נסיס (לשעבר XBMC), מאפשרות התקנה בסטרימר, במחשב, בטאבלט וכמובן בסמארטפון. התוכנות הללו מציעה גישה לקטלוגים עשירים מאוד של תכנים ובעיקר של העונות הכי חדשות, ברוב המקרים לפני השידור הישראלי.

הממשקים של התוכנות הללו נראים הרבה יותר טוב מאלו שהוט ו-yes מציעות באפליקציות שלהן, מספר הבעיות נמוך יותר ובחלק מהמקרים התרגום בעברית מתלבש על התוכן בצורה אוטומטית.

בניגוד לחברות הכבלים והלוויין, חלק מהתוכנות גם מציעות הורדה של התוכן לטאבלט, מלבד הזרמה, כך שניתן להמשיך לראות אותו גם במקום ללא חיבור לרשת. המצב האבסורדי הזה, שבו התוכנות הפיראטיות עושות עבודה טובה יותר מאלו הרשמיות, מביא אפילו צרכנים שומרי חוק שהיו רוצים לשלם על התוכן, להעדיף תוכנה או אפליקציה שתציע להם חוויה טובה יותר ובחינם.

בזק והוט אוחזות במקל משני קצותיו

הפופולריות של התוכנות הפיראטיות רבה כל כך, שאפילו בזק שנלחמת באמצעות חברת הבת yes בפופקורן טיים, מקדמת בחודשים האחרונים את הסטרימר של חברת אקסטרימר, המגיע מראש עם תוכנה פיראטית כמו Show Box (ראו מסגרת). כך, מצד אחד בזק מעודדת הזמנת סטרימרים שעשויים בעקיפין לעודד הפרת זכויות יוצרים - ומצד שני החברה-הבת yes נלחמת בשירותים שכאלה.

בזק היא לא החברה היחידה שמנסה לתפוס את המקל משני הקצוות שלו. גם הוט שילבה בממיר הפייבר בוקס שלה אופציה לצפייה בקבצי DivX המשמשים לצפייה בתוכן וידיאו שהורד מהאינטרנט. בהוט גם דאגו שהממיר יקרא קבצי תרגום בעברית מסוג srt - כך שמצד אחד הוט נלחמת בתוכן פיראטי ומצד שני מספקת מכשיר שיאפשר לצרוך את התוכן הזה.

סוף ידוע מראש

נראה שסופה של מלחמה שמנהל ארגון זיר"ה ידוע מראש, כשלא מדובר בסוף טוב מבחינת מגני זכויות היוצרים. "חלק מהתוכן של החברות שאני מייצג נמצא גם ככה באינטרנט לצפייה ולכן לא צריך לגנוב אותו", אומר עו"ד ערן פרזנטי, דובר ארגון זיר"ה ומי שמשמש גם כעורך הדין של הארגון. עו"ד פרזנטי משמש גם כראש מחלקת קניין רוחני במשרד מ.פירון ושות'.

פרזנטי מתייחס במקרה הזה לתוכן של קשת ורשת ואולי לפרקים מסוימים מסדרות הפקות המקור של הוט ו-yes. "יש קושי משפטי להעמיד תכנים זרים באינטרנט, כמו שמציע נטפליקס. יש כל מיני מחסומים משפטיים שמעכבים את הפתרונות הללו, אבל הם יגיעו לישראל יום אחד".

עם זאת, לדבריו, העובדה שאין דרך חוקית לצפות בתוכן המדובר לא הופכת את הצפייה הפיראטית ללגיטימית: "מענישים אותנו שאנחנו לא מחלקים את התוכן חינם. מעבר לכך, יש סדרות ישראליות שאחרי שנגמר השידור שלהן, החברות מעלות את הפרקים ליו טיוב. אז כן יש הנגשה של התוכן".

נשאלת השאלה מה יקרה אם וכאשר יגיע לישראל שירות כמו נטפליקס, בעלות של דולרים בודדים בחודש. האם אז כמות ההורדות הפיראטיות תצטמצם? פרזנטי סבור שלא: "מאז שנכנס לארץ שירות iTunes של אפל וגם פתרונות כמו סלקום ווליום או Musix של פלאפון, מספר ההורדות הפיראטיות בתחום המוזיקה לא הצטמצם. לא מדובר בתרופה מצילת חיים, מדובר בבידור ואין חובה לצרוך את התוכן הזה חינם באותו רגע. כמו שאנחנו לא גונבים דלק או אייפון, אין סיבה לצרוך תוכן פיראטי".

אלטרנטיבות דלות

בעולם שירות נטפליקס נחשב למצליח מאוד. שירות זה עולה 8 דולר לחודש והוא כולל קטלוג רחב של סדרות וסרטים של אולפנים רבים. כמו כן, נטפליקס מייצרת גם תוכן עצמאי, למשל, "בית הקלפים", "הכתום זה השחור החדש" ו-"דרדווייל". הערכות אומרות שנטפליקס תגיע לישראל בשנתיים הקרובות, בעקבות התרחבות של החברה למספר גדול של מדינות מסביב לעולם.

עד שיגיע נטפליקס לישראל, צרכנים ישראלים שרוצים להשיג תוכן בצורה חוקית, יגלו ששזה לא פשוט. yes לא מאפשרת להתחבר לשירות האינטרנט שלה yesGo לצרכנים שלא מנויים לשירותי הטלוויזיה שלה.

לחברת הוט יש אפליקציה מלאה בעיות עבור טאבלטים וסמארטפונים, שם אפשר לרכוש סדרות מהפקות מקור ולא תוכן זר שמשודר אצלה בטלוויזיה (כמו "סקנדל" ו"נאשוויל"). רכישת פרק באפליקציה, למשל של "זגורי אימפריה", עולה 4 שקל לפרק בודד או 24 עד 28 שקל לעונה שלמה.

בניגוד ל-yes והוט, חברת סלקום היא היחידה שמציעה מנוי רק לאפליקציה שלה - סלקום TV, בעלות של 40 שקל לחודש (ללא מנוי לשירות הטלוויזיה).

פתרון נוסף, פחות מקיף מבחינת היצע התכנים, מציע Smart VOD של הסטארט אפ הישראלי Vonetize. השירות הזה עולה 30 שקל לחודש, אך קשה למצוא בו מבחר תוכניות טלוויזיות חדשות ופופולריות. בשלב זה הוא מתאים רק לטלוויזיות, טאבלטים וסמארטפונים של סמסונג ולא ליצרניות אחרות.

ראוי לציין שסמסונג היא היחידה שמציעה בשלב זה שירות VOD (אפליקצית סלקום TV אמורה להגיע בעתיד לטלוויזיות LG), אולם גם היא לא מוותרת על הנגשת התוכן הפיראטי והיא מציעה תמיכה בניגון קבצי DivX ותרגום בעברית (srt). בדומה לרוב יצרניות הטלוויזיה בישראל.

המסקנה העגומה שעולה ממצב הטלוויזיה והקולנוע בישראל, היא שכיום קל יותר לצפות בתוכן פיראטי בטלוויזיה או בכל מכשיר נייד שקיים. במקרים מסוימים, התוכנות הפיראטיות טובות בהרבה מאלו החוקיות. החברות המפיקות את התכנים או בעלות זכויות היוצרים שלו, לא מוכנות לחלוק את התוכן שלהן (גם בתשלום) עם שאר הצרכנים, ואלה בוחרים להשיג אותו בדרך היחידה שנשארה להם.

אפליקציית yesGo לא זמינה בדפדפן כרום

חברת yes מציעה כבר כשנה את שירות yesGo. מדובר באפליקציה לסמארטפונים, טאבלטים וגם עבור הדפדפן במחשב. האפליקציה מאפשרת לצפות במגוון גדול של ערוצים בזמן אמת וגם לגשת למאגר ה-VOD המוצלח של חברת הלוויין.

בתחילת החודש גילו משתמשי yes שהם לא יכולים להשתמש בשירות דרך דפדפן כרום הפופולרי מבית גוגל. במקום זה, ב-yes שולחים את המשתמשים לדפדפן הפחות מוצלח - אינטרנט אקספלולר מבית מיקרוסופט. בעמוד yesGo בכרום מקבלים הגולשים את ההודעה "עקב שינוי מדיניות של גוגל בדפדפן כרום, הדפדפן אינו נתמך יותר בשירות yesGo, עבור לדפדפן אחר".

yes לא תיקנה את הבעיה כבר מתחילת החודש. חמור מכך, גוגל כבר הודיעה בחודש ספטמבר שהיא תפסיק את התמיכה בסילבר לייט מבית מיקרוסופט (טכנולוגיה בה משתמשת yes בשירות שלה), כי היא מעדיפה לעבוד עם פתרונות מובנים בתוך הדפדפן. משום מה, ב-yes לא הקדימו תרופה למכה ורק בימים אלו עובדים על הפתרון. נציין שעל-פי רוב המחקרים כמחצית מהגולשים משתמשים בדפדפן כרום, ואילו נתח השוק של אקספלורר עומד על כ-25% ואף פחות מכך.

תגובת yes: "השירות מבוסס על רכיב של חברת מיקרוסופט בו משתמשות רוב חברות התוכן המובילות בעולם כגון פוקס וסקיי. כיוון שחברת גוגל בחרה להפסיק לתמוך ברכיב זה, אנו בוחנים פתרונות לנושא".