אבי לן ועדי בנטוב-סילשי לא מוותרים: תובעים את פייסבוק

העמוד "סטטוסים מצייצים" הוסר מפייסבוק בעקבות חשיפת "גלובס" על פרסום סטטוסים בתשלום ■ בעלי העמוד דורשים להחזירו לרשת ותובעים פיצוי בסך רבע מיליון שקל

עדי בנטוב ואבי לן / צילום: יוסי כהן
עדי בנטוב ואבי לן / צילום: יוסי כהן

האם בית המשפט יאלץ את פייסבוק להחזיר לפעולה את העמוד הפופולרי לשעבר "סטטוסים מצייצים"?

אבי לן ועדי בנטוב-סילשי - מייסדי ובעלי העמוד "סטטוסים מצייצים", שהוסר מפייסבוק לפני כ-4 חודשים בעקבות חשיפת "גלובס" על כך שחלק מהתוכן המתפרסם בעמוד ממומן - עתרו הבוקר (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בבקשה כי יורה לפייסבוק להחזיר את העמוד לרשת.

כמו כן דורשים לן ובנטוב, בעתירה שהגישו נגד פייסבוק ישראל ונגד פייסבוק העולמית, פיצוי בסכום של רבע מיליון שקל בגין הסרת העמוד, בגין התנהלות פייסבוק כלפיהם ובגין נזקים שונים שנגרמו להם לטענתם.

באמצעות עורכי הדין גיא אופיר, עופר מוסקוביץ, עופר רוזנבלום ואדם ורדי, טוענים לן ובנטוב כי "לשם קיום פעילות העמוד, מעת לעת קידמו התובעים מספר קטן של סטטוסים בעבור תשלום" - אולם לדבריהם, "ההכנסות שהפיקו מכך, ממועד הקמת העמוד ועד לסגירתו על-ידי פייסבוק, היו כמה עשרות אלפי דולרים בלבד - סכום זעום לכל הדעות ל-5 שנות פעילות, ובשים לב להיקף הפעילות בעמוד, ואשר לא כיסה את עלויות ההפעלה והזמן שהשקיעו התובעים".

השניים טוענים כי האופן החד-צדדי שבו הוסר "סטטוסים מצייצים", והאופן שבו התנהלה מולם פייסבוק מאז, גרמו להם לנזקים קשים, והם מהווים עוולות של רשלנות, הפרת חוזה, הוצאת לשון הרע, פגיעה בפרטיות ועוד.

700 אלף אוהדים

בחודש ינואר 2010 הקימו לן ובנטוב את עמוד הפייסבוק "סטטוסים מצייצים". לפי התביעה, מטרתו של העמוד הייתה ללקט סטטוסים ו/או פוסטים שונים מאתר פייסבוק ומרחבי רשת האינטרנט, ולרכז את הטובים והמעניינים שבהם בעמוד אחד, תוך מתן קרדיט למפרסם הסטטוס המקורי. כמו כן, הגולשים יכלו לפרסם ישירות בעמוד תכנים משלהם.

בתוך זמן קצר הפך "סטטוסים מצייצים" לתופעה חברתית של ממש. לטענת התובעים, העמוד היווה מעין "מדורת שבט" וצבר השפעה רבה על השיח הישראלי.

לפי התביעה, כ-5 שנים לאחר הקמתו היו לעמוד "סטטוסים מצייצים" למעלה מ-700 אלף אוהדים - כמות גבוהה ביותר במונחי השוק הישראלי.

לדברי לן ובנטוב, בשל היקף הפעילות בעמוד, מלאכת ניהולו כילתה את מרבית זמנם, והם פעלו ללא לאות לשם קידומו, עם הכנסות דלות שלא הניבו רווחים, ואף נאלצו לכלות את חסכונותיהם לשם מימון פעילותו.

התובעים מפרטים כיצד "בוקר אחד בהיר, ב-14 בינואר 2015, החגיגה של 'סטטוסים מצייצים' נגמרה. באותו היום התפרסמה באתר 'גלובס' כתבה שכותרתה 'כמה עולה לפרסם סטטוס בעמוד הפייסבוק סטטוסים מצייצים?'. כיומיים לאחר פרסום הכתבה סגרה פייסבוק את העמוד 'סטטוסים מצייצים'". לפי התביעה, פייסבוק עשתה זאת ללא בירור עם התובעים וללא התראה.

יתרה מכך, לטענת לן ובנטוב, לאחר סגירת העמוד קמו לו חיקויים רבים, העושים שימוש בקניינם הרוחני, אך למרות שהם התריעו בפני פייסבוק על כך - זו לא טרחה להסיר את התכנים המפרים.

"אבסורד כי בימים אלה עמודם המקורי של התובעים 'סטטוסים מצייצים' הוסר על-ידי הנתבעות - אך עמודים המחקים וגוזלים את זכויות התובעים, אגב שימוש במוניטין שבנו, מתקיימים ללא הפרעה או הגבלה מצד הנתבעות", נטען.

לפי התביעה, פייסבוק הפיצה ברבים מידע כוזב אודות שני התובעים ואופן ניהול העמוד "סטטוסים מצייצים" שבבעלותם, הפיצה את דיבתם ברבים, פגעה בפרטיותם, הפרה ברגל גסה את זכויותיהם ופעלה בחוסר תום -לב.

סופה הזמני של הפרשה, עד לכתב התביעה שהוגש היום, היה באמצע פברואר, כשהיה נראה שבני הזוג לן ויתרו על הפלטפורמה של פייסבוק, כשהשיקו אתר אינטרנט תחת השם של "סטטוסים מצייצים", שאמור לקדם סיפורים וסטטוסים מעניינים ומצחיקים, ועל הדרך גם לנסות לייצר הכנסות דרך פרסומות באופן חוקי, ולא באמצעות מכירת סטטוסים בתוך הפלטפורמה של פייסבוק ובניגוד לתקנון שלה.